Relationship among Teacher's Transformational Leadership, Trust and Empathic Understanding and Children's Learning Motivation

교사의 변혁적 리더십, 교사신뢰, 공감적 이해수준 및 아동의 학습동기와의 관계 : 초등학교 고학년을 대상으로

  • 조한숙 (가톨릭대학교 아동가족학) ;
  • 문혁준 (가톨릭대학교 아동학)
  • Received : 2009.04.24
  • Accepted : 2009.09.11
  • Published : 2009.10.31

Abstract

This study examined influences of teacher's transformational leadership, and their trust and empathic understanding on children's learning motivation. Participants were 513 $5^{th}$ and $6^{th}$ graders from Seoul, Buchon and Inchon. Data were collected via questionnaires and analyzed by descriptive statistics, Pearson's correlation, and multiple regression analysis. Results showed that (1) Teacher's transformational leadership, trust and empathic understanding were positively related to children's learning motivation. (2) Teacher's transformational leadership was the strongest predictor for children's learning motivation. (3) Teacher's transformational leadership had a direct influence on children's learning motivation empathic understanding mediated between teacher's transformational leadership and children's learning motivation.

Keywords

References

  1. 김대규(2003). 변화에 시대에 요구되는 리더십 연구. 창의력개발연구, 6, 91-111.
  2. 김미화(2003). 교사의 변혁적 지도성과 학급조직 효과성과의 관계. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  3. 김병성(1988). 교육사회학. 서울 : 양서원.
  4. 김순택(1989). 현대수업원론. 서울 : 교육과학사.
  5. 김신(1971). 교사의 지도성. 서울여자대학교 논문집, 1, 107-118.
  6. 김신숙(1998). 학습동기와 자아개념이 학교 적응에 미치는 영향. 홍익대학교 대학원 석사학위청구논문.
  7. 김용래(2000). 학교학습동기척도와 학교적응척도의 타당화 및 두 척도 변인간의 관계분석. 교육연구논총, 17, 3-37.
  8. 김정화.김언주(2006). 아동이 지각한 교사신뢰 및 학습동기와 학교생활 적응간의 관계. 아동교육, 15(2), 117-129.
  9. 김재호(2002). 상호평가를 통한 교사의 리더십에 대한 인식과 기대수준, 아주대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  10. 김현심(2002). 자아개념, 부모의 성취압력, 교사행동과 학습동기의 관계연구, 교육연구, 14(1), 175-193.
  11. 권인탁(1994). 학교조직에서 변화 지향적 지도성 측정에 관한 연구. 전북대학교 대학원 박사학위청구논문.
  12. 노종희(1996). 학교 행정가의 변혁 지향적 리더십의 진단 및 육성방안 연구, 교육행정학 연구, 14(3), 265-283.
  13. 박갑순(2001). 초등학교 아동이 지각한 담임교사의 지도성 유형과 조직 효과성과의 관계 연구. 건국대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  14. 박성희(1993). 공감의 특성과 이타행동. 서울대학교 대학원 박사학위청구논문.
  15. 박성희(1996). 공감, 공감적 이해. 서울 : 원미사.
  16. 박응배(2002). 학생이 지각하는 교사의 변혁지향적 지도성 정도에 따른 학업 성취도의 차이. 경북대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  17. 설재연(2006). 학생의 교사신뢰, 학습동기 및 학교생활적응과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  18. 송호순(2002). 교사의 변혁적 지도성과 학생의 학습태도와의 관계. 고려대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  19. 유기원(2001) 학생의 사회경제적 배경과 가치관이 교사에 대한 신뢰와 학교에 대한태도에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위청구논문.
  20. 유지선(2004). 여대생의 진로 미결정과 애착 및 자기 효능감의 관계연구. 서울대학교 대학원 박사학위청구논문.
  21. 윤표중(1993). 학생이 지각한 담임교사의 공감적 이해 수준과 학생의 학교학습태도와의 관계. 공주대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  22. 이경미(2004). 아동이 지각한 교사의 지도성 유형과 아동의 학습의욕과의 관계. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  23. 이경숙(2007). 교사의 변혁적 리더십과 학생의 창의성의 관계에서 신뢰의 매개역할. 경상대학교 대학원 석사학위청구논문.
  24. 이경희(2006). 초등학생이 지각한 교사의 변혁적 리더십과 학습동기와의 관계. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  25. 이기복(2000). 아동이 지각한 담임교사의 공감적 이해 수준과 친사회적 행동과의 관계. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  26. 이남범(1998). 학습동기와 학교적응 및 학교성적과의 관계. 홍익대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  27. 이병진(1992). 초등교육원리. 서울 : 문음사.
  28. 이선영(1993). 아동의 교사에 대한 지각이 학교생활적응과 학업성취에 미치는 영향. 홍익대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  29. 이숙정(2005). 교사신뢰척도 개발 및 교사신뢰와 학교 효과 변인의 관계모형 검증. 숙명여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  30. 이은주(2000). 초등학생들의 학습동기의 변화. 초등교육연구, 14(1), 47-66.
  31. 이혜원(2001). 자아개념, 학교태도, 교사기대지각이 학교학습동기에 미치는 영향. 홍익대학교 대학원 석사학위청구논문.
  32. 임영숙(2008). 초등학생이 지각한 교사유형, 교사신뢰, 학습동기에 관한 연구. 경희대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  33. 장선자(2004). 중학생과 대학생의 교사에 대한 신뢰연구. 인하대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  34. 정범모.이성진(1985). 학업성취의 요인. 서울 : 교육출판사.
  35. 조광규(1997). 교사행동에 대한 학생의 지각이 학습동기 및 학업성취에 미치는 영향. 전남대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  36. 조재환(1998). 학생이 지각한 담임교사의 공감적 이해 수준과 자아개념 및 학습태도와의 관계. 우석대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  37. 최경석(2002). 초등학생이 지각한 교사와의 인간관계 실태. 영남대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  38. 최윤선(2001). 아동이 지각한 교사행동과 자아존중감 및 학습동기간의 관계. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  39. 홍화진(1987). 아동의 공감발달과 친사회적 행동과의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  40. Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1990). Developing transformational leadership : 1992 and beyond. Journal of European lndustrial Training, 14, 21-27.
