DOI QR코드

DOI QR Code

Designing a Web-based Operation Management System for Supporting Clerical Works in Camp

웹기반의 캠프 사무운영 시스템의 설계

  • 김준우 (한국과학기술원 산업 및 시스템공학과) ;
  • 이장희 (한국기술교육대학교 산업경영학부)
  • Received : 2009.11.20
  • Accepted : 2010.01.13
  • Published : 2010.03.28

Abstract

Camps that provide students with edutainment and cooperative work experiences gain a great popularity worldwide. Accordingly, many camp programs with a variety of subjects and contents have been developed and introduced. The operations managements related to the camp, however, has not been nearly dealt with and the camp staffs in practical camp programs have had heavy burden of clerical works during the camp. To address this problem, this study designed a new operation system for clerical works in camp (OSCWC) for consistently managing associated data by its database and automatically providing camp-related documents via internet. In this study, we validated its effectiveness by applying an its web-based prototype to real data of previous camp case. The camp staffs can handle significant camp-related works and enhance the quality of camp program by reducing miscellaneous works through the use of OSCWC. As a result, the system will help to reduce total operating cost of camp.

Keywords

Camp;Camp Operations Management System;Camp-related Contents

References

  1. 권일남, 박광민, 김종국, “청소년의 캠프의식과 참여정도에 관한 연구”, 한국농업교육학회지, 제30권, 제3호, pp.125-138, 1998.
  2. 서연태, “통합캠프활동이 정신지체 아동의 사회적 기술 향상에 미치는 영향”, 한국체육과학회지, 제16권, 제1호, pp.113-121, 2007.
  3. L. Miller, S. Shearer, and B. Moskal, "Technology Camp 101: Stimulating Middle School Students' Interests in Computing," Proceedings of the Frontiers in Education Conference, 2005(10). https://doi.org/10.1109/FIE.2005.1612186
  4. K. Cannon, M. LaPoint, N. Bird, K. Panciera, H. Veeraraghavan, N. Papanikolopoulos, and M. Gini, "No Fear: University of Minnesota Robotics Day Camp Introduces Local Youth to Hands-on Technologies," Proceedings of the 2006 IEEE International Conference on Robotics and Automation, pp.363-368, 2006(5). https://doi.org/10.1109/ROBOT.2006.1641738
  5. http://www.icamp.or.kr
  6. 최창욱, 김진호, “청소년 갈등해결프로그램 효과분석”, 한국청소년연구, 제17권, 제1호, pp.61-78, 2006.
  7. 신은경, 이진화, 이연경, 이혜성, “단기간 영양교육 캠프가 비만아동의 식품과 영양소 섭취에 미치는 영향”, 한국식품영양과학회지, 제34권, 제7호, pp.987-999, 2005. https://doi.org/10.3746/jkfn.2005.34.7.987
  8. 김재현, 이경화, “캠프형 산림환경교육의 교육효과에 관한 연구”, 환경교육, 제12권, 제2호, pp.52-59, 1999.
  9. 전의찬, 윤석경, 김현주, “숲 속의 환경캠프; 그린캠프를 통한 환경교육 사례”, 한국환경교육학회 2005년 후반기 학술대회 발표논문집, pp.70-73, 2005.
  10. 임연진, “국립수목원 ‘학생, 가족 여름 숲 캠프’에 참가한 자녀들의 교육효과 변화와 가족의 캠프만족도”, 한국산림휴양학회지, 제12권, 제3호, pp.45-56, 2008.
  11. http://www.engineeringedu.com
  12. 유현주, “역할에 기초한 입학사정관 전문성 훈련프로그램”, 한국교육논단, 제8권, 제2호, pp.131-153, 2009.
  13. http://uao.kcue.or.kr
  14. B. Lorenz, "Bringing Engineering Forward To The High Schools: One University's Experience In Starting An Engineering Summer Camp Program," Proceedings of the Frontiers in Education Conference, 2004(10). https://doi.org/10.1109/FIE.2004.1408625
  15. 손경애, 고종욱, “교사의 직무스트레스와 직무만족 및 조직몰입의 관계에서 사회적 지원의 조절효과”, 교육행정학연구, 제25권, 제4호, pp.73-94, 2007.
  16. 권원상, 닷넷 프로그래밍, 한빛미디어, 2002.
  17. P. Deitel and H. Deitel, Internet & World Wide Web How To Program, 4th ed. Prentice Hall Press., 2008.