The Relations between Brand Attachment and Brand Loyalty with regard to Symbolic Consumption Propensity toward Fashion Goods

패션제품의 상징적 소비성향에 따른 브랜드 애착과 브랜드 충성도와의 관계

  • Kim, Jeong-Ran (Dept. of Fashion Industry, Catholic University of Daegu) ;
  • Yoo, Tai-Soon (Dept. of Fashion Industry, Catholic University of Daegu)
  • 김정란 (대구가톨릭대학교 패션산업학과) ;
  • 유태순 (대구가톨릭대학교 패션산업학과)
  • Received : 2007.12.27
  • Accepted : 2008.08.08
  • Published : 2008.08.31

Abstract

The Purpose of this study is to research the relations between brand attachment and brand loyalty depending on symbolic consumption propensity toward fashion goods. Subjects were 391 women in their twenties to fifties who live in Gyungsang Province and have purchased the fashion goods. Frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, multiple regression analysis, and one-way layout variance analysis were conducted using SPSS 13.0 as data analysis. The findings from the analysis are described in the following: Uniqueness and materialism out of the symbolic consumption propensity toward fashion goods had positive effects on the elements of brand attachment such as love, care, and knowledge. Brand loyalty was influenced positively by social face sensitivity and materialism among symbolic consumption toward fashion goods.

References

  1. 고은경. (2001). 20대 여성의 물질주의 성향 및 사회화대행자의 태도가 의복의 상징적 소비에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김민정. (2001). 청소년의 상징적 소비성향과 충동구매행동에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  3. 김선영. (2000). 신세대 여성 소비자의 과시적 의복소비에 관한 연구. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김양하. (2005). 상징소비의 문화.사회적 의미 분석: 상징소비에 영향을 미치는 인구사회학적, 개인적, 사회적 요인의 다차원적 분석을 중심으로. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  5. 김완석, 유연재. (2003). 한국판 소비자 독특성 욕구척도: 척도개발과 타당화. 한국심리학회지: 소비자.광고, 4(1), 79-101
  6. 마케팅 커뮤니케이션 연구회. (1992). 브랜드 자산의 전략적 관리. 서 울: 나남. pp. 65-72
  7. 박성연, 이유경. (2006). 브랜드 개성과 자아이미지 일치성이 소비자 만족, 소비자-브랜드 관계 및 브랜드 충성도에 미치는 영향: 한국 소비자들의 브랜드 개성과 소비자-브랜드 관계 유형 인식을 중심으로. 광고학연구, 17(1), 7-24
  8. 서인희. (2006). 브랜드 개성과 자아 이미지 간의 일치성과 제품지식 수준이 브랜드 충성도에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  9. 이경숙. (2005). 존 볼비와 애착이론. 서울: 학지사. pp. 107-124
  10. 이승희, 신초영. (2002). 여대생들의 패션복제품 구매행동에 관한 탐색적 연구 -물질주의와 쇼핑가치를 중심으로-. 한국의류학회지, 26(11), 1537-1546
  11. 이승희, 이랑, 정소영. (2003). 패션 명품 브랜드에 대한 구매행동 연구. 한국의류학회지, 27(11), 1241-1251
  12. 이윤경, 황선진. (2000). 소비자의 물질주의 특성과 제품의 가격, 구매시점 광고가 구매행동에 미치는 영향-진의류 할인판매를 중심으로-. 한국의류학회지, 24(6), 884-894
  13. 이충원. (2006). 체면민감성, 사회적 불안, 자아존중감이 불확실성 회피에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  14. 이호배. (1989). 상징적 소비자행동에 관한 탐색적 연구. 경영연구, 12, 209-245
  15. 임은아. (2005). 물질주의성향과 과시소비성향에 따른 유명패션브랜드 선호도와 구매행동. 조선대학교 대학원 석사학위논문
  16. 조은정, 김현중. (2002). 로열티 경영. 서울: 세종서적. pp. 57-95
  17. 최상진, 김기범. (2000). 체면의 심리적 구조. 한국심리학회지: 사회성격, 14(1), 185-202
  18. 한민경. (2004). 브랜드 성격이 브랜드 애착과 충성도에 미치는 영향 -브랜드 커뮤니티 회원과 비회원간의 차이를 중심으로-. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  19. Assael, H. (1984) Consumer Behavior and Marketing Action. (2nd ed.). Boston Massachusetts: Kent Publishing Company
  20. Ball, A. D., & Tasaki. L. H. (1992). The role and measurement of attachment in consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 1(2), 155-172 https://doi.org/10.1016/S1057-7408(08)80055-1
  21. Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: developing relationship theory in consumer research. Journal of Consumer Research, 24, 343-373 https://doi.org/10.1086/209515
  22. Oliver, R. L. (1999). Whence consumer loyalty?. Journal of Marketing, 63, 33-44
  23. Richins, M. L., & Dawson, S. (1992). A consumer values orientation for materialism and its measurement: scale development and validation. Journal of Consumer Reseach, 19, 303-315 https://doi.org/10.1086/209304
  24. Silverstein, M. J. & Fiske, N. (2003). Luxury for the masses. Harvard Business Review, 81(4), 49-57
  25. Tepper, K.. & Bearden, W. O., Hunter, G. L. (2001). Consumers' need for uniqueness: scale development and validation. Journal of Consumer Research, 28, 50-66 https://doi.org/10.1086/321947
  26. Thomson, M.. & MacInnis, D. J., Park, C. W. (2005) The ties that bind: measuring the strength of consumers emotional attachment to brands. Journal of Consumer Psychology, 15(1), 77-91 https://doi.org/10.1207/s15327663jcp1501_10