  41. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research : Conceptual, strategic and statistical conditions. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  42. Blumenfeld, P., & Pintrich, P. (1982). Children's perceptions of school and schoolwork : Age, sex, social class, individual and classroom differences. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New York : NY.
  43. Clark, K. B. (1980). Empathy : A neglected topic in psychological research. American Psychologist, 35, 187-190. https://doi.org/10.1037/0003-066X.35.2.187
  44. Connell, J., & Wellborn, J. (1991). Competence, autonomy, and relatedness : A motivational analysis of self-system processes. In M. Gunnar & L. Sroufe (Eds.), Self processes in development : Minnesota Symposium on Child Psychology(pp.43-77). Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates.
  45. Corno, L., & Rohrkemper, M. (1985). The intrinsic motivation to learn in classrooms. In R. Ames & C. Ames(Eds.), Research on Motivation in Education : The Classroom Milieu(pp.53-90). Orlando, FL : Academic Press.
  46. Davis, M. H. (1980). A multidimensional approach to individual difference in empathy. JSAS Catalog of Selected Document in Psychology, 10, 85.
  47. Eccles, J., Wigfield, A., Harold, R., & Blumenfeld, P. (1993). Age and gender differences in children's achievement self-perceptions during the elementary school years. Child Development, 64, 830-847. https://doi.org/10.2307/1131221
  48. Eisenberg, N., & Mussen, P. H. (1978). Empathy and moral development in adolescence. Developmental Psychology, 14, 185-186. https://doi.org/10.1037/0012-1649.14.2.185
  49. Eisenberg, N., & Strayer, J. (1987). Empathy and its Development(pp.146-162). New York : Cambridge Press.
  50. Epstein, J. L. (1988). Effective schools or effective students : Dealing with diversity. In R. Haskins & D. McRae(Eds.), Policies for America's Public School : Teacher Equity Indicators(pp.89-126). Norwood, N J : Ablex.
  51. Furrer, C., & Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children's academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95(1), 148-162. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.148
  52. Harter, S. (1981). A new self-report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom : Motivational and informational components. Developmental Psychology, 17, 300-312. https://doi.org/10.1037/0012-1649.17.3.300
  53. Hill, J., & Lynch, M. (1983). The intensification of gender-related role expectations during early adolescence. In J. Brooks-gunn & A. Petersen (Eds.), Girls at Puberty(pp.201-228). New York : Plenum Press.
  54. Johnson, D., & Johnson, R. (1985). Motivational processes incooperative, competative, and individualistic learning situations. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research on motivation in education. Vol.2 : The classroom milieu(pp.249-286). New York : Academic Press.
  55. Leithwood, K. A. (1992). The move toward transformational leadership. Education Leadership, 49(5), 8-12.
  56. Marsh, H. (1989). Age and sex effects in multiple dimensions of self-concep t : Preadolescence to early adulthood. Journal of Educational Psychology, 81, 417-430. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.417
  57. Marshall, H., & Weinstein, R. (1986). Classroom context of student-perceived differential teacher treatment. Journal of Educational Psychology, 78, 441-453. https://doi.org/10.1037/0022-0663.78.6.441
  58. McCombs, B. (1994). Strategies for assessing and enhancing motivation : Keys to promoting self-regulated learning and performance. In H. O' Neil & Drillings(Eds.), Motivation : Theory and Research(pp.49-69). Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates.
  59. Meece, J. L. (1991). The classroom context of student's motivational goals. In M. Maehr & P. Pintrich (Eds.), Advances in Motivation and Achievement(pp.261-285). Greenwich, CT : JAl Press.
  60. Pianta, R. C., & Seinberg, M. (1992). Teacher-child relationships and the process of adjustment to school. New Directions for Child Development, 57, 61-80.
  61. Redmond, M. V. (1989). The function of empathy in human relation. Human Relations, 42, 593-605. https://doi.org/10.1177/001872678904200703
  62. Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom : reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85(4), 571-581. https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.4.571
  63. Stipek, D., & Mac Iver, D. (1989). Developmental change in children's assessment of intellectual competence. Child Development, 60, 521-538. https://doi.org/10.2307/1130719