DOI QR코드

DOI QR Code

Impact of Education and Training of Travel Industry's Employees upon Internal Environmental Factor and Job Satisfaction

여행업 종업원 교육훈련이 내부환경요인과 직무만족에 미치는 영향

  • 권명란 (에너지경제연구원) ;
  • 이재만 (가톨릭상지대학 호텔관광과)
  • Published : 2008.04.28

Abstract

The purpose of this treatise is to evaluate impact of education and training of travel industry's employees upon their job satisfaction and to seek for improving efficiency of such education and training and measures for personnel management. It is also to evaluate impact of education and training of travel industry's employees upon their job performance. Moreover it is attempted to make suggestions for emphasizing importance of developing potentiality of travel industry's employees and suggestions for enhancing job satisfaction of employees. Review on outcome of education and training of travel industry's employees revealed that improvement of their job satisfaction depends on contents of education and training and motivation for it, desire and ability for achievement. Also it depends on support from their superiors or colleagues and existence of environmental atmosphere. In future it is necessary to develop diverse education and training programs for the employees and not only travel industry but also competent government agencies should make long-term investment and support for fostering excellent employees in future.

Keywords

Job Satisfaction;Training Program;Motivation;Internal Environmental Factor;Impact of Education

References

  1. 이수광, 이재섭, 서비스산업의 인적자원관리, 대왕사, 2003.
  2. 이주형, 관광학, 백산출판사, 2000.
  3. 나제광, "기업 내 교육훈련이 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구", 동아대학교 경영대학원 석사학위논문, p.2, 2004.
  4. 박철호, 노무관리, 박영사, 1989.
  5. T. T. Baldwin and J. K. Ford, "Transfer of Training ; A View and Directions for future Research," Personal Psychology, pp.63-105, 1988.
  6. 정재삼, "IOP & HR", 이화여자대학교 교육공학과, p.895, 1997.
  7. P. Rigors and C. A. Myers, "Personnel Administration," Mcgraw-hill, 8th ed, p.261, 1971.
  8. 한국관광공사, "개방화․세계화시대의 관광교육", p.192, 1994.
  9. 김대권, "호텔종사원 직무만족 요인에 관한 이론적 고찰", 한국관광정책학회 관광정책학연구, 제6권, 제3호, p.4, 2000.
  10. J. G. March and H. A. "Simon, Organizations", John Wiley & Sons, Inc., 1958.
  11. F. Herzberg, "The Motivation to Work," hn Wiley & Sons Inc., B
  12. L. W. Porter and W. Steers, "Organization, Work and Personal Factors in Employee Turnover and Absenteeism," sychological Bulletin, Vol.80, pp.151-176, 1973. https://doi.org/10.1037/h0034829
  13. E. A. Locke, "The Nature and Causes of Job Satisfaction," Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Rand-Mcnally, p.1300, 1976.
  14. W. W. Ronan., "Effects of Goal Setting and Supervision on Worker Behavior in Industrial Situation," Journal of Applied Psychology, Vol.58, pp.2-3, 1973. https://doi.org/10.1037/h0036303
  15. 최철수, 여행사 종사원의 임파워먼트와 직무성과에 관한 연구, 경기대학교 박사학위논문, pp.138-141, 2001.
  16. 원융희, 호텔종사원의 직무만족과 서비스제공수준 및 성과에 관한 연구, 세종대학교 박사학위논문, p.11, 1992.
  17. 이유재, "고객만족의 정의 및 측정에 관한 연구", 서울대학교 경영논집, 제19권, 제12호, 1995.
  18. 조상만, 호텔종사원 교육훈련이 그 성과에 미치는 영향에 관한 연구, 세종대학교 석사학위논문, p.20, 2000.
  19. 가재기, 관광호텔 종사원의 교육훈련이 직무만족에 미치는 환경에 관한 연구, 경기대학교 석사학위논문, p.33, 1994.
  20. 정지원, 여행업 종업원 직무만족에 관한 연구, 경기대학교 석사학위논문, pp.103-107, 1996.
  21. 김남진, 여행업 종사원의 임파워먼트가 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구, 제주대학교 경영대학원 석사학위 논문, pp.126-131, 2004.