DOI QR코드

DOI QR Code

Development of North Korea Tour Product

북한관광상품 개발에 관한 연구

  • 이경숙 (김포대학 관광경영학과)
  • Received : 2009.08.14
  • Accepted : 2009.10.14
  • Published : 2009.12.28

Abstract

The purpose of this study is to development of North Korea tour product. From 10 years ago, Kumgangsan tour started with peace unikorea. But only south korea and north korea is uncertain on political issue also always tour is influenced. Kumgangsan, Gaesung and baekdusan tour is going to renew. So North Korea tour product is continuos of space connection of adjoining land under Kumgangsan, Gaesung and baekdusan tour product.

Keywords

North Korea Tour Product;Kumgangsan, Gaesung and Baekdusan Tour;Space Connection of Adjoining Land;North Korea Tour Channel

References

  1. 미국국가정보위원회, "글로벌트랜드 2025", 한울, p.155, 2009.
  2. 신학성, 통일후 북한관광자원의 개발에 관한 연구, 건국대학교 해정대학원 석사학위논문, 1996.
  3. 한국관광공사, 북한관광동향, 2009.
  4. 한국관광공사, "2007년 남북관광교류협력에 대한 총평과 백두산 관광사업 추진현황과 과제", 북한관광동향, 2007.
  5. 이지혜 "신년기획 활짝열린 북한관광 다채롭게 유람한다", 여행신문 2008년 1월9일.
  6. http://www.unikorea.go.kr
  7. 남성욱, "개성관광, 평양관광 전초기지 의미있다", 데일리NK2005년9월12일.
  8. 통일부, 2008 남북관계 어떻게 추진되었나? 2008.12.18.
  9. 양문수,"남북교류협력의 관점에서 본 대북관광사업," 정세와정책 (세종연구소), 2005년11월호 pp. 9-10 =nk01200&num=11527 http://sejong.org/Pub-ci/PUB-CI-DATA/k-2005-1-03.
  10. 이봉희, 강원도 DMZ 관광활성화 방안 연구. 강원발전연구원, 2006.
  11. 현대아산, 개성관광 : 고려 오백년 도읍지 서울:현대아산, p.4, 2007.
  12. http://www.korea-DMZ.COM/
  13. 한국관광공사, 2008년 금강산 관광실태조사 및 만족도 조사보고서, 2009.
  14. 한국교통연구원, "백두산 관광실현의 의미와 정치 경제적 효과", 2007(12).