The Effects of Attachment, Self-Esteem and Impulse Control on Adolescent Delinquency

청소년의 애착, 자아존중감 및 충동통제가 비행에 미치는 영향

  • 이경님 (동아대학교 가정관리학과)
  • Published : 2002.08.01

Abstract

The purpose of this study was to explore the effects of adolescent attachment to mothers and peers, self-esteem and impulse control on delinquency. The subjects were 624 eighth and eleventh grade students in Busan. The subjects rated themselves on questionnaires regarding attachment to mothers and peers, self-esteem, impulse control and latent delinquency. The major findings of this study were as follows; 1) Male adolescent delinquency increased with grade. But no grade difference was found in female adolescent delinquency. And male adolescent had more delinquency than female adolescent. 2) Grade had a direct and indirect effect through attachment to peers and impulse control on male adolescent delinquency and was the first positive contribution factor. Impulse control had a direct negative effect on male adolescent delinquency. Attachment to mothers had an indirect negative effect through self-esteem on male adolescent delinquency. Attachment to peers had an indirect negative effect through self-esteem and impulse control on male adolescent delinquency. Self-esteem had an indirect negative effect through impulse control on male adolescent delinquency. 3) Attachment to mothers had a direct and indirect effort through impulse control on female adolescent delinquency and was a first negative contribution factor. Impulse control had a direct negative effect on female adolescent delinquency. Attachment to peers had an indirect negative effect through impulse control on female adolescent delinquency. Grade had an indirect negative effect through impulse control on female adolescent delinquency. Self-esteem had no effect on female adolescent delinquency.

