The Effects of Children's Perception of Communications with Mothers and Self-Control on Game Addiction

아동이 지각한 어머니와의 의사소통과 자기통제가 게임풍독에 미치는 영향

  • 이경님 (동아대학교 가정관리학과)
  • Published : 2003.01.01

Abstract

The purpose of this study was to explore the effects of children's perception of communications with mothers and self-control on game addiction. The subjects were 739 children of 4th, 5th and 6th grade. The subjects rated themselves on questionnaires regarding communications with mothers, self-control and game addiction scale. The major findings of this study were as follows: 1) 6th grade children addicted more than 4th and 5th grade children. And boys addicted more than girls. 2) Sex had a direct and indirect effect through children's perception of problematic communications with mothers and self-control on game addiction and was the first contribution factor Children's self-control had a first direct negative effect on game addiction. 3) Children's perception of problematic communications with mothers had a direct positive effect and an indirect positive effect through self-control on game addiction. Grade had a direct positive effect and an indirect positive effect through children's perception of open and problematic communications with mothers and self-control on game addiction. Children's perception of open communications with mothers had a direct positive effect and an indirect negative effect through self-control on game addiction.

References

  1. 곽금주, 강수연 (1997). 전자게임에 몰입한 아동의 심리진단적 특성(I) : 사례중심으로. 인간발달연구. 4(1), 1-18
  2. 김선우 (2002). 인터넷중독의 실태와 영향요인 연구: 소외를 중심으로. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  3. 김혜원(2001). 청소년틀의 인터넷 이용현황과 그에대한 원인분석 인터넷 중독증 세와 음란행위를 중심으로. 제 37회 청소년문제연구 세미나자료집, 19-66. 한국청소년단체협의회
  4. 권정숙(1997). 전자오락이 아동의 공격성에 미치는영향. 강원대학교 석사학위논문
  5. 라민오 (2001). 충동성, 인터넷 중독경향과 청소년의 사이버관련 비행의 관계. 강원대학교 석사학위논문
  6. 민하영 (1991). 청소년 비행정도와 부모 자녀간 의사소통, 가족의 응집성 및 적응성과의 관계. 서울대학교 석사학위논문
  7. 박경애 (1993). 청소년(아동)의 전자오락 실태조사 청소년대화의 광장
  8. 박혜원, 곽금주 (1996). 전자게임의 유형 및 평가차원에 관한 일 연구. 한국심리학회지 발달. 9(2), 91-105
  9. 방희정, 조아미 (2002) 가족기능과 청소년의 인터넷게임행동간의 관계. 한국발달심리학회 2002 춘계 심포지움. 77-110
  10. 서순미 ( 2002 ). 청소년 인터넷 중독집단의 부모 자녀간 의사소통 유형 및 자기개념. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 송명준, 권정혜 (2000). 대학생의 인터넷 중독현황 및 인터넷 중독이 대학생활 적응에 미치는 영향. 고려대학교 심리학과
  12. 송원영 (1998). 자기효능감과 자기통제력이 인터넷의중독사용에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문
  13. 송인덕 (1999). 온라인중독증 개념의 타당성 검증연구. 경희대학교 석사학위논문
  14. 안미경(1996). 아동의 자기조절능력 및 기질과 어머니와의 양육행동과의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문
  15. 안정임, 김동국(2000). 청소년의 인터넷 중독증후군과 음란물 접촉실태에 관한 보고. 청소년의 인터넷 중독과 음란물 수용에 관한 토론회 자료집. 7-39. 한국 여성민우회
  16. 어기준 (2000). 청소년의 컴퓨터 게임중독 유형과 제반문제점. 제19회 특수상담사례 연구 발표회논문. 한국청소년상담원
  17. 이경님(2000). 아동의 자기통제척도 개발에 관한 연구. 인간발달연구, 7(1), 99-120
  18. 이경님(2001). 아동의 자기통제와 관련변인간의 인과관계, 대한가정학회지, 39(2), 97-110
  19. 이선경 (2001) 청소년의 인터넷 사용현황과 우울 및 자기통제력과의 관계. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문
