DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Satisfaction and Absorption of Spectating on Desire of Re-Spectating at the Professional Sporting Events

프로스포츠 관람만족 및 관람몰입이 재관람의사에 미치는 영향

  • 김홍설 (배재대학교 레저스포츠학과)
  • Published : 2008.07.28

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of the satisfaction and absorption of spectating on desire of re-spectating at the professional sporting events. This study set a model of consumer behavior decision based on the results of the precedent studies about the determinative factors of consumer behavior and the hypothetical model done by Wakefield & Sloan(1995), Hansen & Gauthier(1989), Jeffrey(1997), Green(1995), and Kim(1999) and clarified it through the regression. To attain the goal of the study described above paragraphs, some viewers of 2007 season pro-soccer and pro-baseball games were set as a collected group. Then, using the stratified cluster random sampling method, finally drew out and analyzed 605 spectators in total. Data collected through a questionnaire designed for this study consist of fixed alternative choice response to items constructed to represent the operational definition for each variable. Statistics employed for data analysis was correlation and multiple regression. Based upon the results of the study, the following conclusions appear warranted: 1. Satisfaction of spectating influence on desire of re-spectating at the professional sporting events. 2. Satisfaction of absorption influence on desire of re-spectating at the professional sporting events.

Keywords

Satisfaction of Spectating;Absorption of Spectating;Desire of Re-Spectating

References

  1. B. D. McPherson, "Sport Consumption and the Economics of Consumerism. In D. W. Ball, J. W. Loy, (Eds), Sport and Social Order: Contribution to the Sociology of Sport. Reading," MA: Addison-Wesley, 1975.
  2. 김홍설, 스포츠 팬의 소비자행동 결정 요인, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 1999.
  3. D. J. Jeffrey, "Becoming A Sports Fan: Understanding Cognitive Development and Socialization in the Development of Fan Loyalty," The Doctoral Dissertation, The Ohio State University, 1997.
  4. R. E. Green, "An Examination of Factors Related to Consumer Behavior Influencing Attendance at Professional Sporting Events," The Doctoral Dissertation, The Florida State University, 1995.
  5. K. L. Wakefield and H. J. Sloan, "The Effects of Team Loyalty and Selected Stadium Factors on Spectator Attendance," Journal of Sport Management, Vol.9, No.2, pp.153-172, 1995. https://doi.org/10.1123/jsm.9.2.153
  6. G. S. Kenyon, "The Significance of Physical Activity as a Function of Age, Sex, and Socio-economic Status of Northen U. S. Adults," International Review of Sport Sociology, Vol.1, 1966.
  7. J. A. Scofield, "Performance and Attendance at Professional Team Sports," Journal of Sport Behavior, Vol.6, No.4, p.196, 1983.
  8. H. Hansen and R. Gautheir, "Marketing Objectives of Professional and University Sports Organizations," Journal of Sport Management, Vol.6, No.1, pp.27-37, 1992. https://doi.org/10.1123/jsm.6.1.27
  9. T. N. Greenstein and J. P. Marcum, "Factors Affecting Attendance of Major League Baseball: Team Performance," Review of Sport and Leisure, Vol.6, No.2, p.21, 1981.
  10. M. H. Medoff, "On Monopolistic Exploitation in Professional Baseball," Quarterly Review of Economics and Business, Vol.16, No.2, p.113, 1976.
  11. J. C. Evagelopoulos, "An Analysis of the Psycho-geographic Characteristics and Situational Factors that Influence the Behavior of Sport Consumers in Greeces," The Doctoral Dissertation, The Ohio State University, 1993.
  12. 하지원, 스포츠 소비자 행동에 관한 의사결정요인 분석, 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문, 1998.
  13. 이종영, 정철수, 진성태, 이한규, 김병현, "1986년 아시안 게임 및 1988년 서울올림픽 게임 한국 메달리스트들의 사회환경 변인에 관한 연구", 한국체육과학연구원, 1989.
  14. 이귀숙, 여대생의 스포츠 사회화 주관자와 성 역할 모형에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1988.
  15. 김성영, 대학생의 사회계층적 배경과 스포츠 참가의 관계, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1988.
  16. 임번장, "청소년기의 스포츠 참여에 대한 경로분석적 연구", 연구논총, 서울올림픽 스포츠과학 학술대회 조직위원회, 1986.
  17. 김기웅, "사회체육 진흥계획수립을 위한 기초조사 연구", 학술진흥재단, 1987.
  18. 서희진, 스포츠 수용자의 소비행동 분석, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 2000.
  19. 최창호, 경기장 관람시설과 관중반응의 관계, 서울대학교 대학원 체육교육과 석사학위논문, 1998.
  20. 김용만, "프로스포츠 경기장 시설과 스포츠 소비자의 반복구매와의 관계", 한국체육학회지, 제36권, 제1호, pp.359-367, 1997.
  21. 김용만, 전태준, "프로축구 관중의 구매행동에 영향을 미치는 유인 요인 분석", 제34회 한국체육학회 학술발표 논문집, pp.372-378, 1996.
  22. M. J. Allen and W. M. Yen, Introduction to Measurement Theory, Monterey, CA: Brooks/Cole, 1979.
  23. 김용만, 정정희, 이계석, "프로축구 경기장의 물리적 환경과 재관람의도의 구조적 관계", 한국체육학회지 제46권, 제5호, 2007.
  24. 양병화, 다변량자료분석의 이해와 활용, 학지사, 1998.
  25. M. J. Bitner, "Servicescapes: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees," Journal of Marketing, pp.56-71, 1992.
  26. 김용만, 허진, 이계석, "프로축구 관중의 관람동기가 관람만족, 신뢰, 몰입 및 재관람 의도에 미치는 영향", 한국체육학회지, 제44권, 제6호, pp.725-737, 2005.
  27. 신좌중, 합기도 참여요인이 수련지속의지에 미치는 영향, 한국체육대학교 대학원 석사학위논문, 2006.