DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Mobile Content Services of the Domestic Media Companies

국내 미디어 기업의 모바일 콘텐츠 서비스 사례 분석

  • 박주연 (한국외국어대학교 언론정보학부) ;
  • 전범수 (한양대학교 신문방송학과)
  • Published : 2010.01.28

Abstract

The mobile internet service market is growing very rapidly in Korea. This study outlines the current state of mobile internet services and analyzes the mobile contents types of media companies, especially newspapers, broadcasters and internet portal firms. As a result of this study, media companies provide generally different types of news and information for free and they are eager to develop the new mobile business models to maintain their power in new media. But mobile content distribution is still in the early stages due to the lack of clear business models. To satisfy the consumer's needs and to maintain the competitive advantages, the media companies should develop new business models and cooperate with other market participants to reduce the barriers in the mobile internet service market.

Keywords

Mobile Contents;Mobile Internet Service;Mobile Contents Business;Media Firms

References

  1. 한국인터넷진흥원, 한국인터넷백서 2008, 한국인터넷진흥원. 2008.
  2. 박민수, 2008 통신서비스시장과 현황, 정보통신정책연구원, 2008.
  3. 아이뉴스24, 2008.2009 대한민국 모바일 연감, 매일경제, 2008.
  4. 이재현, 모바일 미디어와 모바일 사회, 커뮤니케이션북스, 2004.
  5. 고정민, 유승호, “국내 모바일콘텐츠 비즈니스의 구조와 발전방향”, 사이버커뮤니케이션학보, 제14권, 제2호, pp.49-97, 2004.
  6. 박현주, “모바일 인터넷 시장 동향”, 정보통신정책, 제19권, 제7호, pp.22-25, 2007.
  7. 권기덕. “인터넷이 바꾸는 산업의 지도”, SERI CEO인포메이션, 통권 제504호, pp.1-18, 2006.
  8. 전수연, “4G 개발 논의와 모바일 경쟁 환경의 변화”, 정보통신정책, 제20권, 제3호, pp.33-38, 2008.
  9. 나상우, “이동통신 데이터서비스 요금제 동향”, 정보통신정책, 제20권, 제3호, pp.38-43, 2008.
  10. 황지연, “미국 무선인터넷 사용 현황”, 정보통신정책, 제19권, 제16호, pp.25-30, 2007.
  11. 정보통신연구진흥원, 모바일 2.0 환경에서 국내 휴대폰 업체의 전략 고찰. 정봉통신연구진흥원, 2008.
  12. 정재민, “글로벌 미디어 기업의 콘텐츠 비즈니스 전략”. 김대호 외, 모바일 미디어의 문화와 시장, 커뮤니케이션북스. pp.134-161, 2007.
  13. 성지연, “미국 모바일 콘텐츠 시장 현황과 전망”, Digital Media Trend, 제8권, 제5호. pp.61-69. 2008.
  14. 박주연, 모바일 뉴스: 콘텐츠, 서비스, 비즈니스 모델, 한울. 2004.
  15. 이성호, 휴대폰사업의 진화와 경쟁구도 변화, 삼성경제연구소, 2008.
  16. 강현정, 모바일 2.0 시대의 시장변화와 전망. 삼성경제연구소, 2008.

Cited by

  1. Recommender system design using movie genre similarity and preferred genres in SmartPhone vol.61, pp.1, 2012, https://doi.org/10.1007/s11042-011-0728-y
  2. Collaboration Driven Development Process Modeling Method for Strengthen Competitive Advantage of Mobile Contents Start-up Companies vol.14, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.04.325