DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the Conflict of preservice teachers affected by the Role recognition and Performance of Cooperating teachers in the Early childhood education practicum

유아교육기관 실습지도교사의 역할인식과 수행에 따른 예비교사의 갈등에 관한 연구

  • Kim, Seon-Hae (Dept. of Early childhood Education, Wonkwang University) ;
  • Kim, Kyu-Soo (Dept. of Early childhood Education, Wonkwang University)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

The purpose of this study was to find out conflict of preservice teachers affected by the role recognition and performance of cooperating teachers in the early childhood education practicum. The following research questions were established in order to achieve this purpose. First, Is there any differences in conflict of preservice teachers according to their personal variables? Second, Is there any differences in the role recognition and performance of cooperating teachers according to their personal variables? Third, Is there any differences in conflict of preservice teachers according to the role recognition and performance of cooperating teachers? The subjects of this study were 214 pairs of cooperating teachers who taught preservice teachers. The data were collected with the role recognition and performance of cooperating teachers and conflict of preservice teacher instrument and analyzed by t-test and ANOVA using SPSS 14.0 software. The results show that there was significantly difference conflict of preservice teachers according to their personal variables. Second, there was significantly differences the role recognition and performance of cooperating teachers according to their personal variables. Third, there was significantly differences conflict of preservice teachers affected by the role recognition and performance of cooperating teachers in the early childhood education practicum.

References

  1. 김선경 (2004). 유아교육기관 실습지도교사의 역할인식 및 역할수행 분석. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 김유림 (2000). 교육실습의 특성이 초임교사의 역할수행 지각에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 노민자 (2004). 유치원 교육실습 지도교사에 대한 교생들의 역할기대와 교사의 역할수행간의 관계. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 류진희 (2000). 유아교사를 위한 교육실습과 교육활동. 서울: 양서원.
  5. 배소연 (1993). 유아교사교육에 있어 교생실습이 예비교사들에게 미치는 영향. 경원대학교 논문집, 11, 603-631.
  6. 신은수 (1996). 4년제 유아교사양성 대학의 정규 교육실습이 예비교사의 현장 지식과 태도에 미치는 영향에 관한 연구, 덕성여대논문집, 25, 315-328.
  7. 신현주 (1999). 유아교육실습 지도교사의 역할 인식과 수행에 관한 연구. 서원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 염지숙 (2000). 교육실습의 의미: 예비교사들의 이야기. 교육인류학회 53차 월례발표회.
  9. 염지숙 (2007). 유아교육 실습지도교사 이야기: 가르치고 배우고, 배우고 가르치기. 유아교육연구, 27(4) 135-159.
  10. 오지연 (2005). 유아교육 실습유형에 따른 지도교사의 역할 인식과 수행에 관한 연구. 덕성여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 윤기영, 정현숙, 류칠선, 차미자, 신현주, 신은희 (2006). 유아교육실습 지도서. 양서원.
  12. 이기숙, 이연섭, 이영자 (1984). 유아교사양성대학모형 교육과정 연구. 문교부.
  13. 이명순 (2000). 유치원 교사가 되어 가는 과정에 관한 이야기. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 이은희 (2001). 유치원 실습지도교사가 인식한 실습생과의 갈등. 덕성여자대학교 교육대학원. 석사학위논문.
  15. 이현중 (2003). 유아교육 예비교사가 교육실습과정에서 느끼는 갈등 연구. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 임승렬 (1998). 2년제 유치원교사 양성대학의 교육실습 개선 방안 연구. 한국교사교육, 15(2), 128-149.
  17. 장선화 (1994). 유아교육 예비교사와 현직교사의 관심사에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 정찬주 (1977). 교육실습 중 지도교사가 교생의 교사 태도변화에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 조부경, 김정화 (2005). 유아교육실습. 학지사.
  20. 조인경 (1993). 교생들이 인식한 유치원교육실습 지도교사의 역할수행. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  21. Becher, R. M. & Ade, W. (1982). The relationship of field placement characteristics and students' potential field performance ratings. Journal of Teacher Education, 36(2), 24-30.
  22. Cochran, M. (1990). Reinventing student teaching. Journal of Teacher Education, 42(2), 104-118.
  23. Goodlad, J. I. (1990). Teachers for nation's. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  24. Guyton, J. I. (1987). Working with student teacher: incentives, problems, and advantages, The professional Educator, 10(1), 21-28.
  25. Katz, L. G. (1972). Developmental stage of preschool teachers. The Elementary School Journal, 73(1), 50-54. https://doi.org/10.1086/460731
  26. Wolfolk, A. E., & Hay, W. K. (1990). Prospective teacher's sense of efficacy and belief about control. Journal of Educational Psychology, 82(1), 81-91. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.81