An Exploratory Study on the Extraction of Game Addiction Factors

게임 중독 요인추출에 관한 탐색적 연구

  • Published : 2007.12.31

Abstract

This research is the concept of a game addiction absorbed in the game based on the review and analysis of factors that affect the characteristics of game addiction, it is appropriate to extract the purpose of factors. Game addiction factor is composed of a total of 32 questions, and a total of 356 people, to collect data through surveys. Factor analysis of the collected data to the target as a result of physical and mental problems, loss of control, tolerance, and avoidance of real world consists of three sub-factors. Factors that affect flow of tolerance and loss of control, and avoid the real world, including two sub-factors that could determine. Diagnostic game addiction factor in the reliability coefficients (Cronbach alpha) is a robust .966 aspects in the event. The game addiction scale score of 90-game addiction by category 'regular user', 90 points and 114 between the terms 'potentially dangerous user' and 13 percent of the overall. Finally, more than 115 points in the 'high-risk user' has been classified as 5% of the overall distribution of the notice that. Such factors extract game is a game addict, addicted users of the game and tend to properly evaluate and navigate game addiction-related problems early in the game addiction and found it could be used properly.

References

  1. 강만철, 오익수, 청소년 인터넷 중독 진단 척도 개발( I ), 교육심리연구, 2001
  2. 권정혜, "청소년의 인터넷 게임중독 : 시간에 따른 변화와 이에 영향을 미치는 변인들", 한국심리학회지, 제24권, 제2호, 2005
  3. 김병구, 이경옥, 김민화, 김승옥, 김혜수, 유․아동 및 청소년의 인터넷 게임중독 척도 개발 연구, 한국정보문화진흥원 연구보고 06-15, 2006
  4. 김유정, "청소년 인터넷 게임중독 척도 개발 및 심리사회적 취약성 요인", 아주대학교 대학원 석사학위논문, 2002
  5. 김청택, 김동일, 박중규, 이수진, "한국형 인터넷 중독진단 척도 개발연구", 정보통신연구진흥원, 2002
  6. 남영옥, "중학생의 인터넷 중독, 게임중독, 음란물 중독의 심리사회적 특성 비교", 청소년학연구, 제12권, 제3호, 2005
  7. 노운정, 곽현, 김범수, "온라인게임중독에 영향을 미치는 요인", 한국경영정보학회 춘계학술대회, 2004
  8. 문성원, 김성식, "아동을 위한 다차원형 병리적 인터넷 이용 척도의 개발 및 타당화", 발달심리학회지, 2004
  9. 문화관광부 한국게임산업진흥원, 2007 대한민국 게임백서, 2007
  10. 송숙자, 심희옥, "아동의 컴퓨터게임 몰두성향과 심리사회 및 행동적 특성에 관한 연구", 아동학회지, 2003
  11. 이경님, "개인적 변인과 환경적 변인이 아동의 게임중독경향에 미치는 영향", 대한가정학회지, 2004
  12. 이소영, "게임의 중독적 사용이 청소년의 문제해결 능력 및 의사소통에 미치는 영향", 고려대학교 대학원 석사학위논문, 2000
  13. 이송선, "청소년의 컴퓨터 게임중독과 정서적 특성과의 관계", 서울여자대학교 대학원석사학위논문, 2000
  14. 이순묵, 반재천, 이형초, 최윤경, 이순영, 성인 인터넷 중독 진단척도 개발 연구, 한국정보문화진흥원 연구보고 05-21, 2005
  15. 이해경, "인터넷상에서 청소년들의 폭력게임 중독을 예측하는 사회심리적 변인들", 한국심리학회지, 제14권, 제4호, 2002
  16. 이형초, "인터넷 게임 중독의 진단척도 개발과 인지행동치료 효과", 고려대학교 대학원박사학위논문, 2001
  17. 이형초, 안창일, "인터넷게임 중독의 진단척도 개발", 한국심리학회지, 제7권, 제2호 2002
  18. 정유정, "남자청소년의 컴퓨터 게임이용과 게임중독성 및 공격성", 전남대학교 대학원 석사학위논문, 2001
  19. 조남재, 김석규, "온라인 게임 몰입수준에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 한국경영과학회/대한산업공학회 춘계공동학술대회, 2001
  20. 조아미, 방희정, "부모, 교사, 친구의 사회적 지지가 청소년의 게임중독에 미치는 영향", 청소년학연구, 제10권, 제1호, 2003
  21. Clarke, S. G. and J. T. Haworth, "Flow Experience in the Daily Lives of Sixth- Form Collect Students", British Journal of Psychology, 1994
  22. Hoffman, D. L. and T. P. Novak, "Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments : Conceptual Foundations", Journal of Marketing, 1996
  23. Young, Psychology of computer use XL. "Addictive use of the internet : A case that breaks the stereotype", Psychological Report, 1997, 1996