DOI QR코드

DOI QR Code

The Characteristics of Sports Marketing Activities Conducted by Full-Service Advertising Agencies in Korea

한국 종합광고회사의 스포츠마케팅 특징

  • 신재휴 (서울시립대학교 생활체육정보학과)
  • Received : 2010.02.17
  • Accepted : 2010.03.23
  • Published : 2010.03.28

Abstract

This study aims to understand the characteristics of sports marketing businesses of the 10 largest advertising agencies which lead the advertising market in Korea. To do that, the present author has investigated into the traits of the advertising market in Korea and how the characteristics are connected to sports businesses of the advertising agencies, with a focus on the current condition of sport marketing businesses of the agencies. The sports marketing business of the 10 largest advertising agencies in Korea was described by the fact that they did not create profits through sports business but just conducted their sports marketing activities mainly related to the sponsorship and event planning for communicating their parent companies. Such the characteristics of the advertising agencies is attributed to their nature that they are in-house agencies of large companies. The agencies engage in a variety of sports promotion sectors aligned with the intended business directions of their sponsors, however they are encountering considerable challenges in the aspect of sports business focused on property.

Keywords

Advertising Agency;In-House Agency;Sports Marketing

References

  1. 고기훈, “주요 광고회사해외진출 현황 LG애드”, 한국 광고산업의 현재와 미래, 한국방송광고공사, 제3권, 제2호, pp.256-261, 2007.
  2. 김대경, “금강기획 : 스포츠마케팅의 토탈서비스제공”, 스포츠시장을 지탱하는 스폰서와 에이전시, 국민체육진흥공단, pp.119-135, 2004.
  3. 김현철, 일본기업 일본마케팅, 법문사, 2004.
  4. 김화섭, 스포츠마케팅전략, 박영사, 2003.
  5. 백도경, “광고회사와 스포츠마케팅”, 한국스포츠 행정경영학회 제1회 스포츠산업관리자간담회, pp.1-8, 1997.
  6. 송해룡, 스포츠광고와 기업의 커뮤니케이션, 도서출판 한울, 1997.
  7. 서명운 외, 스포츠시장을 지탱하는 스폰서와 에이전시, 국민체육진흥공단, 2004.
  8. 유창조, "통합적 브랜드 전략과 창의적 미디어 솔루션을 조화시킨 마케팅 커뮤니케이션 선도기업-제일기획", 한국마케팅저널, 제8권, 제3호, pp.123-139, 2006.
  9. 이영철, 김병훈, "광고주와 광고대행사간의 커뮤니케이션에 관한 연구", 장안대학 장안논총, 제22집, pp.63-87, 2002.
  10. 최태진, “LG애드 : LG전자 글로벌 스포츠마케팅의 파트너”, 스포츠시장을 지탱하는 스폰서와 에이전시, 국민체육진흥공단, pp.88-95, 2004.
  11. 한상필, "광고회사현황", 한국 광고산업의 현재와 미래, 한국방송광고공사, pp.30-42, 2007.
  12. 홍재욱, “광고회사의 현황, 문제 및 과제”, 광고학연구, 제9권, 제1호, pp.164-208, 1998.
  13. 한국방송광고공사, 2008광고산업통계, 문화체육관광부, 2008.
  14. 제일기획, 2009광고연감, Cheil Worldwide, 2009.
  15. 매경이코노미, 11월4일, 제1529호, 2009.
  16. http://www.cheil.co.kr/index.jsp
  17. http://ir.cheil.co.kr/index.jsp
  18. http://www.innocean.com/KorMain.asp
  19. http://www.hsad.co.kr/
  20. http://www.daehong.co.kr/
  21. http://www.tbwakorea.com/
  22. http://www.oricom.com/
  23. http://www.hancomm.co.kr/#none
  24. http://www.skmnc.co.kr/
  25. http://www.pci.co.kr/