DOI QR코드

DOI QR Code

Research about Imaginary Line Extension Application in Composition of TV News - With Special Quality of Imaginary Line in Focus -

TV News 영상구성에서 Imaginary Line 확대 적용에 관한 연구 - 이미지너리 라인의 특성을 중심으로 -

  • Published : 2008.09.28

Abstract

At these information age when the importance of news is of particular emphasis, the field of image-production for the news are being made rapid progressive by high-tech like multi-media, multi-channel digital system. Even experts who have engaged in the work of broadcasting in th field for a long time are perplexed with rapid development in Broadcasting equipments and expression techniques. The field of TV is characterized by the speed of change and the desire of viewers for new and interesting video images. The image expression system applying image line has ever existed as one of conventional image expression methods. Obsolete and old image expressions are paling into significance for viewers who want to access more information in a short time. but The change of image expression systems due to the progressive stream of time has forced existing imaginary to be changed constantly to accommodate the changing interests and expectations of the viewers. Therefore, in this treatise, we need a broad interpretation about the direction of this imaginary line for TV news image in that existing systems of image producing haven’t also been changed and adapted to the stream of time. In these days, image is defined as not only video, but also audio. also We need to reduce the confusion concerning the imaginary line and contribute to a correct understanding images of TV news for not only customers but also producer by extending and applying the concept of imaginary line to image producing.

References

  1. 강승엽, TV프로그램제작에 있어서 이미지너리 라인을 통한 영상표현기법에 관한 연구, 산학 연구 논문집, 2002(7).
  2. K. E. Boulding, The Image, Ann arbor: University do Michigan Press, p.6, 1956.
  3. 손현철, "형식 파괴 뉴스", 신문과 방송, 2004(2).
  4. 김재우, 안수근, 영상구성에 있어서 이미저너리 라인의 확대적용에 관한 연구, 언론학연구, 제7집, 2003(12).
  5. 이영삼, 텔레비전 영상제작론, 나남, 1997.
  6. 차근배, 매스커뮤니케이션 효과 이론, 나남, 1999.
  7. 이정춘, 매스미디어의 효과 이론, 나남, 1994.
  8. 김동기, 현대 마케팅 원론, 박영사, 1989.
  9. 장석호, TV보도영상의 이론과 실제, 기다리, 1994.
  10. 롤란드 루이스 저, 한인규 역, 비디오 촬영 테크닉, 미진사, 1995.
  11. 이규임, 영상 예술론, 누림, 1998.
  12. 다니엘 아루혼 저, 최하원 역, 영화언어의 문법, 집문당, 1997.
  13. 오카다 스스무 저, 강상욱 역, 미디어 영상학, 이진, 1995.
  14. 한국미술연구소, 영상 디자인, 시공사, 1997.
  15. L. 쟈네티 저, 김진해 역, 영화의 이해 이론과 실제, 현암사, 1998.
  16. 김동기, 현대 마케팅 원론, 박영사, 1989.
  17. 배종대, 디지털 방송 PD, 박문각, 2001.
  18. 안세영, 디지털 비디오의 촬영과 편집, 차송, 2001.
  19. 이준일, 금동호, 김영식, 영상매체학개론, 커뮤니케이션북스, 2003.
  20. 홍기선, 방송영상 미디어의 이해, 나남, 2007.