DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Golf Resort's Service Quality on Value of Club Membership, Customer Satisfaction, and Customer Loyalty

골프리조트 서비스 품질이 회원권 가치와 고객 만족 및 고객 충성도에 미치는 영향

  • 임신영 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과) ;
  • 양해술 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과)
  • Received : 2010.07.20
  • Accepted : 2010.08.30
  • Published : 2010.09.28

Abstract

The purpose of this study is to understand how and what kind of service quality impacts value of membership and customer satisfaction, and to analyze how value of membership and customer satisfaction influence on customer loyalty in order to apply the results of this study to the management level of individual companies. The valuable outcomes of the survey were 485 as a result of excluding both no response and non-trustful answers. The previous used questions of other researchers were modified and used in this study, and both SPSS 12.0 and AMOS 7.0 were in use as analytical softwares In this study, service quality of golf resort positively impacts membership's value, and service quality influences upon customer satisfaction in a positive way. The value of service quality heavily impacts customer satisfaction, and customer satisfaction positively influences upon customer loyalty. On the other hand, it is hardly find a remark between value of loyalty and customer's satisfaction.

Keywords

Golf Resort's Service Quality;Value of Club Membership;Customer Satisfaction;Customer Loyalty

References

  1. 남중웅, 김영갑, 최경훈, “골프장의 서비스 가치와 고객태도 및 고객만족도의 관계”, 한국사회체육학회지, 제36권, pp.121-130, 2009.
  2. 한국골프장경영협회, http://www.kgba.co.kr/
  3. 김재형, 최인석, “한국 골프장산업의 공급실태에 관한 분석”, 한국체육학회지, 제46권, 제6호, pp.501-514, 2008.
  4. 김기성, “골프장 서비스 품질이 고객가치와 골프장 이미지 및 재구매의도에 미치는 영향”, 단국대학교 대학원 석사학위논문, 2005.
  5. 김애랑, 최종필, “성별 골프장 이용자가 인지하는 서비스가치, 만족도 및 재구매의도에 영향을 미치는 요인”, 한국사회체육학회지, 제25권, pp.132-142, 2005.
  6. 김한식, “골프장 고객 만족도가 골프장 이미지, 충성도, 그리고 재방문 의사에 미치는 영향”, 경희대학교 대학원 박사학위논문, 2006.
  7. 류창현, “한국 골프장의 결정요인에 관한 연구”, 성균관대학교 대학원 박사학위논문, 2007.
  8. 설민신, 설수영, “퍼블릭 골프장의 서비스 품질이 고객 만족과 신뢰, 전환비용에 미치는 영향”, 한국사회체육학회지, 제32권, pp.421-431, 2008.
  9. 조우정, “골프장 유형별 마케팅 전략이 소비자만족 및 재구매의사에 미치는 영향”, 한국체육학회지, 제47권, 제2호, pp.305-314, 2008.
  10. 최영수, “골프장의 마케팅 믹스와 브랜드 자산 및 고객 행동과의 관계”, 한양대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  11. 김석겸, “골프장 캐디 서비스가 고객만족도 및 구매 후 행동에 미치는 영향”, 단국대학교 대학원 석사학위논문, 2003.
  12. 배준원, 임승현, 남경완, 박미향, “골프장 캐디 서비스 품질이 고객 만족과 구매 후 행동에 미치는 영향”, 한국스포츠리서치, 제18권, 제1호, pp.31-41, 2007.
  13. 김경은, “골프장 회원권 가격에 영향을 미치는 관련 요인분석”, 세종대학교 대학원 석사학위논문, 2007.
  14. 정준욱, “미래 해외골프회원권 구매자의 라이프스타일이 선택속성과 구매 결정에 미치는 영향”, 경희대학교 대학원 박사학위논문, 2010.
  15. 황득성, “골프회원권 구매요인 분석”, 경기대학교 대학원 석사학위논문, 2005.
  16. J. Chiou, "The Antecedents of Consumers' Loyalty Toward Internet Service Previders." Information & Manegerment. Vol.41, No.6, pp.685-695.
  17. J. L. Heskett, W. E. Sasser, and L. A. Schlesinger, The Service Profit Chain: How Leading Companies Link Profit and Growth Loyalty. Satisfaction and Value. Free Press, New York. 1997.
  18. Bolton, Ruth, and J. A. Drew, Multistsge Model of Customers' Assessments of Service Quality and Value. Journal of Consumer Research, 17(March): pp.375-384, 1991. https://doi.org/10.1086/208564
  19. 윤정근, 이영찬, 이영구, “인터넷 쇼핑몰의 서비스품질이 고객의 지각된 가치 및 고객만족, 충성도에 미치는 영향”, 한국유통경영학회지, 제13권, 제1호. pp.5-28, 2010.
  20. Hsieh, Yi-Ching, and Hiang, Shu-Ting. A Study of the Impacts of Service Quality on Relationship Quality in Search-Experience-Credence Services. Total Quality Management, Vol.15, No.1, pp.43-58, 2004. https://doi.org/10.1080/1478336032000149090
  21. A. G. Woodside and F. L. Daiy, Linking Service Quality Consumer Satisfaction and Behavior Intention. Journal of Health of Health Care Marketing. 9. 1989.
