Characteristics of Current Collection Signals during Test Run of High-speed Train

주행 중 발생하는 고속전철 집전계 신호의 특성

  • Published : 2004.09.01

Abstract

The dynamic characteristics of the current collection process of the high-speed railway are investigated through signals acquired during a test run. The signals are obtained from accelerometers, load cells, and strain gauges attached to various positions of the pantograph, and they are processed in time-and frequency-domains to obtain the dynamic characteristics. The main natural frequency of the pantograph is found to be 8.5Hz. There also are components at low frequencies varying linearly with the train speed. The contact frequency components above 20Hz is attenuated as they pass through the secondary suspension. The main frequency component of the load cell signal is found to be related with the rolling motion of the panhead generated by the stagger in the catenary.

References

  1. 박성훈, 김정수, 허신, 경진호, 송달호, 1999, 'TGV-K 집전 시스템의 동특성 해석', 한국철도학회 춘계학술대회논문집, pp. 176-184
  2. 한형석, 경진호, 송달호, 배정찬, 1998, 고속용 판토그래프의 개념설계', 한국철도학회 추계학술대회논문집, pp.337-344
  3. 허신, 경진호, 송달호, 박성훈, 김정수, 1999, '집전시스템의 동적 수치모의 해석에 관한 연구', 한국철도학회 춘계학술대회논문집, pp.151-158
  4. 박성훈, 김정수, 허신, 경진호, 송달호, 1999, '한국형 고속전철 집전계의 동적거동', 한국소음진동공학회 추계학술대회논문집, pp.130-135
  5. 조용현, 김영국, 현승호, 이기원, 긴휘준, 2000, 'G7 고속전철기술개발사업 집전시스템 사양의 최적화 연구', 한국철도학회 추계학술대회논문집, pp.543-556
  6. 김정수, 박성훈, 2001, '설계변수 변화에 따른 KTX 가선계의 동적응답 해석', 한국소음진동공학회 별책, 11권 제2호
  7. 허신, 경진호, 송달호, 1998, '속도향상을 위한 고속전철 TGV-K 집전시스템의 성능에 관한 연구', 한국철도학회 추계학술대회논문집, pp.533-539