An Analysis on Conceptual Sequence and Representations of Eye Vision in Korean Science Textbooks and a Suggestion of Contents Construct Considering Conceptual Sequence in the Eye Vision

초 . 중등학교 과학 교과서에서의 시각(eye vision) 개념의 연계성과 표현 방식 분석 및 연계성을 고려한 시각 개념 구성의 한 가지 제안

  • Published : 2007.08.30

Abstract

The aims of this research are to analyze the representations and conceptual sequence of eye vision in Korean science textbooks and to suggest a contents construct about eye vision where the conceptual sequence is considered. Research method was literature review, and the literatures that were used for analysis were the 7th Korean science curriculum which was revised in 1997, and the science and physics textbooks developed based on the 7th Korean science curriculum. The research results are as follows: 1) Although the science curriculum seems to have no problem on sequence in the eye vision concepts, the science and physics textbooks based on the curriculum reveal problems on the sequence in the eye vision concepts; 2) Some Korean science textbooks explain retinal image formation according to the Alhazen's idea, except in inverse image; 3) Some Korean science textbooks explain about the reasons of near- and far-sightedness without consistency between the textbooks for 7th and 8th grade students; 4) A few Korean science textbooks give an inappropriate explanation about the principle of eye sight correction by eye glasses; 5) According to the analysis result, the concepts related to eye vision should be presented in the order of explanation about light refraction phenomena, image formation process by convex lens, structure of human eye and retinal image formation process, correction of eye sight using lens.

Keywords

science textbook;eye vision;conceptual sequence;near-sightedness;far-sightedness;science curriculum;eye glasses

References

  1. 교육부 (1997). 초등학교 교육과정. 서울: 대한교과서주식회사
  2. 교육부 (1997). 중학교 교육과정. 서울: 대한교과서주식회사
  3. 박봉상 외 (2007) 중학교 과학 1,2. 서울: (주)동화사
  4. 이광만 외 (2007). 중학교 과학 1,2. 서울:(주)지학사
  5. 이면우 외 (2003), 고등학교 과학. 서울: (주)지학사
  6. 이재봉, 남경운, 손정우, 이성묵 (2004). 광선추적과 스펙트럼에 대한 교사와 중학생의 개념 분석 연구. 한국 과학교육학회지, 24(6), 1189-1205
  7. 정완호 외 (2007). 중학교 과학 1, 2, 서울:(주)교학사
  8. Crombie, A. C. (1990). Science, optics and music in medieval and early modern thou호t. London: The Hambledon Press
  9. Kim, Y. (2006). How many Korean secondary school students find the same scientific problems as Kepler found in optics and physiology? 2006 International Conference on Science Education for the Next Society, Center for SENS, Seoul: Secul National University
  10. 최돈형 외 (2006). 중학교 과학 I, 2, 서울:도서출판 대일도서
  11. Kepler, J. (1990). De Modo Visions, translated by A. C. Crombie. London: The Hambledon Press
  12. 김찬종 외 (2006). 중학교 과학 I, 2. 서울: (주)도서출판 디딤돌
  13. 이문원 외 (2006). 고등학교 과학. 서울: (주)금성출판사
  14. Lindberg, D. C. (1976). Theories of vision from al-Kindi to Kepler. Chicago: University of Chicago Press
  15. 김정률 외 (2007). 중학교 과학 1, 2. 서울: (주)블랙박스
  16. 박봉상 외 (2003) , 고등학교 물리 I. 서울: 대한교과서(주)
  17. 채광표 외 (2006). 고등학교 물리 I. 서울: (주)금성 출판사
  18. 권경필, 방소윤, 이성묵, 이경호(2006) 광학분야에서의 학생 개념의 상황의존성 시각과 거울상을 중심으로. 한국과학교육학회지, 26(3), 406-414
  19. Breithaupt, J. (1994). Key Science - Physics. Cheltenham: Stanley Thomes Publishers
  20. 이춘우 외 (2006). 고등학교 물리 I. 서울:(주)중앙 교육진흥연구소
  21. 이양락, 박재근, 이봉우(2006). 제7차 중등학교 과학과 교육과정 내용의 적정성 분석. 한국과학교육학회지, 26(7), 775-789
  22. 송진웅, 김익균, 김영민, 권성기, 오원근, 박종원 (2004). 학생의 물리 오개념 지도. 서울: 북스힐
  23. 권재술 외 (2006). 고등학교 물리 I. 서울: (주)교학사
  24. Ferguson, K. (2002). Tycho & Kepler. New York: Walker & Company
  25. 강만식 외 (2005). 중학교 과학 1,2. 서울: (주)교학사
  26. 교육부 (1997). 고등학교 교육과정[1]. 서울: 대한교과서주식회사
  27. Plato (1965). Timaeus and Critias, translated by D. Lee. London: Penguin Books
  28. 이성묵 외 (2006) 중학교 과학 1, 2. 서울: (주)금성출판사
  29. 소현수 외 (2005). 중학교 과학 I, 2, 서울: (주)두산
  30. Kim, Y. & Kim, Y. (2006), Kepler's problem finding and students' responses in the same problem finding situation with Kepler in the eye vision. ASERA 2006 International Conference, Canberra: University of Canberra