An Experimental Study of the Curve Squeal Noise

곡선부 스킬소음 발생 메커니즘의 실험적 연구

  • 김관주 (홍익대학교 기계시스템디자인공학과) ;
  • 박진규 (홍익대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 김범수 (홍익대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 김재철 (한국철도기술연구원)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

This paper presents results from experimental analysis of a friction-driven wheel responsible for generating wheel squeal noise. Squeal noise generating mechanism has been examined under the laboratory condition by the model rig on a small scale. Creep characteristics and squeal noise were observed by changing the possible variables, such as relative velocities and friction coefficients in time- and frequency-domain.

철도차량의 차륜과 레일 시스템을 모사한 스킬소음 발생장치를 통해 실험을 수행하여 관련 원리를 실험적으로 증명하고 스킬소음 발생 메커니즘에 대한 체계적인 연구를 수행하였다. 이를 위해 스킬소음발생 메커니즘 연구를 소음원-전달계-반응계의 단계별로 진행하였다. 또한 차륜과 레일간의 스틱-슬립 운동에 의한 상대속도 또는 미끄러지는 수준과 마찰결과로서 계산되는 크립곡선과 발생 음압을 시간 및 주파수 영역에서 관찰하여 스킬 소음이 발생하는 조건을 살펴보았다.

References

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  5. Brunel, J. F. (2003), 'Modelling of squeal noise attenuation of ring damped wheels,' Applied Acoustics, Vol.65, pp.457-471 https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2003.12.003