DOI QR코드

DOI QR Code

Effect on the Job Accomplishment of Coordinator at Dental Clinics

치과 코디네이터의 업무수행 효과 분석

  • 임복희 (부산가톨릭대학교 병원경영학과) ;
  • 정연화 (부산가톨릭대학교 병원경영학과) ;
  • 김혜숙 (동부산대학 의료서비스매니저과)
  • Received : 2010.09.28
  • Accepted : 2010.11.25
  • Published : 2010.11.28

Abstract

The purpose of this study is to promote efficiency of hospital management with customer satisfaction by understanding qualitative system about more systemic hospital service coordinator's job under analyzing the satisfactory degree and coherence of hospital service coordinator's job because of increase of customer need level by medical environment improvement and the variety of offering method of medical service. I allocated a questionnaire per each dental clinic at total 226. According to the study results stated above, generally necessity on employment of a coordinator appeared high and to the necessity, I considered that a dental clinic coordinator's job must strengthen the role for going still more to customer with discriminated mind and service not simple kind service to medical consumer, with establishing more systematic and realistic educational culture in qualification and educational department of a dental coordinator. Also a dental coordinator must be changed to promote customer satisfaction and efficiency of hospital management by more systematic business assignment and role establishment.

Keywords

Dental Coordinator;Role of Dental Coordinator;Customer Satisfaction;Job Accomplishment

References

  1. 박순주, “덴탈 코디네이터 교육훈련과 의료서비스 품질에 대한 내부고객 만족도 연구”, 숭실대학교 평생교육학과 박사 학위 논문, 2009.
  2. 예치과, 우리들의 10년 이야기, 예치과, 2002.
  3. 최은경 , “병원코디네이터 교육과정이 교육만족과 의료서비스 품질에 미치는 영향”, 고신대학교 보건대학원 석사학위 논문, 2007.
  4. http:// www.bda.or.kr
  5. 김정아, “병원코디네이터의 직무 역할과 핵심역량이 조직성과에 미치는 영향에 대한 연구”, 경기대학교 대학원 석사학위 논문, 2005.
  6. 박수아, “병원코디네이터 역할과 필요도 인식에 관한 조사”, 경희대학교 행정 대학원 석사학위 논문, 2005.
  7. 윤미례, “의료서비스의 고객 만족 및 재이용 의도에 대한 영향 요인연구”, 숙명여자대학교 경영 대학원 석사학위 논문, 2000.
  8. 임혜경, 김정아, 병원코디네이터 길라잡이 이론과 실무, 새로운 사람들, 2003.
  9. 박상섭, 잘 되는 병원.잘 안 되는 병원, 대학서림, 2004.
  10. R. Joel and B. Barry, “Service and non-profit American marketing”, Macmillan Publishing Company, 1984.
  11. I. Sila and M. Ebrahimpour, “Examining the effects of contextual factors on TQM and Performance through the lens of organizational theories : An empirical study," Journal of Operations management, Vol.25, No.1, pp.83-109, 2007. https://doi.org/10.1016/j.jom.2006.02.003
  12. http://www.ufv.ca/Continuing_Studies.htm.
  13. M. Mark, D. Janelle Heineke, “Managing Services ; Using Technology to Create Value", McGrow Hill, 2003.
  14. C. Fornell, “A National Customer Satisfaction Barometer : The Swedish Experance", Journal of Marketing,, Vol.56, No.1, pp.6-21, 1992. https://doi.org/10.2307/1252129
  15. C. Thomas, M. Bernhardt, "Principle of Marketing 3rd ed., Scott, Foreman, Glenview," Illinois, p.685, 1990.
  16. 이준엽, 이유재, “서비스 품질에 관한 종합적 고찰 : 개념 및 측정을 중심으로”, 서울대학교 경영연구소 경영논집, 제31권, 제4호, pp.249-284, 1997.
  17. 권순복, 김영남, 문희정, 신명숙, 한경순, 한수진, “치과코디네이터의 업무 수행 및 인식도에 관한 조사연구”, 치위생과학회지, 제5권, 제4호, pp.211-220, 2005.
  18. 김장호, 병원코디네이터 직무분석, 한국직업능력개발원, 2004.
  19. http://www.pqi.or.kr/sub.jsp
  20. 이유재, 나선아, 서비스 품질의 각 차원이 CS에 미치는 상대적 영향에 대한 연구-기존고객과 잠재고객비교를 중심으로, 마케팅 연구, 제18권, 제4호, pp.67-97, 2003.