A study on the Mechanical Properties of the Braking Disk due to the Temperature Change(I)

철도차량용 제동디스크의 온도 변화 측정 및 물성치 변화에 관한 연구(I)

  • Published : 2005.06.01

Abstract

This study investigates the change of the temperature and mechanical properties of the braking disk for the railway vehicle. The average temperature is measured about $100^{\circ}C$ and the maximum temperature is measured over $200^{\circ}C$ by non-contact sensor from Seoul to Chun-an. As a result of measuring, we determine the temperature of test(tensile and J-integral) at $20^{\circ}C,\;100^{\circ}C,\;200^{\circ}C$ and $300^{\circ}C$. In the test, the material values are decreased by the increasing of the temperature. But ratio of decreasing is the largest at $200^{\circ}C$, the tensile test value is decreased about $10\%$ and the J-integral test value is decreased $30\%$. The mechanical properties of this material are mostly changed at $200^{\circ}C$.

References

  1. 석창성, 최용식, 양원호, 김영진, 재료의 탄소성파괴인성치 $J_{IC}$의 온도 의존성에 관한 연구(I), 대한기계학회논문집, 13, 4, 1989, pp.653-659
  2. 이강용, 김종성, 취형석, 김건영, 열충격하에 있는 반타원균열에 대한 파괴건전성 평가, 대한기계학회논문집, 18, 12, 1994, pp.3163-3148
  3. 이치우, 장건익, 김종태, 열충격이 작용하는 취성구조의 신뢰성 평가, 한국해양공학회지, 12, 1, 1998, pp.58-64
  4. A. Fissolo, C. Robertson & V. Maillot, Prediction of crack initiation and growth under thermal fatigue, Thermomechanical Fatigue and Fracture, WIT press, 2002, pp.67-103
  5. 장윤석, 석창성, 김영진, 원자력 배관재료의 파괴저항곡선 예측(2), 대한기계학회논문집 A권, 21, 11, 1997, pp.1789-1795
  6. Anderson, Fracture Mechanics 2nd, CRC, 1995
  7. 김낙수, 임용택, 진종태 공역, 공업재료 가공학, 반도출판사, 1993
  8. 석창성, 최용식, 양원호, 김영진, 재료의 탄소성파괴인성치 JIC의 온도 의존성에 관한 연구(II), 대한기계학회논문집, 14, 4, 1990, pp.866-872
  9. 윤석호, 윤기봉, 김승태, 서창민, 열화된 Cr-Mo-V강의 고온 파괴 인성값 JIC의 평가, 대한기계학회 춘계학술대회 논문집, 1992, pp.244-249