Effects of Wheel Profile on KTX Dynamic Characteristics

차륜답면 형상변화에 따른 KTX의 동특성

  • 장종기 (성균관대학교 대학원) ;
  • 이승일 (한국철도대학 차량기계과) ;
  • 최연선 (성균관대학교 기계공학부)
  • Published : 2004.09.01

Abstract

The running safety of a railway vehicle depends on the design parameters and contact condition between wheel and rail. In this study, the effect of the conicity of wheel tread is analyzed using ADAMS/RAIL software on running situation. Modal analysis shows in 0.6 Hz natural frequency of lateral mode in fully arranged the KTX cars. The excessive vibration of the tail cars occurs in the 17th car as the speed and the stiffness of the secondary suspension increases, and especially for 1/40 conicity of the GV40 wheel. Also, the analysis shows that combination of wheel profile, GV40 for power cars and XP55 for passenger cars can reduce the lateral vibration of the tail cars.

References

  1. 이찬우, 김재철, '철도차량에서의 차륜답면 등가구배 특성', 한국철도학회 춘계학술대회 논문집, pp.641-644, 2003
  2. 임진수, '철도차량의 동역학', 한국소음진동공학회, 제9권 제3호, pp.425-430, 1999
  3. 'GETTING STARTED USING ADAMS VERSION 11.0', Mechanical Dynamics Co., 2002
  4. Eric E. Magel, Joseph Lalousek, 'The Application of contact mechanics to rail profile design and rail grinding', wear, Elsevier Science, 2003
  5. 강부병, 김영우, 왕영용, 'KTX 차량 후미 진동 해석(1)', 한국철도학회논문집, 제6권, 제2호, pp.122-128, 2003
  6. 한국철도기술연구원, '철도차량의 진동 방지에 관한 연구', 철도청, 1996
  7. 박찬경, 김기환, 홍진환, 심태웅, 'Vampire를 이용한 경부고속 철도차량의 동적 안정성 해석', 한국철도학회 춘계학술대회 논문집, pp.510-516, 1998
  8. 이승일, 최연선, '고속주행용 화차의 주행안정성', 한국철도학회 추계학술대회 논문집, pp.179-185, 2001
  9. 이찬우, 김재철, 문경호, '경부고속차량의 차륜답면 형상별 차체진동분석', 한국철도학회 춘계학술대회논문집, pp.730-733, 2003
  10. 철도청, '고속철도 차량 시스템 엔지니어링', 제2권, 한국고속철도, 제1권 26장, 1996