Analysis of In-Service Status and Educational Needs of Engineering Faculties

공과대학 교수들의 공학교육 연수실태와 교육요구 분석

  • Published : 2008.06.30

Abstract

The final goal of this study is to develop the in-service program of engineering education for professors of engineering college. In this study, survey research method using questionnaire was used to engineering professors of universities and junior colleges. The study contents were analysis of in-service status and educational needs for professors of engineering college. Statistical package SPSS for windows, korean edition version 10.0, was used for analysing data. To do it, 97 questionnaire were used finally. Educational needs was divided into engineering teaching method, engineering evaluation method, and engineering basic competancy. Equation suggested by Borich was induced to calculate the educational needs. Results were that educational needs of engineering teaching method and engineering basic competency were high, respectively, but, educational needs of engineering evaluation method was low. It was known that we need to consider the results during in-service program development.

Keywords

Engineering Education;In-service;Educational Needs

References

  1. 김명랑, 윤우영, 김동환, 정진택(2007). '프로그램학 습성과 및 평가 실천'을 위한 모형 개발 및 전 략에 대한 연구. 공학교육연구, 10(4), 29-42
  2. 김진수(2007b). 기술교육의 새로운 통합교육 방법인 STEM 교육의 탐색. 한국기술교육학회지, 7(3), 1-29
  3. 노태천(2002). 홍대용과 공학교육. 공학교육연구, 5(1), 77-84
  4. 이영남, 김대욱, 유지범, 황성호, 김현수(2007). 공학 윤리 교육모듈 컨텐츠를 이용한 전공교과목에 서의 공학윤리 교육. 공학교육연구, 10(4), 78-92
  5. 최유현, 이병욱, 문대영, 이한규, 류병구, 강경균(2001). 발명교육 담당교사 연수 프로그램 모형 개발 과 교육요구 분석: 발명특허특성화고등학교를 중심으로. 한국기술교육학회지, 7(3), 257-283
  6. Martilla, J. A., & James, J. C. (1977). Importanceperformance analysis. Journal of Marketing, 41, 77-79 https://doi.org/10.2307/1250495
  7. 김태훈, 노태천(2007). 효율적인 문제해결자와 비효 율적인 문제해결자의 기술적 문제해결 활동 비교 분석. 공학교육연구, 10(3), 93-108
  8. 강성군, 노태천, 함승연, 김정식(2006). 한국공학교 육의 현황과 과제. 공학교육연구, 9(2), 21-33
  9. 강소연, 김미경, 김명랑, 최금진(2007). 2006년 공학 교육 프로그램 인증평가 예비논평서 분석 연구. 공학교육연구, 10(1), 77-85
  10. 조 벽(2003). 미국 공학교육의 변화 방향: ABET EC2000이 양성한 색다른 엔지니어. 공학교육과 기술, 10(2), 72-84, 한국공학교육학회
  11. 한국공학교육학회(2008). 공학교육인증제도의 개선방향. 공학교육, 15(1), 9-28
  12. 김용익(2001). 지식기반 사회에서 초등학교 교원들 에게 요구되는 기술적 교양에 기초한 초등 기 술교육론 교재개발 연구. 한국교원대 교과교 육공동연구소 연구보고서
  13. Martin, E. (Ed.) (1995). Foundations of Technology Education. Council on Teachnology Techer Education, Yearbook No. 44
  14. 김도연(2008. 4). 월간 과학과 기술
  15. 백정한(2003). 초등학교 아동들의 기술적 교양 내용 에 대한 요구 분석. 인천교육대학교, 석사학위 논문
  16. 함승연(2005). 전문대학 공학기술교육 프로그램 인증 준거에 관한 연구. 박사학위논문. 충남대학교
  17. 김진수, Vinod Lohani, & Hayden Griffin (2007). 세계 최초로 설립된 미국의 공학교육과. 공학교육, 14(3), 6-11, 한국공학교육학회
  18. 박춘배(2006). 한국의 공학교육을 생각한다. 공학교육, 13(4), 34-44
  19. Borich, G. D. (1980). A Needs Assessment Model for Conducting Follow-Up Studies. Journal of Teacher Education, 31(3), 39-42
  20. 김진수(2007a). 공학교육연구 논문들에 대한 연구방 법론과 내용의 분석. 공학교육연구, 10(2), 19-43