DOI QR코드

DOI QR Code

Research on the Difference on Selection of Travel Product Attributes by Tourism Action: Focus on Outbound Tourist

관광행동에 따른 여행상품속성 선택의 차이에 관한 연구 : 해외여행객을 중심으로

  • Published : 2009.10.28

Abstract

This study intends to provide support for tourism industry to establish marketing strategies for selling the travel products on which it should focus on more by examining the difference on selection of travel product attributes by tourism action. This research utilized cluster analysis and ANOVA. The cluster analysis identified four cluster: logical tourism, weak conspicious tourism, value tourism, conspicuous and value tourism. ANOVA analysis showed that four cluster were different in terms of tourism action such as transportation accommodation facilities, tourist attractions, shopping and meals except for travel service, entertainment.

Keywords

Tourism Action;Travel Product Attributes;Outbound Tourist

References

  1. J. J Louviere and H. Timmermans, "Using Hierarchical Information Integration to Model Consumer Response to Possible Planning Actions: Recreation Destination Choice Illustration," Environment and Planning, Vol.22, pp.291-308, 1990. https://doi.org/10.1068/a220291
  2. 김성혁, 관광학원론, 백산출판사, 2000.
  3. 박은아, 자기존중감, 사회적 인정욕구, 돈에 대한 태도에 따른 현시적 소비, 고려대학교 대학원 석사학위논문, 1994.
  4. 백경미, 도시주부의 과시소비 성향과 영향요인, 서울대학교 대학원 박사학위 논문, 1995.
  5. 김철민, 한국인의 가치관과 소비행동의 관계연구, 고려대학교 대학원 박사학위논문, 1996.
  6. 성영신, 한국인의 그릇된 물질주의와 과소비 유형, 한국심리학회 춘계 심포지움, pp.97-118, 1994.
  7. 곽재용, 개인가치과 관광지 선호속성과 과시, 합리적 관광행동에 미치는 영향에 관한연구: 노인관광을 중심으로, 대구대학교 대학원 박사학위논문, 2006.
  8. H. G. Kim, M. C. Borges, and J. Y. Chon, "Impacts of Environment Values on Tourism Motivation: The case of FICA, Brazil," Tourism Management, Vol.27, pp.957-967, 2006. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.09.007
  9. 김동훈, 관광지 속성이 지각된 관광가치, 관광만족 및 재방문 의도에 미치는 영향에 관한 연구, 제주대학교대학원 박사학위논문, 2004.
  10. 이윤섭, 관광지 가치, 라이프스타일, 동기가 관광지선택과 행위의도에 미치는 영향, 경기대학교 대학원 박사학위논문, 2005.
  11. T. E. Muller, "Using Personal Values to Define Segments in an International Tourism Market," International Marketing Review, Vol.8, No.1, pp.57-70, 1991.
  12. D. Crick-Furman and R. Prentice, "Modeling Tourists' Multiple Values. Annals of Tourism Research," Vol.27, No.1, pp.69-92. 2000. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00041-9
  13. 지정현, 소비자 능력이 합리적 소비생활에 미치는 영향에 관한 연구, 공주대학교 대학원 석사학위 논문, 1998.
  14. I. Ajzen and M. A. Fishbein, "Attitudinal and Normative Variables as Factors Influencing Behavioral Intentions," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.21, No.1, pp.1-57, 1972. https://doi.org/10.1037/h0031930
  15. 정준, 소비사회의 실상과 바람직한 소비문화의 모색, 한국소비자보호원, 1997.
  16. 김기옥, 소비자와 시장환경, 학지사, 1998.
  17. P. Kotler, J. Bowen, and J. Makens, Marketing for Hospitality and Tourism, Pretience-Hall Inc, 1996.
  18. 김창수, 관광사업론, 대왕사, 2004.
  19. 정찬종, 여행사 경영원론, 백산출판사, 1994.
  20. 이현동, 최신여행사경영론, 남두도서, 2005.
  21. 조송빈, 여행사 경영관리론, 백산출판사, 1991.
  22. 박진영, 관광마케팅, 남두도서, 2001.
  23. 편성호, 여행특성에 따른 시장 환경요인 및 상품 속성 안식연구, 경기대 관광전문대학원, 2006.
  24. 이채은, "해외여행 관광객의 소비성향이 여행 상품속성 선태에 미치는 영향", 관광연구, 제24권, 제2호, pp199-218, 2009.
  25. T. Dunmn and A. S. Mattila, "The Role of Affective Factors on Perceived Cruise Vacation Value", Tourism Management, Vol.26, pp.311-323, 2005. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.11.014
  26. J. Sanchez, L. Callarisam, R. M. Rodriguez, and M. A. Moliner, "Perceived Value of the Purchase of a Tourism Product," Tourism Management, Vol.27, pp.394-409, 2006. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.11.007
  27. J. C. Sweeney and G. Soutar, "Consumer Perceived Value: The Development of Multiple Item Scale", Journal of Retailing, Vol.77, No.2, pp.203-220, 2001. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00041-0
  28. J. C. Sweeney, G. Soutar, and L. W. Johnson, "The Role of Perceived Risk in the Quality-value Relationship: A Study in a Environment," Journal of Retailing, Vol.75, No.1, pp. 77-105, 1999. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(99)80005-0
  29. 권미화, 청소년 소비자의 소비가치와 소비행동의 합리성, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 2000.
  30. 최준호, 신용원, "국외여행상품 선택속성에 관한 연구", 여행학연구, 제13권, pp.31-53, 2001.
  31. K. Mason and S. Roger, Conspicuous consumption: A Study of Exceptional Consumer Behavior. New York: St Martin's Press, 1981.
  32. 진병렬, 관광자 가치가 관광지선호속성과 선택 행동에 미치는 영향에 관한 연구, 세종대학교 대학원 박사학위논문, 2001.