DOI QR코드

DOI QR Code

Viewing Pattern of IP-VOD Subscribers

IPTV 가입자의 VOD 서비스 이용 태도 : 20, 30대 직장인을 대상으로 한 심층 인터뷰를 중심으로

  • 이문행 (수원대학교 언론정보학과)
  • Published : 2010.01.28

Abstract

The number of subscribers of Broad & TV, Qook TV and My LG TV has been growing rapidly. It has been achieved at 1.7 million on August 2009. This study will focus on the viewing pattern of IP-VOD subscribers. For this research, we have interviewed 34 VOD users. According to the analyse, the VOD users prefer to watch free TV's programs, particularly variety programs, during 2 or 3 hours per view and 2 or 3 times a week. They use in general VOD service alone unlike the traditional TV viewers. Furthermore, There were single viewers who have used more than 8 hours continuously on weekend.

Keywords

Viewing Pattern;Nonlinear Viewing;Frequency of Use;Connecting Time;Preferred Genre

References

  1. 강미은, “인터넷과 기존 매체 이용의 상호 관계에 관한 연구”, 방송연구, 50권, pp.179-208, 2000.
  2. 김병선, “재택 공간에서 미디어 대체 가능성의 재평가 : 웹이용과 텔레비전 시청 행위의 비교를 중심으로”, 한국 언론학보, 48-2, pp.400-429, 2004.
  3. 김은미와 윤석민, “방송의 다채널화가 수용자의 매체이용행위에 미치는 영향”, 한국방송학보, 제17권, 제2호, pp.45-80, 2003.
  4. 동아일보, 2007.9.20.
  5. 디지털타임즈,2007.9.27.
  6. 디지털 타임즈, 2007.11.6.
  7. 방송위원회, IPTV 이용 실태조사, 2006.
  8. 이문행, "TV 포털 미디어 사례 연구 :하나 TV의 콘텐츠 이용 실태를 중심으로", 콘텐츠학회논문지, pp.7-10, 2007.
  9. 임종수, “포털미디어 재매개에서의 뉴스소비, 하나의 탐색적 연구”, 한국방송학보, 제19권, 제2호, pp.8-46, 2005.
  10. 한국경제신문, 2007.10.15.
  11. M. J. Beeck and J. Sobal, “The social world of heavy television viewers,” Journal of broadcasting, 24, pp.5-11. https://doi.org/10.1080/08838158009363960
  12. X. Cai, “A test of functional equivalence principle in the new media environment,” Unpublished doctoral dissertation, Indiana University, Indiana, 2001.
  13. E. Katz, J. G. Blumler, and M. Gurevitch, “Utilization of Masmass communication by the individual,” 1974.
  14. Rosenstein and Grant, A. W. Rosenstein and A. E. Grant, “Reconceptualizing the role of habit : A new model of television audience activity," Journal of Broadcasting & electronic media, Vol.42, pp.324-344, 1997. https://doi.org/10.1080/08838159709364411
  15. J. G. Webster, “Beneath the veneer of fragmentation : Television audience polarization in a Multichannel World,” Journal of Communication, pp.366-382, 2005(6). https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2005.tb02677.x