DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Korean Music Multimedia Contents for Preschooler - With Priority to Animation -

유아용 한국음악 멀티미디어 콘텐츠 개발 연구 - 애니메이션을 중심으로 -

  • Published : 2007.02.28

Abstract

Traditional music education for infants is the most important step of forming human knowledge. Since their rapid development of intelligence and emotion has an educational value not only it improves the human knowledge but also it makes infants understand the unique emotion of Korean people. Under the several circumstances, however, we have no enough contents for traditional music education. Thus, by researching and analyzing the existing educational contents and complementing them properly for multimedia environment as a form of animation, we perform a series of experiments to infants who are attending to the kindergarten with interactive animations which are familiar with infants. Infants become interested in the contents and after the lesson of the short bamboo flute content, they show the clear improvements for the playing on a musical instrument. This proves that the Korean music educational content realized with animation can be an alternative plan to improve the educational effect by causing enjoyment and interest of infants.

Keywords

Edutainment Contents;Computer Animation

References

  1. 강경원, 애니메이션을 활용한 유아용 에듀테인먼트 컨텐츠 개발 홍익대학교 산업대학원 석사학위 논문, 2003.
  2. 강은진, 현은자, "유아교사의 애니메이션 활용실태 및 인식", 유아교육연구, 2001.
  3. 김경철, 유구종, "유아컴퓨터교육 활성화를 위한기초조사연구", 유아교육연구, 1994.
  4. 이경우, 유아교육과 멀티미디어, 창시사, 2001.
  5. 이민정, 통합적 유아 국악교육활동이 유아의 음감과 리듬감에 미치는 영향 중앙대학교 대학원 석사학위 논문, 2002.
  6. 이순례, "유아국악음류 교육과정연구", 강남대 신학인문대학,1999.
  7. 이은화 외, 유아교육 개론, 이화여자대학교 출판부, 2003.
  8. 이채무, 유아를 위한 효율적인 국악교육 콘텐츠개발 연구, 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위논문, 2004.
  9. 조희숙 외 공저, 아동발달심리 학지, 1998.
  10. 전송배, 모형오, 유아국악교육, 양서원,2003.
  11. 최유미, "3D 컴퓨터 애니메이션을 이용한 시청각 교재가 어린이의 학습에 미치는 효과", 한국디자인학회, 2002.

Cited by

  1. Development of Web Crawler for Archiving Web Resources vol.11, pp.9, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.009
  2. PAPS Contents Development for Elementary School Students vol.11, pp.9, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.096