DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of Self-Directed Courseware to Study Web Programming

웹 프로그래밍 학습을 위한 자기주도적 코스웨어의 설계 및 구현

  • 정유진 (한국외국어대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 박은희 (한국외국어대학 교육대학원 전산교육과)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

In this paper, we design and implement a web-based courseware where learners can do self-directed learning to study Web programming languages such as Html, CSS, JavaScript and Dhtml. Each section consists of text class, movie class, practice class, formative assessment, laboratory and bulletin board. And our courseware makes teachers to teach, assess and give scores to learners on Web. In our Web courseware, learners can play a movie class and practice Web programming codes in one screen simultaneously, and execute codes and confirm a results in the same screen also. Therefore, learners can understand Web programming languages efficiently, which are hard to understand immediately by text.

Keywords

Web Courseware;Self-Directed Learning;Web Programming

References

  1. 박성익, 코스웨어의 이해와 설계전략, 연구보고KR89-1 코스웨어 설계에 관한 기초연구, 한국교육개발원, 1989.
  2. 이혜정, 중학교 컴퓨터 교과의 웹 코스웨어 설계 및 구현, 서원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003.
  3. 조규식, 웹프로그래밍 언어 학습을 위한 웹 기반 코스웨어 설계 및 구현, 인천대학교 교육대학원석사학위논문, 2003.
  4. 허연자, Graph 데이터구조 학습을 위한 코스웨어 설계 및 구현, 한양대학교 교육대학원 석사학위논문, 2005.
  5. 김혜선, SQL 실습을 위한 관계대수 학습 코스웨어의 설계 및 구현, 한양대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2004.
  6. 김희정, 효과적인 데이터베이스 학습을 위한 실습형 웹 코스웨어 설계 및 구현, 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문, 2002.
  7. 김미량, 하이퍼텍스트 학습체제에서의 상호작용 증진전략 연구, 서울대학교, 박사학위논문, 1998.
  8. 안진숙, 이경현, "메타인지전략에 기반한 따른 HTML 태그 학습을 위한 코스웨어 설계 및 구현", 한국콘텐츠학회 2007 춘계 종합학술대회 논문집, 제5권, 제1호, pp.5-9, 2007(6).
  9. 서봉수, 박성균, "프로그래밍 언어의 통합 교육을 위한 웹 콘텐츠의 설계 및 운용", 한국콘텐츠학회 논문지, 제7권, 제8호, pp.226-233, 2007(8). https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.8.226
  10. 김은미, 이형재, 한경숙, "웹 기반 프로그래밍 교육 시스템", 한국정보과학회 2006 가을 학술발표논문집, 제33권, 제2호(A), pp.92-96, 2006(10).
  11. 김성현, 김영구, "웹기반 컴파일과 실행을 지원하는 C언어 교육콘텐츠 개발", 한국콘텐츠학회 2006 추계 종합학술대회 논문집, 제4권, 제2호, pp.796-800, 2006(11).
  12. 방미향, "웹의 진화 원칙에서 도출해 낸 차세대 e-Learning 콘텐츠의 발전 모델 제안", 한국콘텐츠학회 2007 추계 종합학술대회 논문집, 제5권, 제2호(하), pp.719-723, 2007(11).
  13. 조상영, 이현정, "효과적으로 상호작용하는 자료구조 웹 코스웨어의 설계 및 구현", 한국컴퓨터교육학회논문지, 제11권, 제1호, pp.75-83, 2008.
  14. http://cgm.cs.mcgill.ca/-godfried/teaching/algoritms-web.html
  15. http://www.ansatt.hig.no/frodeh/algmet/animate.html
  16. J. T. Stasko, "Tango: A Framework and System for Algorithm Animation," IEEE Computer 23, pp.27-39, 1990(9). https://doi.org/10.1109/2.58216
  17. 권훈, 곽호영, "웹 기반의 한자 쓰기 시스템", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제1호, pp.128-136, 2008(1). https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.1.128
  18. 박웅규, 안병홍, "학습 활동 중심의 초등학교 수학과 각도학습 웹코스웨어의 설계 및 구현", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제12호, pp.192-200, 2006(12).