DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of Dance Major's Perfectionism on Self-efficacy and Performance Satisfaction

무용전공자의 완벽주의 성향이 자기효능감 및 공연만족도에 미치는 영향

  • 김명주 (순천향대학교 공연영상미디어학과) ;
  • 김정련 (순천향대학교 공연영상미디어학과)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The major purpose of this study is to examine how the perfectionism of dance majors affect self-efficacy and performance satisfaction. The sampling of this study was done in 2009, by using purposive sampling method with the subjects who are currently the students of an arts high school and dance majors of a college in Daejeon and Chungcheongnam-do. Specifically, by dividing the district in Chungnam and Daejeon, one arts high school and one college were selected from each district, and 75 dance majors from 4 schools respectively, total 300 students were examined for the study. Among these 300 students, the number of students' questionnaires used in the final analysis is 274, excluding the questionnaires containing inadequate answers. The adequacy of the questionnaire was verified by factor analysis, and the reliability of the questionnaire by reliability analysis. In the matter of reliability, Cronbach's ${\alpha}$ turned up to be over .602. In this study, factor analysis, reliability analysis, regression analysis, and course analysis were done by using SPSS16.0. With the above research method and results, I could come to a conclusion as following. Above all, perfectionism affects the subordinate variable of self-efficacy, the self-control efficacy. That is, with the higher self-oriented perfectionism and the other-oriented perfectionism, self-efficacy increases more as well. Secondly, perfectionism affects performance satisfaction. In other words, the higher self-oriented perfectionism, the higher performance satisfaction. Thirdly, self-efficacy affects performance satisfaction. That is, higher self-control efficacy makes the performance satisfaction higher. Lastly, perfectionism affects self-efficacy and performance satisfaction either directly or indirectly. Now it is obvious that self-efficacy is the variable that intermediate performance satisfaction.

