DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of the Tourist Cities' CI in East-coast

동해안 관광도시 CI(City Identity)비교 연구

  • Published : 2009.11.28

Abstract

Local governments have been actively introducing the CIP(City Identity Program), which identity their regional features and publicize the governments, to increase municipal identity and encourage the participation of residents since the self-governing system was enforced. However, some local governments didn't perform the intended purposes. Therefore this paper is to compare regional characters, symbols, slogans of the east-coast cities in Kanwon-do and to evaluate them as a tourism cities' image tools.

Keywords

City Identity;Character;Symbol;slogan;Tourist Cities

References

  1. 문화관광부, 문화를 통한 국가 브랜드가치 제고전략 최종보고서, 2003.
  2. 박의서, 심벌과 슬로건을 활용한 관광브랜드 구축 방안, 한국관광정책학회지, 제10권 제2호, 한국관광정책학회, pp.63-83, 2004.
  3. 전효재, 2008 관광지방문객보고 통계집, 한국문화관광연구원, 2009.
  4. 김민수 외, 금성판 국어대사전, 금성출판사, 1995.
  5. 최지연, "관광도시 강릉의 역사적 전개", 경기대학교 박사학위 논문, 2007.
  6. 하헌국, 오문환, 역사도시관광론, 경주대학교 경주문화연구소, 1999.
  7. 이희원, "관광도시 이미지 제고를 위한 소프트관광에 대한 연구", 복지행정연구 제23집 안양대학교 복지행정연구소, pp.149-167, 2007.
  8. 김향자, 유지윤, 도시관광 진흥방안 연구, 한국관광연구원, 2000.
  9. 김덕용, 브랜드 전략의 관점에서 본 국내대기업 (그룹)의 CI시스템의 문제점에 관한 연구 삼성, 엘지, CJ그룹 중심으로-, 한국디자인문화학회지 Vol.13, No.4, 한국디자인문화학회, pp.44-55, 2007.
  10. 김정헌, 지역이미지 제고를 위한 CI구축 및 PR 전략, 한국행정논집, 제16권 제3호, 한국정부학회, pp.573-604, 2004.
  11. 고광연, 지역문화상징으로서의 박물관 CI에 관한 연구-수원 역사박물관 CI개발사례를 중심으로-, 한국디자인문화학회지 Vol.14 No.2, 한국디자인문화학회, pp.13-23, 2008.
  12. 이우종, 김남종, "도시브랜드 이미지의 구성요소와 영향에 관한 연구", 국토계획 제40권 제6호, 대한국토.도시계획학회지, pp.177-192, 2005.
  13. 조지현, 경상북도 캐릭터의 경쟁력 강화방안, 문화경제연구, 제10권, 제2호, 한국문화경제학회, pp.15-37, 2007.
  14. 윤기헌, 정의태, 지자체 캐릭터의 문제점과 효과적이 활용사례, 한국디자인포럼 21, 한국디자인트렌드학회, pp.7-17, 2008.
  15. 장은석, 안혜진, 지방자치단체 캐릭터의 이미지에 관한 연구, 일러스트레이션학연구 통권 제10호, 한국일러스아트학회, pp.133-150, 2002.
  16. 조지현, 경상북도 캐릭터의 경쟁력 강화방안, 문화경제연구 제10권 제2호, 한국문화경제학회, pp.15-37, 2007.
  17. 김문석, 지방자체단체의 캐릭터 개발사례와 마케팅에의 적용방안에 관한 연구, 서울디자인포럼학회 디자인학연구집6(1), pp.19-27, 2000.
  18. 윤기헌, 정의태, 지자체 캐릭터의 문제점과 효과적인 활용사례, 한국디자인포럼21, 한국디자인트렌드학회, pp.7-17, 2008.
  19. http://100.naver.com/100
  20. 오익근, 이미경, "지자체 슬로건의 평가와 관광 홍보수단으로서의 기대효과: colorful DAEGU 사례", 관광학연구 제31권 제6호, 한국관광학회, pp.391-392, 2007.
  21. P. Kotler, M. Hamlin, I. Rein, and D. Haider, MarketingAsian Places Singapore;John Wiley &Sons(Asia)Ltd
  22. 오익근, 이미경, "지자체 슬로건의 평가와 관광 홍보수단으로서의 기대효과: colorful DAEGU 사례", 관광학연구, 제31권, 제6호, 한국관광학회, pp.391-392, 2007.
  23. Keller, Kevin L., Strtegic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity, Prentice Hall, 1998.
  24. http://www.goseong.org
  25. http://www.sokcho.gangwon.kr
  26. http://www.gangneung.go.kr
  27. http://www.gntour.go.kr/Tours/main.jsp
  28. http://www.dhtour.go.kr/kor/
  29. http://www.samcheokgo.kr
  30. http://tour.samcheokgo.kr