Creativity and Academic Achievement of the scientifically gifted university students

이공계 우수 대학생 집단의 창의성과 학업 성적

  • Published : 2004.12.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the creative characteristics of the scientifically gifted university students and the relationship between creativity and introductory engineering courses. Torrance Test of Creative Thinking(TTCT) verbal and figural forms were administered to the two groups of students, scientifically gifted students and general students. The TTCT results and their first year grade point average(GPA) were analysed by t-test method and Pearson's correlation analysis. The major findings are, (1) general students group got higher scores in some factors such as flexibility of verbal form TTCT, but significant differences between the two groups were generally not found, and (2) the factors such as the originality of figural form TTCT showed small positive correlation with GPA, but the other factors were barely related to GPA.

Keywords

References

  1. 김명숙(2002). 창의성의 영역 특수성, 교육심리연구. 16(2). 153-172
  2. 김영채(2001). 창의적 성격 특성, 교육학연구. 39(1).1-24
  3. 김영채(2004). 한국판 TTCT-B형 , 표준화 창의력 검사 검사 요강, 개정 2판, 토란스 창의력 한국 FPSP/현곡 R&D
  4. 백윤수(2003). 창의성 개발을 위한 공학적 연구. 연세대학교 학술연구비 지원 과제보고서
  5. 최인수(1998). 창의성을 이해하기 위한 여섯 가지질문, 한국심리학회지. 17(1). 25-47
  6. Perkins, D. (1994), Creativity: Beyond the Darwinian paradigm. In Boden, M. (Ed.), Dimensions of creativity (pp.119-142). Cambridge, MA: MIT Press
  7. 한기순, 배미란(2004). 과학영재와 일반학생들 간의 사고 양식과 지능 및 창의성간의 관계 비교, 교육심리연구. 18(2). 49-68
  8. 이정규(2003). 창의성 연구에 있어서 영역성과 측정에 대한 문제점 분석연구, 교육심리연구, 17(4)
  9. Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: HarperCollins
  10. 김영채, 전헌선, 박권생(2002). 창의적 문제해결력 향상을 위한 수업프로그램의 개발과 실험 분석, 교육학연구. 40(1), 129-158
  11. 성은현(2003). 창의성 상하 집단의 지적 능력과 인성 특성 비교. 한국심리학회지 : 발달. 16(3). 67-86
  12. 전경원(1997). 창의성 프로그램이 대학생의 창의 성 계발에 미치는 효과, 한국교육심리학회지. 11(2). 223-253
  13. 하주현(2003). 문제발견, 창의적 사고, 창의적 인성의 관계, 교육섬리연구. 17(3).99-15
  14. 박병기(2004). 창의성의 은유적 이해, 교육심리연구. 18(1) . 279-300
  15. 정은이(2003). 개별, 협동학습에 따른 창의성 프로그램이 대학생의 창의성 계발에 비치는 효과, 교육심리연구. 17(1). 281 -297
  16. 전윤식, 김정섭, 윤경미(2003). 창의성 교육의 새로운 접근: 문제 찾기, 교육학연구, 41(3). 215-238
  17. Torrance, E. P. (2002), The Torrance tests of creative thinking. Bensenville, IL: Scholastic Testing Services