DOI QR코드

DOI QR Code

Realities of a Hospital's web-site' Management and It's Effect on Hospital Management

병원의 홈페이지 관리운영 실태와 병원경영에 미치는 효과

  • 황병덕 (부산가톨릭대학교 병원경영학과) ;
  • 임복희 (부산가톨릭대학교 병원경영학과) ;
  • 이영환 (참편한요양병원)
  • Received : 2009.10.14
  • Accepted : 2010.02.17
  • Published : 2010.03.28

Abstract

The purpose of this study is to provide basic information for marketing strategy for hospitals in Busan Metropolitan area by investigating of the web-site management and effect on hospital management about the web-sites managers. Survey of 53 web-site managers was taken between May 1st and May 25th 2008. The survey was carried out to gather information about characteristics of web-site managers and creating, managing and operating process of web-sites and web-sites' effect and information sharing abilities. The results of survey are as follows. First, most of hospitals' web-sites were launched between 2001 to 2005 via outsourcing. Most of hospitals spent about one to three million won for their web-sites and renew web-sites every year. Most of these web-sites have hospital PR, Q&A, and on-line support functions. Second, most of whom participated in survey have agreed that a hospital web-site has influence in hospital management in various categories such as introducing hospital to medical examination, making doctor's appointment, providing patient guidance, providing medical information, and patient counselling. This study shows that effects of web-sites are closely related to web-site satisfaction level. Therefore, to raise the hospital satisfaction level, it is necessary for hospitals to put more efforts in creating web-site that provides more medical information and improved on-line services.

Keywords

Hospital's Web-site;Hospital Management;Web-site Manager;Renews Web-site

References

  1. 한국인터넷진흥원, 2008 한국인터넷 백서, 2008.
  2. 박래웅, “인터넷 건강정보의 미래”, 대한병원협회지, Mar-Apr, pp.76-84, 2009.
  3. 양성관, 이현우, 김형석, “인터넷 홈페이지의 이용만족도와 홍보 효과에 관한 연구”, 한국언론학회 제46권, 제2호, pp.412-451, 2002.
  4. 정혜신, 인터넷을 이용한 병원홍보에 관한 연구-피부과 개원의 홈페이지 분석을 중심으로-, 연세대학교 언론홍보 대학원 석사 학위 논문, 2002.
  5. 이명화, 의료기관 홈페이지를 통하여 본 의료광고의 실태와 의료광고 허용 범위에 대한 인식도 분석, 연세대학교 보건대학원 석사학위논문, 2004.
  6. 김빛나, 치과관련 인터넷 홈페이지의 특성 분석, 연세대학교 관리과학대학원 석사학위논문, 2001.
  7. E. Murry, B. Lo, L. Pollack, "The impact of health information on the internet on health care and the physician-patient relationship: nation U.S. survey among 1,050 U.S. physician," Journal of medical internet research, Vol.5, No.3, p.e7, 2003. https://doi.org/10.2196/jmir.5.1.e7
  8. 박종혁, 이진석, 장혜정, 김윤, “소비자의 인터넷 건강정보 활용에 영향을 미치는 요인”, 예방의학회지, 제41권, 제4호, pp.241-248, 2008. https://doi.org/10.3961/jpmph.2008.41.4.241
  9. 김정은, 정성희, 박미화, 이선영, 주지영, 김석화, “인터넷 건강정보가 의사-환자관계에 미치는 영향에 대한 환자들의 인식도 조사”, 대한의료정보학회지, 제14권, 제4호, pp.345-354, 2008.
  10. 김태섭, 종합병원 인터넷 홈페이지의 운영 현황 및 향후 개선 방안, 연세대학교 관리과학대학원 석사학위논문, 1999.
  11. 박성현, 대학 인터넷 홈페이지의 운영 실태에 관한 연구, 중앙대학교 대학원 석사 학위 논문, 2000.
  12. 이행, 김수영, “임상진료에서 인터넷 활용”, 대한의사협회지, 제42권, 제1호, pp.42-47, 1999.
  13. 송태민, 박은자, 임은주, 이상영, 건강정보 데이터 베이스 구축 및 활용방안, 한국보건사회연구원, 2001.
  14. 김수영, "인터넷 의료정보, 국내외 현황과 질관리", 가정의학학회지, 제23권, 제3호, pp.281-291, 2002.
  15. 서성호, 병원의 인터넷 의료서비스품질이 소비자 만족에 미치는 영향에 관한 연구, 창원대학교대학원 경영학 석사학위 논문, 2004.
  16. 정영권, 인터넷을 이용한 병원홍보에 관한 연구, 한양대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  17. 김성량, 치과대학병원의 인터넷 홈페이지 홍보실태에 관한 연구, 광주대언론 홍보 대학원 석사학위 논문, 2001.
  18. 정성수, 인터넷 홈페이지를 이용한 기업홍보 전략에 관한 연구, 동국대학교 경영 대학원 석사학위논문, 2004.
  19. 김은정, 인터넷 이용자들의 인터넷 의료정보서비스 이용 행태에 관한 연구, 한양대학교 행정대학원, 석사학위 논문, 1999.
  20. 김영, 의료기관 이용자의 인터넷 이용 행태 관련요인, 연세대학교 보건대학원, 석사학위 논문, 2003.
  21. 정은자, 국내기업 웹사이트 운영특성에 관한 연구-국내 상장기업의 웹사이트 운영사례-, 건국대학교 언론홍보대학원 신문출판학과 석사학위 논문, 2000.