DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on the Hyperlink of News Articles on the Internet Media : Focusing upon the Naver, Daum, Yahoo Site

인터넷 미디어 뉴스기사 본문의 하이퍼링크에 대한 분석 -네이버, 다음, 야후를 중심으로-

  • 박광순 (청주대학교 사회과학연구소)
  • Received : 2010.09.08
  • Accepted : 2010.11.18
  • Published : 2010.11.28

Abstract

This paper aims to analyze the hyperlink between the portal sites and the press dot coms news and to grasp the features of news service on the online journalism. As a result of the analysis, the portal sites, in the number of news articles which the hyperlink service had been provided, were more than the press dot coms. But in the number of the hyperlinks in the news story which hyperlink service had been provided, the press dot coms were more than the portal sites. The contents that were hyperlinked to the news stories of online journalism were composed of a informative type and an advertising one. All contents that were hyperlinked to the news stories on portal site were informative. On the other hand, about 92% of the contents that were hyperlinked to the news stories on the press web sites were advertising. By means of this analysis, the features of news service on the online journalism could be grasped.

Keywords

Hyperlink;Articles;Portal Site;Press Dotcoms;Contents

References

  1. T. K. Chang, I. Himelboim, and D. Dong, “Open global networks, Closed International Flows: World System and political Economy of Hyperlinks in Cyberspace”, Interational Communication Gazette, Vol.71, No.3, pp.137-159, 2009. https://doi.org/10.1177/1748048508100910
  2. C. Y. Wei, M. B. Evans, M. Eliot, J. Barrick, B. Maust, and J. H. Spyridakis, “Influencing web-browsing behavior with intriguing and informative hyperlink wording”, Journal of Information Science, Vol.31, No.5, pp.433-445, 2005. https://doi.org/10.1177/0165551505055703
  3. 김영주, 포털비즈니스의 성과와 미래, 한국언론진흥재단, 2008.
  4. 박광순, “포털미디어 뉴스의 재편집에 관한 연구: 신문편집의 시각적 요소를 중심으로”, 한국사이버커뮤니케이션학보, 제25권 제1호, pp.43-82, 2008.
  5. 안종묵, 박광순, “인터넷 미디어의 뉴스서비스에 관한 연구: 포털사이트와 신문사닷컴의 관련뉴스, 하이퍼링크, 댓글을 중심으로”, 한국언론과학연구, 제7권, 제2호, pp.335-372. 2007.
  6. 이재현, 멀티미디어와 디지털 세계, 커뮤니케이션북스, 2004.
  7. 허긍우, “인터넷 하이퍼링크로 본 도시 네트워크”, 대한지리학회지, 제38권, 제4호, pp.518-534, 2003.
  8. P. Kazienko and M. Pilarczyk, “Hyperlink Recommendation Based on Positive and Negative Association Rules”, New Generation Computing, Vol.26, pp.227-244, 2008. https://doi.org/10.1007/s00354-008-0042-z
  9. S. B. Barnes, Computer-Mediated Communication : Human - to - human Communication Across the Internet, 2003 : 권상희 옮김, 사이버커뮤니케이션 이론, 성균관대학교 출판부, 2007.
  10. 박한우, “한국웹사이트들 사이의 하이퍼링크를 통한 제휴 네트워크 구조에 대한 탐사적 연구”, 정보화정책, 10권, 제4호, pp.36-52, 2003.
  11. 박한우, 남인용, “웹사이트의 신뢰성과 하이퍼링크 구조의 상호관련성 : 커뮤니케이션 네트워크 관점에서”, 정보화정책, 제11권, 제2호, pp.18-34, 2004.
  12. 박한우, 인터넷과 국제 학술정보 네트워크-하이퍼링크분석, 집문당, 2005.
  13. 김대룡, “하이퍼미디어 자료의 효율성: 사용자의 인식에 영향을 미치는 하이퍼링크와 노드에 관한 연구”, 울산대학교 경영학연구논문집, 제7권, 제2호, pp.85-103, 2000.
  14. M. Van den Bos, “Hyperlinked Dutch-Iranian Cyberspace”, International Sociology, Vol.21, No.1, pp.83-99, 2006. https://doi.org/10.1177/0268580906059292
  15. K. Wise, P. D. Bolls, and S. R. Schaefer, “Choosing and Reading Online News: How Available Choice Affects Cognitive Processing”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.52, No.1, pp.69-85, 2008. https://doi.org/10.1080/08838150701820858
  16. G. Harries, D. Wilkinson, L. Price, R. Fairclough, and M. Thelwall, “Hyperlinks as a data source for science mapping”, Journal of Information Science, Vol.30, No.5, pp. 436-447, 2004. https://doi.org/10.1177/0165551504046736
  17. J. Lin, “PageRank without hyperlinks:Reranking with PubMed related article networks for biomedical text retrieval”, BMC Bioinformatics, 2008.