DOI QR코드

DOI QR Code

How the Quality of On-line Contents Influence Learning Attitudes: Effectiveness of Conducting Off-line Lectures at a Cyber University

콘텐츠 품질이 학습태도 형성에 미치는 영향 -온라인 대학에서 오프라인 강의 병행에 대한 효과-

  • 이진희 (KCU한국사이버대학교 경영학부)
  • Published : 2009.10.28

Abstract

This research was conducted in order to know how influential the acknowledgment of factors such as the quality of educational contents and the conducting of off-line lectures is in terms of effective learning for leaners. Based on the satisfaction-importance model of the multi-attribute attitude model, this study would like to clarify the degree to which the quality of on-line contents of on-line education and the simultaneous conducting of off-line lectures influences one's learning attitude. On-line contents satisfaction will evaluated through the three categories: audio lectures, video lecture and WEI lectures, which make up the quality of on-line contents. We would also like to do a survey on the transformation of learning attitudes when on-line and off-line lectures were conducted simultaneously.

Keywords

The Quality of Educational Contents;The Satisfaction-importance Model;Learning Attitude;Science Technology

References

  1. 장선영, 대학 e-러닝 콘텐츠의 질에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 성신여대 대학원 교육학 석사, pp.1-2, 2008.
  2. 한태인, 곽덕훈, 이러닝 유러닝, (주)한독산학협동단지, 2005.
  3. T. A. Urdan and C. C. Weggen, e-Learning. WRHAMBRECHT+CO. E quity reaserch, 2000.
  4. 장선영, 대학 e- 러닝 콘텐츠의 질에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 성신여대 대학원 교육학 석사, pp.9-11, 2008.
  5. B. H. Khan, e-Learning strategies, 이러닝 성공 전략, 강명희 외 (역), 서현사, 2004.
  6. 정인성, "해외 사이버교육의 운영형태 및 성공요인 분석", 교육공학연구, 제18권, 제1호, pp.215-233, 2002.
  7. 김세리, 정영숙, 정영란, " 외국대학 이러닝 수업 운영에 관한 사례연구", 교육정보미디어연구, 제13권, 제2호, pp.161-194, 2007.
  8. 한태인, 곽덕훈, 이러닝 유러닝, (주)한독산학협동단지, 2005.
  9. 차승희, 초등학교 이러닝 콘텐츠의 학습 유효성 평가방법연구, 부산교육대학교 교육대학원, 석사, 2006.
  10. 안미리, 원격대학의 질 관리 및 원격교육에 대한 학점인정방안 연구, 교육부, 2000.
  11. 한지희 , Blended Learning을 활용한 대학강좌 성공요인 도출을 위한 탐색적 연구, 성균관대학교 교육대학원, 석사, 2007.
  12. 강명희, "대학 교실 수업 병행 웹 기반 가상 수업에서 수업효과 요인분석: 사례연구", 고등교육연구, 제13권, 제2호, pp.1-27, 2002.
  13. 김성일, "가상대학의 당면과제 및 운영방안", 정보과학회지, 제16권, 제10호, pp.16-25, 1998.
  14. 이학식, 안광호, 하영원, 소비자행동, 법문사, pp.223-232, 2006.
  15. 장선영, 대학 e-러닝 콘텐츠의 질에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 성신여대 대학원 교육학 석사, pp.69-77, 2008.
  16. 한지희 , Blended Learning을 활용한 대학강좌 성공요인 도출을 위한 탐색적 연구, 성균관대학교 교육대학원, 석사, 2007.