A Study on the Consumer Perception of Housewives Living in Taegu Area for Farm Products and Processed Foods

대구지역 주부들의 농산물과 가공식품 소비에 관한 인식

  • 윤진숙 (계명대학교 식품영양학과) ;
  • 문광덕 (경북대학교 식품가공학과) ;
  • 이호철 (경북대학교 농업경제학과)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

A sruvey was conducted to investigate the consumer perception of farm products and processed foods, and to figure out the future direction of food supply system to satisfy the consumer need. From the citizens in Taegu area, 532 housewives were selected as sample subjects by stratified random sam-pling procedure. The main criteria of consumers for purchasing farm products was quality and the main reason for purchasing imported products was cheap price(48.9%). Most of consumers(87%) thought that food safety of farm products was not belong to safe level. Consumers(79.7%) perceived that the labeling system for the place of origin and for the quality are necessary, but they did not have confidence in the current label. Nearly all the subjects(93.6%) were concerned about the hazardness of residual chemicals of imported products, desired the rigorous inspection system for imported products. Consumers in Taegu area had confidence in processed foods in the following order; farmerbrand-product(0.9%), government-authorized farm product(30.0%) and agricultural cooperative association product(26.4%). However, only 73.6% of the consumers had the experience to purchase farmers' processed foods. As a conclusion, it appeared that nutrition education for consumers on food-decision making is strongly required for the substantial segment of population who are still ignorant of safety of imported product and food distribution system.

References

  1. 식품수급표 한국농촌경제연구원
  2. 한국식생활문화학회지 v.10 현대산업사회와 식생활문화 최춘언
  3. 한국농업 · 농민문제연구 Ⅰ, 한국농어촌사회 연구소 편 농산물수입개방의 배경과 실태 황수철
  4. 지역농업의 심층연구 이호철
  5. 대구경북지역 농수산물 가공산업의 현황과 과제 대구경북개발연구원
  6. 국민계정 한국은행
  7. 개교30주년 기념 전시회 및 심포지엄 발표논문 초록 수입농산물과 국내 농산믈의 품질특성비교와 사용실태에 관한 연구 이중희;오명숙;손숙미
  8. 지역사회영양학회지 v.2 일부 도시주부들의 수입농산물과 유기 농산물에 대한 인식 및 소비실태조사 현태선;김완수
  9. 한국식생활문화학회지 v.11 건강식품에 대한 소비자 인식 연구(Ⅰ) 이은주;노승옥;이철호
  10. 한국식생활문화학회지 v.11 건강식품에 대한 소비자 인식 연구(Ⅱ) 이은주;노승옥;이철호
  11. 한국식생활문화학회지 v.9 주부의 무공해식품에 대한 인식, 관심 및 소비에 관한 연구 남궁석;이혜임;이정윤;김만수
  12. 한국식생활문화학회지 v.9 무공해식품의 구매의사결정에 관한 연구 남궁석
  13. 계명대 과학논집 v.18 수입식품에 대한 구매태도와 구매행동 분석 주은희;김민정
  14. 경북대 농학지 v.9 농산물 수입개방과 소비자 의식-대구 · 경북지역 소비자들에 대한 사례연구를 중심으로 이호철;유병규;김두한
  15. 한국식생활문화학회지 v.10 주부의 채소소비형태 및 영양지식에 대한 연구 강금지;정미숙
  16. 한국식품영양과학회지 v.26 대전지역 주부들의 한국발효식품 소비실태 구난숙
  17. 한국식생활문화학회지 v.10 청소년이 있는 농촌가정의 수입식품 이용실태에 관한 조사연구 이건순;이승교
  18. 한국식생활문화학회지 v.11 소비자들의 식품선택기준과 기능성 식품에 대한 인식도 한명주;배은아
  19. 한국조리과학회지 v.7 식품의 안전성 및 식품첨가물에 대한 소비자 인식에 관한 연구 한왕근;이귀주
  20. 계명대 여성학대학원 석사학위논문 주부 소비자의 식품에 대한 불만족과 영향변수에 대한 연구 김병숙
  21. 경상논집 v.21 지역 유기농업의 실태와 그 개선방안의 연구-경북지역 유기농가 81호에 대한 실증조사를 중심으로- 이호철;유병규;석태문
  22. Food Tech. v.11 Organic foods-consumer attitudes and use Jolly, D. A.;Schuttz, H. G.;Diaz-Knauf, K. V.;Johal, J.