DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Creation and Usage of Cultural Contents for 'Geotaji Folk Tale'

'거타지' 설화의 문화콘텐츠 창작과 활용

  • 이규훈 (한국교원대학교 국어교육과)
  • Published : 2008.08.28

Abstract

The object of this study is to find ways of a creation and an usage of cultural contents, based on the survey of the culture archetype facts, the culture elements and the narrative structure of 'Geotagi folk tale'. This story takes its place as our cultural archetype, because of its perfect narrative structure and the myth-like features in the story line. Additionally, various cultural elements implied in the text have the world wide universality as well as the unique traditional characters of Korea. Thus, for above reason, 'Geotagi folk tale' can be helpful in creating the new cultural contents. In creating and using the cultural contents of 'Geotagi folk tale', the first way is to build up the Digital contents including the data base of the original text and others, and the creation of graphics. The second way is to create the story bank utilizing hypertext. The third way is to make flash animations or games concerning the folk tale. and the fourth way is to to develop the symbols of the folk tale as animation characters.

Keywords

Geotagi;Folk Tale;Cultural Contents;Narrative Structure;Culture Element

References

  1. http://www.culturecontent.com
  2. J. T. Micheal, 김병욱, 오연희 옮김, "서사물 비평 언어학적 서설", 형설출판사, p.15, 1993.
  3. 일연, 이재호 옮김, "삼국유사 1", 솔출판사, pp.272-276, 1997.
  4. 김태곤, "한국무속연구", 집문당, pp.159-161, 1981.
  5. 황동열, "문화원형의 디지털콘텐츠 개발 모형에 관한 연구", 한국비블리아학회논문지, 제14권, 제1 호, p.46, 2003.
  6. 한국문화콘텐츠진흥원, 문화원형 창작소재 개발 중장기 로드맵 수립, pp.22-23, 2006.
  7. 최운식, 한국서사의 전통과 서사문학, 민속원, p.141, 2002.
  8. 송성욱, "문화콘텐츠 창작소재와 문화원형", 인문콘텐츠학회논문지, 제6호, p.82, 2005.
  9. C. Seymour, 한용환 옮김, "이야기와 담론", 푸른 사상사, p.19, 2003.
  10. 이지양, "문화콘텐츠의 시각으로 고전텍스트 읽기", 고전문학회논문지, 제30집, p.99, 2006.
  11. 강호정, "설화 문학의 현대적 적응 양상 연구", 인문콘텐츠학회논문지, 제4집, 2004.
  12. 함복희, "설화의 문화콘텐츠화 방안 연구", 한국 어문교육연구회논문지, 제35집, 제2호, p.142, 2007.
  13. 최혜실, "디지털 시대의 문화 읽기", 소명, p.96, 2001.
  14. 박기수, "문화콘텐츠 스토리텔링의 생산적 논의를 위한 네가지 접근법", 한국언어문화학회논문지, 제32집, p.8, 2007.