Analysis of Internet Biology Study Sites and Guidelines for Constructing Educational Homepages

인터넷상의 고등학교 생물 학습사이트 비교분석 및 웹사이트 구축방안에 관한 연구

  • Published : 2002.12.30

Abstract

Internet, a world wide network of computers, is considered as a sea of information because it allows people to share information beyond the barriors of time and space. However, in spite of the unmeasurable potential applications of the internet, its use in the field of biology education has been extremely limited mainly due to the scarcity of good biology-related sites. In order to provide useful guidelines for constructing user-friendly study sites, which can help high school students with different intellectual levels to study biology, comparative studies were performed on selected educational sites. Initially, hundreds of related sites were examined, and, subsequently, four distinct sites were selected not only because they are well organized, but also because each is unique in its contents. Also, a survey was carried out against the users of each site. The survey results indicated that the high school students regard the web-based biology study tools as effective teaching methods although there might be some bias in criteria for selecting target sites. In addition to the detailed biology topics and the related biology informations, multimedia data including pictures, animations and movies are found to be one of the important ingredients for desirable biology study sites. Thus, the inclusion of multimedia components should also be considered when developing a systematic biology study site. Overall, the role of the cyber space is expected to become more and more important. Since the development of the user-satisfied and self-guided sites require interdisciplinary collaborational efforts which should be made to promote extensive communication among teachers, education professionals, and computer engineers. Furthermore, the introduction of good biology study sites to the students by their teachers is also important factor for the successful web-based education.

Keywords

biology education;web-based education;constructing educational homepage

References

  1. 강영철(1999). 인터넷을 활용한 중학교 생물영역 수리에 관한 연구. 제주대학교 석사학위 논문
  2. 김미라(1995). 교수-학습을 위한 컴퓨터 활용수업에 관한 연구. 홍익대학교 교육대학원 석사 논문
  3. 김현주, 이옥화, 김용기(1998). WBI 프로젝트의 분석을 통한 한국형 WBI 모델. 컴퓨터교육학회지, 1(1). 140
  4. 백영균(1999). 98교육 정책 개발 연구 과제, 인터넷의 교육적 활용 방안에 관한 연구. 한국교육개발원
  5. 이옥희, 김영수(2000). 초 . 중등 학생 과학 탐구활동 안내를 위한 웹사이트 구축과 운영. 한국생물교육학회지, 28(3), 302-309
  6. 양희선(1998). 인터넷을 활용한 중학교 생물분야 학습을 위한 홈페이지 개발 및 적용연구. 공주대학교 교육대학원 석사학위 논문
  7. 신민회(1998). 자기조절 학습이론, 의미, 구성요소, 설계원리. 교육공학연구, 14(1)
  8. 백영균(1999). 웹기반 학습의 설계. 서울: 양서원
  9. 박인우(1996). 학교교육에 있어서 구성주의 교수원리의 실현 매체로서 인터넷 고찰. 교육공학연구. 12(2), 81-104
  10. 안이숙(1998). 인터넷 활용 수업이 아동의 자기주도 학습 능력에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위 논문
  11. 김준태(1997). 인터넷을 활용한 과학과 교수-학습 자료 개발. 멀티미디어를 이용한 교수-학습 자료 개발 학술 세미나 자료집. 교원대 과학교육공동 연구소
  12. 김미량(1998). 하이퍼텍스트 교수-학습 환경에서 상호작용 증진을 위한 설계 전략의 탐색. 교육공학 연구, 14(1), 55-79
  13. 박철호(1997). 컴퓨터통신을 이용한 과학 토론학습에서 상호작용의 증진을 위한 체제 구축. 서울대학교 과학교육과 석사학위 논문
  14. 김준태(1997). 인터넷을 통한 상호 작용형 과학교육. 교육월보. 11, 85-89
  15. 반승환(1997). 인터넷을 활용한 교육용 프로그램의 제작. 서울대학교 과학교육과 석사학위 논문