Analyzing the Research Works Published in the Field of Korean Science Education in Relation to Theory of 'J. Piaget', 'D. P. Bruner' or 'J. S. Ausubel'

우리나라 과학교육 관련학회지에 게재된 피아제, 브루너, 오슈벨 이론의 연구동향 분석

  • Published : 2007.08.30

Abstract

The Research works published in the field of Korean science education in relation to the theories of 'J. Piaget', 'D. P. Bruner' or 'J. S. Ausubel' have been analyzed and their general pattern of study were determined. Specifically, based on science education related articles published in several Korean journals, the pattern of research about the three scholars' theory is identified with the classification of the specific kind of journal, year of publication, key word, field of study, field of research, and grade of school. The journals subjected to the present study include 'Journal of the Korean Physical Society', 'Journal of the Korean Chemical Society', 'Journal of the Korean Biology Society', 'Journal of the Korean Earth Science Society', 'Journal of the Korean Association for Research in Science Education', and 'Journal of the Korean Society of Elementary Science Education'. It is determined from the present study as follows: First, the total number of related articles published in said journals is 97, and 'Journal of the Korean Association for Research in Science Education' ranks first in numbers. In terms of time period, it is found that most of the researches has been carried out during the mid 90s, and is still popular today. In addition, our key word search revealed that the 'cognitive development' by Piaget is most widely studied in the articles and biology is the area that has been most frequently studied. As to the field of research, teaching study was the one that has been most widely studied. Further, many articles have focused their studies on middle school. In conclusion, it is found that the Korean research works so far made for the theory of 'J. Piaget', 'D. P. Bruner' or 'J. S. Ausubel' are rather limited to a certain area and field, etc.

Keywords

J. Piaget;D. P. Bruner;J. S. Ausubel;the pattern of research;science education;cognitive development

References

  1. 권재술, 김범기, 우종옥, 정완호, 정진우, 최병순 (1999). 과학교육론. 서울: 교육과학사
  2. 김영민, 오종실, 한용술(1987). 한국의 과학교육 관련 학회들의 연구내용 분석. 한국과학교육학회지, 7(2), 15-20
  3. 박종석(1998). 개화기 과학교과서의 발간실태와 내용 분석, 서울대학교 박사학위논문
  4. 송판섭, 기수연, 김석중, 김정길, 김해경, 남철우, 최도성, 한광래, 홍행화(1999). 국내 과학교육 연구 동향 분석(기간: 1992년 1996년). 한국초등과학교육학회지, 18(1), 19-28
  5. 안태인(1989). 생물교육 연구의 동향 -영국의 Journal of Biological Education의 컴퓨터 분석, 한국과학교육학회지, 9(1), 69-74
  6. 조희형, 최경희(2005). 과학교육의 이론과 실제. 서 울:교육과학사
  7. 최주영(1994). 순환, 배설에 대한 중학생의 개념 조사 및 오개념 교정을 위한 개념도 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 14(3), 285-292
  8. 한국물리학회, 새물리(물리교육:1982-2005. 10)
  9. 김영민(1985). 한국의 과학교육 연구 내용 분석. 한국과학교육학회지, 5(2), 139-145
  10. 박승재(1984). 과학교육론 과목의 교수모형과 교재 개발 연구. 한국과학교육학회지, 4(1), 44-56
  11. 화학교육홈페이지(http://www.chemed4u.net)
  12. 박승재(1980). 과학교육연구론소고. 서울대학교사대 논총, 21집, 1-48
  13. 박규은, 김규용, 오덕철(1991). 미국대학을 중심으로 한 과학교육분야 박사학위 논문분석. 한국과학교육학회지, 11 (1), 73-82
  14. 최병순(1985). 과학교육의 연구동향 비교. 교원교육 (한국교원대학교 교육연구원), 1, 37-49
  15. 한국지구과학학회, 한국지구과학학회지(1979-2005. 10)
  16. 조정일(2002년). 생물개념이해의 평가도구로서 개념도의 타당도, 신뢰도 그리고 현실적용가능성에 대한 연구. 한국과학교육학회지, 22(2), 398-410
  17. 한국생물교육학회, 한국생물교육학회지(1968-2005. 10)
  18. 권재술(1991), 학문 중심 과학교육의 문제점과 생활 소재의 과학 교재화 방안, 한국과학교육학회지, 11 (1), 117-126
  19. 최병순(1995). 과학교육 연구의 실태와 과제. 교원 교육(한국교원대학교 교육연구원), 11, 43-52
  20. 권재술(1999) 과학교육 연구의 본질과 방법, 교원 교육(한국교원대학교 교육연구원), 15. 133-148
  21. 대한화학회, 대한화학회지(화학교육:1974-2005. 10)
  22. 초등과학교육학회, 초등과학교육학회지(1978-2005. 10)
  23. 한국교육학술정보원 (http://www.nsstu.net)
  24. 백성혜(1992년). 브루너의 교육이론을 반영한 학문 중심 화학교육과정의 개선방향에 관한 연구. 대한화학회지, 19(2), 201-218
  25. 한국과학교육학회, 한국과학교육학회지(1978-2005. 10)
  26. 한국학술정보주식회사(http://www.kstudy.com)