DOI QR코드

DOI QR Code

3D Game Character Animation Pipe-line to Improve Utilization of Motion Capture

모션캡쳐 데이터 활용을 위한 3D 게임캐릭터애니메이션 제작파이프라인

  • 유석호 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학과) ;
  • 박용현 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학과) ;
  • 경병표 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학과) ;
  • 이동열 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학과) ;
  • 이완복 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학과)
  • Published : 2008.07.28

Abstract

Practical use degree of Motion Capture technology is low in korea game market which did growth of MMORPG putting first. However, that is dance game or FPS, sports game genre is magnified. Therefore, practical use degree of Motion Capture technology is increasing. And, need various research to take advantage of Motion Capture technology effectively. Studied 3D game character animation manufacture pipe line for it. Characteristic of this manufacture pipe line is work classification, correction of two times, Biped format all-in-one to progress Motion Capture technology and keyframe-animation work at the same time. Also, manufacture pipe line that is consisted of this constituent has economic performance, extensity, systemicity.

Keywords

Production Pipe-line;Motion-Capture;3D Game Character Animation

References

  1. 한국게임산업진흥원, 2007대한민국게임백서, 상권, pp.374-380, 2007.
  2. http://www.playstation.co.kr/
  3. 한정현, "Research Trends in Game" , 2008 서울국제게임심포지움, p.7, 2008.
  4. 유석호, 김태열, 경병표, "디지털기반 3D 게임 캐릭터애니메이션 제작에 있어서 모션캡쳐 활용에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제5호, pp.115-123, 2005.
  5. 한국게임산업진흥원, 2007대한민국게임백서, 상권, pp.62-64, 2007.
  6. 최화순, 게임캐릭터 디자인을 위한 3D MAX, 영진닷컴, 2007.
  7. http://usa.autodesk.com
  8. 오준헌, 오준헌이 만난사람들 소니게임애니메이터- 최준욱 인터뷰, CGLAND, 2007.
  9. 김용준, 3D 게임프로그래밍, 한빛미디어, 2004.
  10. 최태준, 김태열, 유석호, 이동열, "3D 게임 캐릭터와 모션캡쳐 시스템의 연동을 통한 실사 움직임(Real Working) 제어", 한국콘텐츠학회논문지, 제4권, 제2호, 2006.
  11. 최태준, 이동열, 손종남, 김태열, "디지털 모션 캡쳐시스템의 개요 및 3D게임 캐릭터 애니메이션 적용", 한국콘텐츠학회논문지, 제4권, 제2호, pp.257-263, 2006.
  12. 최석우, Creative Game Motion, 한국게임산업개발원 게임아카데미, p.202, 2006.
  13. http://www.vicon.com/
  14. http://www.motionanalysis.com /html/temp/heavenlysword.html
  15. 고영준, 2004 모션캡쳐 리포트, CGLAND, 2004.

Cited by

  1. A Ubiquitous Motion Tracking System Using Sensors in a Personal Health Device vol.9, pp.7, 2013, https://doi.org/10.1155/2013/298209