  20. 이소영 (2000). 게임의 중독적 사용이 청소년의 문제해결능력 및 의사소통에 미치는 영향. 고려대 학교석사학위논문
  21. 이송선 (2000). 청소년의 컴퓨터 게엄중독과 정서적 특성과의 관계. 서울여자대학교 석사학위논문
  22. 이해경(2002). 인터넷 상에서 청소년들의 폭력게임 중독을 예측하는 사회심리적 변인들. 한국심리학회지 : 발달, 14(4), 55-79
  23. 이혜진 (2001). 청소년 인터넷 중독과 개인, 가족, 학교 및 또래환경요인과의 관계 연구. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문
  24. 이형초(2002). 인터넷 중독실태 및 예방과 치료. 한국발달심리학회 춘계 2002 심포지움, 111-134
  25. 정경아 (2001). 게임중독 청소년의 특성분석. 개업의 필요성 판단을 위한 연구. 전남대학교 대학원 석사학위논문
  26. 정유미(1997). 부모와의 의사소통과 청소년 문제행동에 관한 연구. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  27. 정순자 (2001) 아동의 컴퓨터 게엄중독 정도와 부적절한 행동과의 관계. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문
  28. 정유정, 이숙(2001). 남자청소년의 컴퓨터 게임이용과 게임중독성 및 공격성. 대한가정학회지, 39(8), 67-80.
  29. 조아미(2000). 청소년의 인터넷 이용 및 중독관련 문제점 및 대책. 2000년 '청소년. 법.심리' 심리학회 심포지움, 17-37
  30. 한국인터넷정보문화센터 (2000). 2000년도 8월 인터넷이용자 및 인터넷 이용행태에 대한 설문 조사결과. http://sta t.nic.or.kr/public-htrrνall ym/statistic 8.htmL
  31. 한국일보(1999. 3월 1일). 컴퓨터 오락의 중독
  32. 한국일보 (2001. 11월 20일). 초등생이 흉기 휘둘러
  33. 소년한국일보 (2002. 4. 23) 게임중독 '병 아닌 장애예요'
  34. Barnes, H.L. & Olson, D.E. (1985). Parent-adolescent communication and circumplex model. Child Development, 56, 438-447 https://doi.org/10.2307/1129732
  35. Goldberg, I. (1995). Internet Addiction. Electronic message posted to research discussion list. http://www.rider.edu/users/suler/psycyber$^{}$portg-p.html
  36. Griffths, M.D.(1999). Internet addiction: Factor or Fiction? The Psychologist, 12, 246-250
  37. Griffths, M.D.(1999a). Violent video games and aggression: A review of the Literature. Aggression and Violent Behavior, 4(2), 203-212 https://doi.org/10.1016/S1359-1789(97)00055-4
  38. Griffths, M.D., & Hunt, N. (1998). Dependence on computer games by adolescents. Psyclwlogical Reports, 82, 475-480 https://doi.org/10.2466/PR0.82.2.475-480
  39. Hughes, C. (1999). The relationship of use of internet loneness among collage students. Unpublished Doctoral Dissertation, Boston Collage
  40. King, S.A. (1996). Is the internet addictive, or areaddicts using the internet?
  41. http://rtz.stiohno.edn/-storm/iad.html.
  42. Kochanska, G. & Aksan, N. (1995). Mother-childmutually positive affect, the quality of childcompliance to requests and prohibitions, and maternal control as correlates of early internalization. Child Development, 66, 236-254. https://doi.org/10.2307/1131203
  43. Loftus, G.A., & Loftus, E.F. (1983). Mind at Play: The psychology of video games. New York: Basic Books
  44. Winn, M. (1977). The plug in drug. New York, NY: Viking Penguin, Inc
  45. Young, K. S. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology and Behavior, 1, 237-244. Available: http://www. netaddiction.com https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
  46. Young, K. S. (1999). Internet addiction: Symptoms, evaluation and treatment. In Vandercreek & T. Jackson(eds.), Innovations in clinical practice: A source book, 17, 19-31. Sararota, FL: Professional Resource Press