Keywords

Perfectionism;Self-efficacy;Performance Satisfaction;Dance Major

References

  1. 구본영, 유제민, "중.고등학생의 다차원 완벽주의 자기효능감, 스트레스가 학교적응에 미치는 영향", 청소년상담연구, 제15권, 제1호, pp.67-76, 2007.
  2. 김근홍, 이민규, 완벽주의성향과 자기효능감이 우울과 과제수행에 미치는 영향, 한국심리학회지, 제17권, 제1호, pp.211-222, 1998.
  3. 도지혜, 장유경, 이성노, 무용공연 관람객의 서비스마케팅 Mix[5ps]와 CM에 대한 분석, 한국사회체육학회지, 제21권, pp.291-301, 2004.
  4. 배정희, 학교 급별에 따른 귀인성향, 자기효능감, 학업성취와의 관계, 석사학위논문, 경남대학교 교육대학원, 2005.
  5. 백순기, 무용공연장르별 관람만족과 재관람의사의 관계, 한국여가레크레이션학회지, 제29권, pp.121-132, 2005.
  6. 신숙경, 무용전공자의 몰입경험이 공연만족도에 미치는 영향에 관한 조사 연구, 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 2008.
  7. 염시창, 박현주, "일반계 여고생의 완벽주의, 학업적 자기효능감 및 시험불안의 관계모형 검증, 한국심리학회지", 학교, 제2권, 제1호, pp.19-35. 2005.
  8. 유영란, 허진영, "직업무용수의 감정노동 및 교환 관계와 무용공연 참여만족과의 관계", 대한무용학회지, 제58권, pp.169-189, 2009.
  9. 윤현영, "중학생의 완벽성향과 스트레스대처방식이 학교생활만족도에 미치는 영향", 한국교육심리학회지, 제17권, 제3호, pp.313-330, 2003.
  10. 이양출, 직업무용단원의 조직커뮤니케이션과 조직몰입 및 무용공연 참여만족의 관계, 박사학위논문, 동덕여자대학교 대학원, 2003.
  11. 전선혜, 자기효능감 및 불안과 스포츠수행과의 구조적 관계, 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 1991.
  12. 전정환, 무용전공대학생의 무용공연활동에 따른 자기효능감과 학업성취도, 석사학위논문, 상명대학교 대학원, 2008.
  13. 정옥조, 조송현, 장경로, 무용 공연의 관람환경과 관람지속욕구 및 관람만족의 관계, 한국체육학회지, 제43권, 제3호, pp.549-557, 2004.
  14. 조선하, "무용 공연마케팅요인과 관람만족, 재관람의도와의 인과관계", 한국체육학회지, 제44권, 제4호, pp.753-762, 2005.
  15. 차정은, 일반적 자기효능감 척도 개발을 위한 일 연구, 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 1996.
  16. 최만식, 문익수, 박중길, "직업무용수의 스트레스 요인과 대처방안", 한국체육학회지, 제40권, 제3호, pp.209-220, 2001.
  17. 최은영, 김건효, "신장실 간호사의 전문직 자아 개념, 자기효능감과 직무 만족도에 관한 연구", 성인간호학회지, 제12권, 제3호, pp.345-355, 2000.
  18. 최종진, 상업스포츠조직의 리더쉽과 커뮤니케이션이 조직몰입 및 직무만족에 미치는 영향, 박사학위논문, 한양대학교 대학원, 1997.
  19. 하미영, 무용 콩쿨 참가자의 심리적 상태와 무용 공연수행력과의 관계, 석사학위논문, 숙명여자대학교 교육대학원, 2004.
  20. 하혜석, 무용전공자의 성격특성에 따른 정서 및 신체의식의 차이, 박사학위논문, 상명대학교 대학원, 2007.
  21. 함현정, 무용참가와 완벽성향 및 무대불안의 관계, 석사학위논문, 단국대학교 대학원, 2003.
  22. 홍혜영, 완벽주의성향, 자기효능감, 우울과의 관계 연구, 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 1995.
  23. L. E. Alden, P, J. Bieling, and S. T. Wallace, Perfection in an interpersonal context: A self-regulation analysis of dysphoria and social anxiety. Cognitive Therapy and Research, 18, pp.297-316, 1994. https://doi.org/10.1007/BF02357507
  24. A. Bandura, Self-efficacy : Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, pp.191-215, 1977. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  25. D. D. Burns, The Perfectionist`s script for self-defeat. Psychological Today, Novem, pp.34-52, 1980.
  26. J. L. Deffenbacher, W. M. Zwemer, K. Hill, and R. D. Sloan, Irrational belief and anxiety. Cognitive therapy and Research, 10, pp.281-292, 1983. https://doi.org/10.1007/BF01173466
  27. R. O. Frost, P. A. Marten, C. Lahart, and R. Rosenblate, The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, pp.449-468, 1990. https://doi.org/10.1007/BF01172967
  28. L. M. Gutman, How student and parent goal orientation and classroom goal tructures in fluence the math achievement of african americans during the high transition. Contemporary Educational Psychology, Vol.31, No.1, pp.44-63, 2006. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2005.01.004
  29. P. L. Hewitt and D. G. Dyck, Perfectionism, stress, and vulnerability to epression. Cognitive Therapy and Research, 10, pp.137-142, 1986. https://doi.org/10.1007/BF01173389
  30. P. L. Hewitt and G. L. Flett, Dimension of perfectionism in unipolar depression. Journal of Abnormal Psychology, 100, pp.98-101, 1991. https://doi.org/10.1037/0021-843X.100.1.98
  31. K. A. LoCicero and J. S. Ashby, Mutidimensional perfectionism and self-reported self efficacy in college student, Journal of College Student Psychotherapy, Vol.15, No.2, pp.47-56, 2000. https://doi.org/10.1300/J035v15n02_06
  32. R. Martens, R. S. Vealey, and D. Burton, Competitive anxiety in sport. Champaign, IL : Human Kinetics, 1990.
  33. A. R. Pacht, Reflection on perfection. American Psychology, 39, pp.386-390, 1984. https://doi.org/10.1037/0003-066X.39.4.386
  34. J. Taylor and C. Taylor, Psychology of dance. Human kinetics, 1995.