References

  1. 곽금주, 문은영(1993). 청소년의 심리적 특징 및 우울과 자아존중감과의 관계. 한국심리학회지, 발달, 6(2), 29-43
  2. 김영혜(1998). 청소년 부모-자녀간의 애착과 스트레스 대처방식이 심리적 안녕감과 비행에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문
  3. 김이배(2000). 부모의 실직상태가 청소년의 자아존중감에 미치는 영향에 관한 연구. 동아대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김준호(1993). 청소년의 가출과 비행의 관계에 관한 연구. 서울: 한국형사정책연구원
  5. 김준호, 김은경(1995). 여자청소년의 비행실태에 관한 연구. 서울: 한국형사정책연구원
  6. 김현숙(1998). 청소년의 건강행위와 비행의 영향요인에 관한 모형구축. 서울대학교 박사학위논문
  7. 김희화, 김경연(2000). 청소년의 비행과 자아존중감간의 인과적 관계에 대한 종단연구. 대한가정학회지, 38(5), 15-24
  8. 남현미, 옥선화(2001). 가족의 심리적 환경과 청소년의 자기통제력 및 또래특성이 청소년의 문제 행동에 미치는 영향. 대한가정학회지, 39(7), 37-58
  9. 민수홍(1998). 초등학교 학생의 자기통제력과 비행. 한국청소년연구, 27(1), 91-108
  10. 부선희(1999). 애착, 청소년이 지각한 부모-자녀간의 갈등과 비행 경향성과의 관계. 카톨릭대학교 심리상담 대학원 석사학위논문
  11. 서은란(2001). 청소년의 우울과 귀인유형 및 비행과의 관계. 대구카톨릭대학교 대학원 석사학위논문
  12. 신종순(1990). 고등학생의 문제행동과 자아존중감의 관계연구. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문
  13. 심응철(1992). 심리적 성장환경과 자아개념이 청소년 비행에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  14. 심재인(2000). 청소년의 감성지능과 초기애착이 심리적 안녕감, 적응행동 및 학업성취에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 심희옥(1998). 아동후기 초등학교 학생의 부적응 생활사건, 자아존중감, 사회적 자원과 부적응에 관한 종단연구. 아동학회지, 19(2), 35-48
  16. 심희옥(1997). 아동후기 초등학교 학생의 내적.외적 문제행동인 우울성향과 반사회적 행동에 영향을 주는 요인들. 아동학회지, 18(1), 39-52
  17. 송명자(1995). 발달심리학. 서울: 학지사
  18. 오송희(1998). 청소년기 애착과 자아존중감 및 우울과의 관계. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 이경님(2001). 아동의 자기통제와 관련변인간의 인과관계. 대한가정학회지, 38(2), 97-110
  20. 이명우(1997). 부산광역시 중.고교생의 비행실태와 예방교육 분석: 청소년 문제와 교육의 과제. 한국교육사회학회 제120차 학술세미나, 19-50
  21. 이미경(1995). 충동성이 청소년의 비행에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  22. 이송선(2000). 청소년 컴퓨터 게임중독과 정서적 특성과의 관계. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문
  23. 이은아, 정혜정(2000). 가정환경 변인에 따른 청소년의 비행연구. 한국가정과학회지, 3(2), 1-12
  24. 이현수(1992). 충동성. 한국 가이던스 제작
  25. 장휘숙(1997). 청년기의 애착과 자아존중감 및 자기효능감의 관계. 인간발달연구, 4(1), 88-106
  26. 장휘숙(1998). 애착과 희망의 관계에서 자아상과 자아존중감의 중재역할. 인간발달연구, 5(1), 117-132
  27. 장휘숙(1999). 청년심리학. 서울: 학지사
  28. 전귀연(1998). 가족구조환경, 물질주의 및 청소년 비행간의 관계. 대한가정학회지, 36(3), 87-103
  29. 정옥분(1998). 청년발달의 이해. 서울: 학지사
  30. 정유미,김득성(1998). 청소년의 환경적 변인 및 부모와의 의사소통이 문제행동에 미치는 영향. 대한가정학회지, 36(3), 31 -45
  31. 하영희(2001). 청소년의 도덕행동에 관한 관련변인 연구 -권장행동과 금지행동을 중심으로-. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  32. Armsden, G. C. & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment; Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 427-454 https://doi.org/10.1007/BF02202939
  33. Asarnow, J. R. & Callan, J. W. (1985). Boys with peer adjustment problem: Social cognitive processes. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 53(1), 80-87 https://doi.org/10.1037/0022-006X.53.1.80
  34. Barnes, G. H. & Farrel, M. P. (1992). Family systems and social support: A test of the effects of cohesion and adaptability on the functioning of parents and adolescents. Journal of Marriage and the Family, 55(1), 119-132 https://doi.org/10.2307/352963
  35. Barmes, G. M. & Farrel, M. P. (1992). Parental support and control as predictors of adolescent drinking, delinquency and related problem behaviors. Journal of Marriage and the Family, 54(4), 763-776 https://doi.org/10.2307/353159
  36. Bowlby, J (1973). Attachment & Loss: Vol. 2. Separation. New York: Basic Books
  37. Edwards, W. J. (1996). A measurement of delinquency differences between a delinquent and nondelinquent sample: What are the implication? Adolescence, 31(12), 973-989
  38. Feldman, S. S. & Wentzel, K. R. (1990). Relations among family interaction patterns, classroom self-restraint and academic achievement in preadolescent boys. Journal of Educational Psychology, 82(4), 813-819 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.813
  39. Flynn, T. M. (1984). Affective characteristics that predict preschool achievement in disad-vantaged children. Early Child Development & Care, 16(3-4), 251-263 https://doi.org/10.1080/0300443840160308
  40. Greenberg, M. T, Siegel, J. M. & Leitch, C. J. (1983). The nature and importance of attachment relationships to parents and peer during adolescence. Journal of Youth Adolescence. 12(5), 373-386 https://doi.org/10.1007/BF02088721
  41. Hunter, F. T. & Youniss, J. (1982). Changes in function of three relations during adolescence. Developmental Psychology, 18, 806-811 https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.6.806
  42. Harter, S. (1983). Developmental perspectives on self-system. In P. H. Mussen(Ed.). Handbook of Child Psychology(4th ed. Vol. 4. 275-385). N. Y.: John Wiley & Sons
  43. Kaplan, H. B. (1978). Deviant behavior and self-enhancement in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 1, 253-277
  44. Kochanska, G. (1997). Mutually responsive orientation between mothers and their young: Implications for early socialization. Child Development, 68, 94-112 https://doi.org/10.2307/1131928
  45. Loeber, R. (1982). The stability of antisocial and delinquent child behavior: A review. Child Development, 53, 1431-1446 https://doi.org/10.2307/1130070
  46. Logue(1995). Self-control. New York: Prentice Hall
  47. Lowerstein, L. F. (1983). Developing self-control and self-esteem in disturbed children. School Psychology International, 4, 229-236 https://doi.org/10.1177/0143034383044007
  48. Mecarthy, J. D. & Hoge, D. R. (1984). The dynamics of self-esteem and delinquency. American Journal of Sociology, 90, 396-410 https://doi.org/10.1086/228085
  49. Owens, T. J. (1994). Two dimensions of self-esteem: Reciprocal effects of positive self-worth and self-deprecation on adolescent problem. American Sociological Review, 59, 391-407 https://doi.org/10.2307/2095940
  50. Rosenberg, M. (1965). The association between self-esteem and anxiety. Journal of Psychiatric Research, 1, 135-152 https://doi.org/10.1016/0022-3956(62)90004-3
  51. Shaffer, D. R (1999). Developmental psychology(5th). Childhood & Adolescence. Brookskole
  52. Silverman, I. & Ragusa, D. M. (1990). Child and Maternal correlates of impulse control in 24 month-old children. Correction, Genetic, Social & General Psychology Monographs, 116(4), 435-473