Estimation of Optimal Modal Split Considering the Subsidy Policy - In the Case of Dual Mode Trailer

보조금 정책을 고려한 적정 수송 분담률 추정 모형 - Dual Mode Trailer(DMT) 사례를 중심으로

  • Published : 2009.04.30

Abstract

There is need to reform the road-based logistic transportation system into the railway-based logistics transportation system in order to decrease the total social cost related with logistics transportation. And new transportation modes such as dual mode trailer (DMT) are under consideration, which are expected to decrease current market share of road. But, most of current studies about estimating economical efficiency are focused on developing the probabilistic choice model and then estimating the market share of each mode. We present an approach to compute the optimal market share of each mode in terms of total social cost. To do so, we suggest an optimization model capturing both user choice to maximize his utility and subsidy policy intended to minimize total social cost, simultaneously. Using this model, we present the optimal modal split of container freight.

Keywords

Modal Split;Probabilistic Choice Model;Subsidy Policy

References

  1. 이권순(2007) "철도물류활성화를 위한 DMT 수송시스템 개발 기획", 동아대학교, 교통체계효율화사업 07 기회연구 공청회자료
  2. 김병관, 임용택, 임강원(2004) "민감도 분석을 이용한 도로 혼잡 통행료 산정 모형 개발", 대한교통학회지 22권 5호 pp.139-149
  3. 이헌석, 방연근, 김경태(2000), "비용 최소화관점에서의 철도 · 도로 분담률에 관한 연구", 한국철도학회 추계학술대회논문집
  4. M. S. Bazaraa, H. D. Sheralli and C. M. Shetty(1993) Nonlinear Programming-Theory and Algorithms, John Wiley & Sons
  5. 한국철도기술연구원(2006), "물류 수송력 증강방안 연구-신운송 수단 도입을 중심으로"
  6. 국토연구원(2000) "국가수송분담구조의 적정성 평가모형에 관한 연구-네트워크 구조를 중심으로"
  7. 신승권, 김석원, 서승일(2007) "철도물류 효율화를 위한 DMT 수송시스템 현황분석", 한국철도학회 추계학술대회 논문집 pp. 1668-1673
  8. 한국철도기술연구원 · 서영엔지니어링 · 서울시립대학교(2007) "고속철도 개통 시너지 효과 극대화를 위한 철도시설 개량방안 연구"
  9. 서울산업대학교(2008) "DMT 시장조사 및 수요예측과 DMT화차의 주행안전성 기술 개발"
  10. 한국철도기술연구원· 한국해양수산개발원(2003) "철도물류체계의 경쟁력 제고 방안"
  11. 하원익, 남기찬(1996) "SP자료를 이용한 화물수송수단 선택모형의 개발-컨테이너 내륙운송을 중심으로", 대한교통학회지, 14권 1호, pp.81-99
  12. C. S. Fisk(1983) "Game Theory and Transportation System Modeling", Transportation Research 18B, pp.301-313
  13. 한국철도기술연구원, 서영엔지니어링, 서울시립대(2007), "고속 철도 개통 시너지 효과 극대화를 위한 철도시설 개량방안 연구", 2007
  14. E. Erkut and F. Gzara, "Solving the hazmat tranport network design problem", Computers and Operations Research, Vol. 35, Issue 7, pp. 2234-2247 https://doi.org/10.1016/j.cor.2006.10.022
  15. 윤대식(2001), 교통수요분석-이론과 모형, 박영사
  16. L. Castelli, G. Longo, R. Pesenti and W. Ukovich(2004), "Two-Player Noncooperative Games over a Freight Transportation Network", Transportation Science Vol. 38, No. 2, pp.149- 159 https://doi.org/10.1287/trsc.1030.0072