Study for the advanced education of creativity improvement

창의성 증진 교육방법의 개선방안

  • 임효희 (연세대학교 식품영양학과) ;
  • 김오연 (연세대학교 노화과학연구소) ;
  • 신경훈 (연세대학교 식품영양학과) ;
  • 유혜원 (연세대학교 식품영양학과) ;
  • 백윤수 (연세대학교 기계공학과)
  • Received : 2009.07.08
  • Accepted : 2009.09.24
  • Published : 2009.12.31

Abstract

This study aimed to investigate the perception of students for the general creativity education in order to suggest the practical education for the improvement of their creativity. Most students chose 'discussion and projects' which indicates students preferred the class where they can mainly participate with a help of professors.

Keywords

Creativity;Creativity Education;Class Style;Class atmosphere

Acknowledgement

Grant : 문제해결 방법론(TRIZ)을 이용한 과학기술자 양성 프로그램 개발

Supported by : 교육과학기술부

References

  1. 이경화.최병연.박숙희(2004). 창의성 계발과 교육, 학지사
  2. 정지범.박정선.백윤수(2005). 대학생들의 창의성 측정을 위한 TTCT의 적용과 학업 성취 요소들간의 관계, 공학교육연구
  3. 김종두(2004). 창의력 신장을 위한 교수 학습 방법의 개선, 대한사고개발학회 2004연차 학술발표대회
  4. 전경원(2000). 창의성저해요인조사연구: 유아교육과 여학생을 중심으로, 열린유아교육연구
  5. 김춘일(2000). 창의력교육의실천과제-교사의입장을 중심으로, 유아교육
  6. 이명희.이정덕(1999). MMTIC에 의한아동의성격 유형과창의성과의관계, 아동학회지
  7. 최석민(2003). 창의성 교육의 접근 방식 탐색, 교육철학
  8. 박병기(2004). 창의성의 은유적 이해, 교육심리연구
  9. 한관일(2004). 학교수업에서의창의성교육, 한국의 청소년문화
  10. 백윤수 외(2006). 대학 신입생 공학설계과목을 통한 창의성 교육의 성과, 공학교육연구
  11. Wallas. G.,(1926). The art of through, New York : Harcourt Brace
  12. 정지범.백윤수.문일(2004). 이공계 우수 대학생 집단의 창의성과 학업 성적, 공학교육연구
  13. Guilford. J. P.,(1956). Structure of intellect, Psychological Bulletin
  14. 김영채.전헌선.박권생(2002). 창의적 문제 해결력 향상을 위한 수업 프로그램의 개발과 실험분석, 교육학연구
  15. 한순미 외(2004). 창의성[사람|환경|전략], 학지사
  16. 전경원(2006). 창의성 교육의 이론과 실제, 창지사