DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Science Teachers' Faith on Inquiry Lessons and Their Science Classes

탐구 수업을 지향하는 과학 교사의 신념과 실제 수업 분석

  • Published : 2005.06.20

Abstract

Keywords

Faith;Science Teacher;Inguiry

References

  1. 이현영; 최병순; 성숙경; 강성주; 장상실 한국과학교육학회지, 2002, 22(3), 660-670
  2. 김조연; 신애경; 박국태; 최병순 대한화학회지, 2001, 45(5), 470-480
  3. 노태희; 임희준; 박수연 화학교육, 1998, 25(2), 56-64
  4. 민혜영; 백성혜; 강대훈 한국과학교육학회지, 1999, 19(2), 256-265
  5. 노태희; 차정호; 임희준; 노석구; 권은주 한국과학교육학회지, 1997b, 17(3), 251-260
  6. 이혁규 사회와 교육, 1994, 19, 277-290
  7. Pomeroy, D. Science Education. 1993, 77(3), 261-278 https://doi.org/10.1002/sce.3730770302
  8. Brickhouse, N. W. International Journal of Science Education. 1989, 11, 437-449 https://doi.org/10.1080/0950069890110408
  9. Abd-EL-Khaick, F., Bell, R. L., Lederman, N. G. Science Education. 1998, 82(4), 417-436 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199807)82:4<417::AID-SCE1>3.0.CO;2-E
  10. 우종옥; 소원주; 김범기 한국과학교육학회지, 1998, 18(1), 109-121
  11. Lederman, N. G. Journal of Research in Science Teaching. 1999, 36(8), 916-928 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199910)36:8<916::AID-TEA2>3.0.CO;2-A
  12. 노태희; 권혁순; 김혜경; 박승재 한국과학교육학회지, 2000, 20(1), 20-28
  13. 조희형; 이문원; 조영신; 한인숙 한국과학교육학회지, 1989, 9(1), 75-89
  14. Chang, H. P., and Lederman, N. G. Journal of Research in Science Teaching. 1994, 32(2), 167-181
  15. 곽영순; 김주훈 한국과학교육학회지, 2003, 23(2), 144- 154
  16. 이현욱; 심규철; 여성희; 장남기 한국과학교육학회지, 1998, 18(3), 443-450
  17. 김한호 과학수업모형의 이론적 분석과 현장 적용 연구; 한국교원대학교 박사 학위 논문: 1995
  18. Tasker, R. and Freyberg, P. (1985). Facing the mismatches in the classroom. In R. Odsborne & P. Freyberg. Learning in Science. New Zealand: Heinemann
  19. Matthews, M. R. (1994). Science teaching: The Role of History and Philosophy of Science. NJ: Routledge, 1994
  20. 배성열; 박윤배 한국과학교육학회지, 2000, 20(4), 572- 581
  21. 노태희; 강석진; 김혜경; 채우기; 노석구 한국과학교육학 회지, 1997a, 17(2), 173-189
  22. 김희백; 이선경 한국과학교육학회지, 1997, 17(4), 501- 510
  23. 최옥자; 김효남; 백성혜 한국초등과학교육학회지, 2000, 18(2), 35-46
  24. Kagan, D. Educational Psychologist. 2002, 27, 65-90 https://doi.org/10.1207/s15326985ep2701_6
  25. 이재천; 김범기 한국과학교육학회지, 1996, 16(3), 249- 259
  26. Gallagher, J. J. Science Education. 1991, 75, 121-134 https://doi.org/10.1002/sce.3730750111
  27. Lederman, N. G.; Zeidler, D. Science Education. 1987, 71, 721-734 https://doi.org/10.1002/sce.3730710509
  28. 이윤종; 오철한; 기우항; 김영호; 정원우; 양승영; 강용희; 안병호; 임성규; 윤일희; 권용주; 전명남; 김중욱; 윤성효 한국과학교육학회지, 1997, 17(4), 435-450
  29. 안계원; 정영란 한국과학교육학회지, 1996, 16(4), 410- 416
  30. 최병순; 남정희 화학교육, 1995, 22(3), 276-283

Cited by

  1. Pre-service Science Teachers' Epistemological Beliefs about Scientific Knowledge, Science Learning, and Science Teaching: Context Dependency of Epistemological Beliefs vol.35, pp.1, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.1.0015
  2. Examining How Structures Shape Teacher and Student Agency in Science Classrooms in an Innovative Middle School: Implications for Policy and Practice vol.35, pp.4, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.4.0773