Development of Standard Operation System of Emergency Restoration for Railway Accidents

철도사고유형별 임시복구 표준운영체계(안) 개발

  • 박용걸 (서울산업대학교 철도전문대학원) ;
  • 성덕룡 (서울산업대학교 철도전문대학원) ;
  • 최승룡 (서울산업대학교 철도전문대학원(한국철도시설공단, 호남지역본부)) ;
  • 서상교 (서울산업대학교 철도전문대학원, 철도건설공학과)
  • Published : 2009.10.30

Abstract

This paper suggests to standardize railway accident restoration types as the code and standard operation system for efficient railway accident management. First of all, the damage types of have been carefully analyzed and reclassified. This study suggested the combination of 3 distinct code factors: restoration class, restoration object, and restoration location to standardize them. In addition, this study suggested procedures to make the standard operation system of emergency restoration, defined the worst case of emergency restoration and the important events. Therefore, the standard operation system of emergency restoration is developed. It shall play a major role as the database system for railway accident management, minimum of damage and rapid control of accident.

References

  1. 국토해양부(2008), "철도하고 및 비상대응 관리체계 구축 연구보고서."
  2. 김준형(2009), "철도사고 비상사태유형별 임시복구 표준화 및 표준운영절차 시스템 개발," 서울산업대학교 철도전문대학원 석사 학위논문
  3. 왕현주(2007), "도시철도 비상사태유형별 표준운영절차서 구축을 위한 대응 시나리오 설정방안," 서울산업대학교 철도전문대학원 석사학위논문
  4. 철도청(2003), "철도사고 분석보고서."
  5. 임광균(2006), "철도사고유형 분류 및 표준화 방안", 서울산업대학교 철도전문대학원 석사학위논문
  6. 한국철도공사(2007), "철도사고보고 및 조사에 관한 지침."
  7. 철도청(2004), "고속철도 사고유형별 대응절차서."
  8. 최승룡(2008), "일반철도 비상사태 유형별 임시복구 표준화 및 표준 운영절차 구축 방안," 한국철도학회 추계학술대회 논문집
  9. 서울지하철공사(2003), "재난/장애대비 역별 SOP 대피경로 및 조치요령,"