DOI QR코드

DOI QR Code

Changes of Technologies of the Self by Personal Blog

개인 블로그를 통한 자기기술(自己技術)의 변화

  • 김종덕 (홍익대학교 시각디자인과) ;
  • 조나현 (홍익대학교 영상학과)
  • Published : 2008.08.28

Abstract

Cyworld has created a new social phenomenon that relationship between people and communities could be built by committing to digital writing. It has altered the way of people's writing attitudes from self-confessed to self-describing and self-broadcasting ways in which one regards oneself as the center of the cyber world. The purpose of this paper is to identify the shift in one's writing attitudes and how he/she develops technologies of the self in the Cyworld space. Quantitative and qualitative methods support the result; The analysis of 100 Cyworld users' mini-homepages show how the visual images in Cyworld affects their way of digital writing and the analysis of the change of writing habit due to sharing data how virtual 'family' that has been created by Cyworld. I categorize the characteristics of digital writing into three; 1)Visualization of technologies of the self 2)Networked technologies of the self 3)Sharing secretes. The aim of writing in Cyworld is not to keep the secrete but to share and, eventually, texts are circulated in the networked society where one is participated(Cyworld family). Therefore, the usage of images plays a significant role in Cyworld communities because the opened secretes are usually prepared to be presented on the basis of trustworthy toward other members.

Keywords

Cyworld;Technologies of the Self;Blog;Digital Writing

References

  1. 강민정, "1인 미디어'를 이용한 브랜드 커뮤니티 특성이 소비자에게 미치는 영향에 관한 연구", 서울대학교, 2005.
  2. 권상희, "블로그(Blog)양식: 커뮤니케이터, 구성 형태, 내용, 연결성에 따른 장르유형분석 연구", 사이버커뮤니케이션학보, 통권 제15호, 2005.
  3. 권상희, 우지수, "블로그(Blog) 미디어 연구: 블로그 이용 및 만족과 인지 행태에 관한 연구", 한국방송학보, 제19, 제2호, 2005.
  4. 권택영, 자크 라캉 욕망 이론, 문예출판사, 1994.
  5. 김성벽, 웹미디어의 중독적 이용 경험과 개인의 자아 정체성에 관한 연구, 중앙대학교 언론문화 연구소, 2004.
  6. 김인식, 이미지와 글쓰기-롤랑 바르트의 이미지론, 세계사, 1993.
  7. 김지수, "1인 미디어, 블로그의 확산과 이슈", 정보통신정책, 제16권, 제22호, 2004.
  8. 김효춘, "블로그 연내 1천만개 돌파", 이코노미스트 708호, 2003(10).
  9. 노기영, 이미영, "블로그의 매체경쟁에 관한 연구 : 관계지향 블로그와 정보지향 블로그의 적소분석을 통한 경쟁분석", 한국언론학회, 제49권, 제3 호, 2005.
  10. 박광순, 조명휘, "인터넷의 웹블로그 이용동기와 만족도에 관한 연구: 대학생 집단을 중심으로", 한국언론학보, 제48권, 제5호, 2004.
  11. 서남희, "1인 미디어의 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구; 콘텐츠 프로바이더를 중심으로", 연세대학교 정보대학원, 2004.
  12. 서동욱, 차이와 타자, 문학과 지성사, 2000.
  13. 신항식, 디자인 이해의 기초이론, 나남출판, 2004.
  14. 이재현, 인터넷과 사이버 사회, 커뮤니케이션북스, 2000.
  15. 이재현, 멀티미디어와 디지털 세계, 커뮤니케이션북스, 2004.
  16. 채지형, 싸이월드는 왜 떴을까?, 제우미디어, 2005.
  17. R. Blood, Introduction. In J. Rodzvilla, We've Got Blog: How Weblogs are Changing our culture pp.ix-xiii. Cambridge MA: Perseus Publishin, 2002.
  18. Bolter and Jay David, Writing Space : Computers, Hypertext, and the remediation of Print, Mahwah, New Jersey: Lawrence Wrlbaum Associates, 2001.
  19. Bolter, J. David, Grusin, and Richard, 재매개: 뉴미디어의 계보학, 이재현 역(2006), 커뮤니케이션북스, 1999.
  20. Boorstin and J. Daniel, The Image : A Guide to Pseudo-Events in America, 사계절출판, 1992.
  21. Bourdieu and Pierre, Photography: A Middle-Brow Art, 1996.
  22. Bruckman and S. Amy, Identity Workshop : Emergent Social and Psychological Phenomena in Text-Based Virtual Reality. Unpublished Manuscript, 1992.
  23. Bruckman and S. Amy, Gender Swapping on the Internet. Presented at The Internet Society, San Francisco, CA. In Peter Ludlow(ed.)(1996), High Noon on the Electronic Frontier : Conceptual Issues in Cyberspace. Cambridge, MA : The MIT Press, 1993.
  24. Debord, Guy, Society of the Spectacle, 1967.
  25. Foucault and Michel, Technology of the Self: A seminar with Michel Foucault., 1988.
  26. Hevern and W. Vincent, Threaded Identity in Cyberspace: Weblogs &Positioning in the Dialogical Self, Lawrence Erlbaum Associates, 2004.
  27. Hosokawa and Shuhei, "The Walkman Effect, Popular Music," Performers and Audiences. Vol.4, pp.165-180, 1984.
  28. Levy and Pierre, L'intelligence collective, 문학과 지성사, 1994.
  29. Levy and Pierre, Qu'est-ce que le virtuel? 궁리출판, 1995.
  30. Mcluhan and Herbert Marshal, Understanding Media: The Extension of Man, 커뮤니케이션북스, 1977.
  31. http://www.intermedia.uio.no/konferanser/skikt-02/docs/Researching_ICTs_in_context-Ch11-Mortensen-Walker.pdf, 2002.
  32. Poster and Mark, What's the matter with the Internet?, 이제이북스, 2001.
  33. Robins and Kevin, Will Image Move us Still?, Martin Lister (Eds.), The Photographic Image in Digital Culture, Routledge.1995.
  34. Reed and Adam, "'My Blog Is Me': Text and Persons in UK Online Journal Culture (and Anthropology)," Routledge Journals, Taylor and Francis Group Ltd, 2005.
  35. Reid and Elizabeth, "Text-based Virtual Realities: Identity and the Cyborg Body," Cultural Formations in Text-Based Virtual Realities, Ph.D. Thesis, University of Melbourne, 1994.
  36. Slater and Don, "Domestic Photography and digital culture, Martin Lister, The Photographic Image in Digital Culture," Routledge, 1995.
  37. Turkle and Sherry, "Identity in the age of the internet, Life on the Screen," Touchstone, 1995.
  38. Webster and Frank, "Theories of the Information Society," Routledge, pp.163-192. 1995.

Cited by

  1. A study on story generation model of blogging vol.15, pp.1, 2014, https://doi.org/10.9728/dcs.2014.15.1.29