DOI QR코드

DOI QR Code

Foreign Cruise Ship Passengers' Satisfaction with the Korean Port of Calls Focused on the Passengers Visiting Busan, Incheon, and Cheju Ports

외래 크루즈선 승객의 기항지 만족도 - 부산, 인천, 제주항 입항 크루즈선 승객을 중심으로 -

  • 곽대영 (남서울대학교 관광경영학과)
  • Published : 2009.10.28

Abstract

The objectives of this study are to analyze the effects of major factors influencing cruise ship passengers' satisfaction with a port of call on overall satisfaction with it and the differences in satisfaction with the domestic port of calls. To achieve these objectives, as a conceptual framework of the study, cruise tourism and tourist satisfaction were reviewed, and the empirical studies on cruise ship passengers's perceptions toward the Korean port of calls were conducted. According to the findings of this study, the following suggestions were presented to the local governments with the port of calls. The local governments are required to improve the food services provided around the port of call areas, and in addition, in case of Cheju, improvement of tourism information service which is verified as the most significant factor affecting passenger's overall satisfaction with the port of call is needed as well.

Keywords

Port of Call;Cruise Tourism;Tourist Satisfaction;Food Service

References

  1. 해양한국, 크루즈관광, 이제부터 시작이다, 2007.
  2. 해양수산부, 해양수산부 크루즈 자료, 2007.
  3. 황진희, "우리나라 해양크루즈 산업 육성방안에 관한연구: 인천지역을 중심으로", 월간해양수산, 제291권, pp.24-47, 2008.
  4. 해양한국, 대중에 한발 더 가까워진 크루즈관광, 2005.
  5. 김경희, "한국 크루즈 산업의 발정방안에 관한 연구", 호텔경영학연구, 제17권, 제1호, pp.199-216, 2008.
  6. L. Kendall. The Business of Shipping, 1986.
  7. 한국관광연구원, 한중일 연계 크루즈 관광사업 추진방안, 1999.
  8. hal. Gold, The Cruise Book, New York: Delmar Publisher Inc., 1990.
  9. 한국관광공사, 해안관광유람선 운항 타당성 분석, 1987.
  10. 박중환, 여호근, "부산항 크루즈 관광 활성화 방안에 관한 실증적 연구 : TEZROC호를 중심으로", 관광.레저연구, 제10권, 제2호, pp. 31-48, 1998.
  11. 하인수, 이애주, "국내 크루즈 항만인프라 개발 방향에 관한 실증적 연구", 호텔경영학연구, 제11권, 제2호, pp.21-20, 2002.
  12. J. E. Swan, and A. A. Mercer, Customer Satisfaction as a Function of Equity and Disconfirmation, 1981.
  13. P. Abraham, Y. Neumann and A. Reichel, "Demension of Tourist Satisfaction with a Destination Area", Anals of Tourism Research, Vol.5, No.3, pp.314-322, 1978. https://doi.org/10.1016/0160-7383(78)90115-9
  14. J. E. Swan, and J. C. Linda, "Product Performance and Consumer Satisfaction: A New Concept" Journal of Marketing, 1976.
  15. G. M. Moscardo, and P. L. Pearce, "Historic Theme Park: A Australia Experience in Authenticity" Anals of Travel Research, Vol.22, No.1, pp.67-85, 1996.
  16. J. S. Akama, and D. M. Kieti, "Measuring Tourist Satisfaction with Kenya's Wildlife Safari: A Case Study of Tsavo West National Park", Tourism Management, Vol.24, pp.73-81, 2003. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(02)00044-4
  17. 이수범, 이은용, 송영은, "방한 외국인 관광객의 한류관광상품 만족도에 관한 연구", 호텔경영학연구, 제16권, 제5호, pp.257-271, 2007.
  18. 정규엽, 김한선, "외래관광객의 만족도에 영향을 미치는 서울의 도시관광요소와 도시이미지", 호텔경영학연구, 제18권, 제2호, pp.201-219, 2009.
  19. Victor B. Teye and Denis Leclerc. "Product and service delivery satisfaction among north American cruise passengers", Tourism Management, Vol.19, No.2, 1998.
  20. 김도영, "크루즈여행 선택속성에 기초한 마케팅 전략에 관한연구" Tourism Rearch, 제22호, pp.27-47, 2006
  21. 여호근, "지역관광정책 이해수준 평가연구: 부산 방문 한중일 관광객의 만족도 비교을 중심으로", 한국관광레저학회, 제17권, 제2호, pp.287-303, 2005.
  22. J. E. Bigne, M. I. Sanchez, and J. Sanchez, "Tourism image, evaluation variables and after purchase behavior: inter relationship", Tourism Management, Vol.22, No.6, pp.607-616, 2001. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(01)00035-8
  23. C. G. Q. Chi, and H. Qu, "Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach", Tourism Management, Vol.29, No.4, pp.624-639, 2008. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.06.007
  24. 이준혁, "관광이미지 만족도, 재방문의도, 추천의도에 미치는 영향: 부산 관광이미지에 대한 외래 관광객의 평가를 중심으로", 호텔관광연구, 제10권, 제4호, pp.183-198, 2008.