Development of Evaluation Model for achieving the Program Educational Objectives in KEC2005

한국공학교육인증의 '프로그램 교육목표' 달성을 위한 평가 모형 개발

  • Published : 2008.06.30

Abstract

Though the 'Program Educational Objectives' is the first and important criterion in ABEEK's engineering education accreditation, exact meaning and implementation methods have not been understood well. It was often confused with 'Program Outcomes' and its implementation and evaluation methods do not reflected well on the concepts of "outcomes based and demand driven education". A new implementation model for 'Program Educational Objectives' has been developed using step by step application. The model explains the meaning of every step (phase), and key constituents in each phase. The specialization and CQI of the program could be satisfied by applying the model properly.

Keywords

engineering accreditation;program educational objectives;outcomes based;continuous quality improvement(CQI);implementation of PEO

References

  1. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택(2007b). '프로그램학 습성과 및 평가' 실천을 위한 모형 개발 및 전략에 대한 연구. 공학교육연구 10(4), 29-42
  2. 배호순(1999). 프로그램평가론. 원미사
  3. 한국공학교육인증원(2005). 공학인증기준설명서 2005 (KEC2005)
  4. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택, 김복기(2007a). 프 로그램학습성과 달성을 위한 평가도구 연구: part 3 졸업논문. 공학교육연구 10(1), 97-108
  5. 한국공학교육인증원(2003). 인증절차. www.abeek.or.kr. 2008.04.29 열람
  6. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택(2005). 프로그램학 습성과 달성을 위한 평가도구 연구: part 2 학 생 포트폴리오. 공학교육연구 8(4), 64-71
  7. ABET(2008). What is ABET : History. www.abet.org/ history.shtml. 2008.04.08 열람
  8. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택(2004b). 프로그램학 습성과 달성을 위한 평가도구 연구: part 1 초 점그룹. 공학교육연구 7(4), 22-31
  9. 김명랑, 윤우영(2004a). 학습성과를 기초로 한 공학 교육연구: 일반적 방법론 및 평생학습의 예. 공학교육연구 7(1), 79-86
  10. 황정규.이돈희.김신일(2005). 교육학개론. 교육과학사
  11. Worthen, B. R., Sanders, J. R., Fitpatrick, J. L.(1997). Prgram Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines(2nd Ed). Longman Publisher USA