  22. J. C. Sweeney and G. N. Soutal, "Customer Perceived Value: The Development of a Multiple Item Scale," Journal of Retailing, Vol.77, No.2, pp.203-220, 2001. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00041-0
  23. R. Hallowell, The relationship of customer satisfaction, customer loyalty and profitability: An empirical study. International Journal of Service Industry Management, Vol.7, No.4, pp.27-42, 1996. https://doi.org/10.1108/09564239610129931
  24. R. B. Woodruff, Customer value: The next source for competitive advantage. journal of Marketing Science, Vol.25, No.2, pp.139-153, 1997. https://doi.org/10.1007/BF02894350
  25. 이재형, “스포츠관광의 지각된 가치가 만족도 및 재 참가의도, 재 전환의도에 미치는 영향”, 한국사회체육학회지, 제34권, pp.199-210, 2005.
  26. 나윤규, “인터넷 쇼핑몰의 사이트 특성과 의류소비자의 쇼핑성향이 지각된 쇼핑가치 및 만족도에 미치는 영향”, 한국의류산업학회지, 제9권, 제6호, pp.626-636, 2007.
  27. 김용만, 김경춘, 이계석, “리조트의 고객지향성과 서비스가치, 고객만족, 리조트 이미지형성, 리조트 신뢰 및 재 방문의도의 구조적 관계”, 한국체육학회지, 제48권, 제1호, pp.239-250, 2009.
  28. A. Parasuraman and D. Grewal, The impact of technology on the quality-value-loyalty chain; a research agenda, Journal of Academy of Marketing Science, Vol.28, No.1, pp.168-174, 2000. https://doi.org/10.1177/0092070300281015
  29. M. Gallarza and I. Gil Saura, Value dimensions, perceived value, Satisfaction and loyalty: an investigation of university students' travel behavior, Tourism Management, Vol.27, No.3, pp.437-452, 2006. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.12.002
  30. 김용만, 심규열, 신현호, “서비스품질과 서비스가치가 서비스만족과 서비스 애호도에 미치는 영향”, 마케팅 과학 연구, 제5집, pp.103-124, 2000.
  31. Jr. J. J. Cronin, H. K. Brandy, and G. T. H. Halt, “Assessing the Effects of Quality, Value, and Customer Satisfaction on Consumer Behavioral Intentions on Service Envirements," Journal of Retailing, 76, 22B: pp.193-218. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00028-2
  32. 구자혁, 김영화, “외식업의 서비스 회복 공정성이 회복만족, 서비스가치 및 충성도에 미치는 영향”, 관광연구, 제20권, 제1호, pp.155-174, 2005.
  33. P. S. Goodman, M. Fichman, F. J. Lerch, and P. R. Sntder, Customer-Firm Relationships, Involvement, and Customer Satisfaction. The Academy of Management Journal, Vol.38, No.5, pp.1310-1324, 1995. https://doi.org/10.2307/256859
  34. 이종은, “커피 전문점의 서비스품질이 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구”, 한양대학교 대학원 석사학위논문, 2007.
  35. 유명상, “골프장 이용객의 서비스만족에 관한 연구”, 중앙대학교 대학원 박사학위논문, 2008.
  36. 조태수, “근린체육시설 중년층 이용자의 개인적 가치와 서비스품질 지각이 운동만족 및 재방문의도에 미치는 영향”, 단국대학교 대학원 박사학위논문, 2006.
  37. A. Parasuraman, V. Zeithaml, and L. L. Berry, “Refinement and Reassessment of Expectations of the SERVQUAL Scale," Journal of Retailing, Vol.67, No.4, pp.420-450, 1991.
  38. 최주원, “골프장 선택속성이 이용객의 만족도 및 충성도에 미치는 영향 연구”, 경희대학교 대학원 석사학위논문, 2009.
  39. 김남수, “항공서비스 품질, 가치지각, 고객 만족, 행동의도와의 관계”, 계명대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  40. 오경택, “상업스포츠의 고객 만족과 전환장벽이 재구매의도에 미치는 영향”, 세종대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  41. 박문수, “스포츠센터 참여자의 고객 애호도 형성과정”, 한국교원대학교 대학원 박사학위논문, 2007.
  42. R. S. Achrol and L. W. Stern, Environmental determinants of decision-making uncertainty in marketing channels. journal of Marketing Research, Vol,25, pp.36-50, 1989. https://doi.org/10.2307/3172923
  43. J. C. Anderson and J. A. Narus, "Business Marketing: Under What Customer Value," Harvard Business Review, pp.36-47, 1994(11).
  44. 박흥식, “관람스포츠 서비스 품질, 서비스 가치, 소비자 만족 및 재관람 의도간의 관계”, 경북대학교 대학원 박사학위논문, 2004.
  45. 신영균, “골프장 이용고객의 지각된 서비스 품질과 재구매 의도의 구조관계”, 한국사회체육학회지, 제34권, pp.135-150, 2008.
  46. 박찬규, “골프장 서비스 품질과 고객 만족도 및 상품 충성도의 관계”, 단국대학교 대학원 박사학위논문, 2003.
  47. 윤석조, “골프 이용자의 참여목적, 서비스품질, 고객만족 및 구매행동 간의 관련성 연구”, 원광대학교 대학원 박사학위논문, 2005.
  48. 설수영, “실내골프연습장 단골고객의 서비스 애호도 결정요인에 관한 연구”, 한국체육학회지, 제48권, 제6호, pp.373-380, 2009.
  49. E. W. Anderson and D. R. Lehmann, Consumer satisfaction research prospectus. Service Quality, Vol.12, No.3, pp.241-268, 1998.
  50. 박찬규, “골프장의 지각된 고객가치, 고객만족, 고객신뢰, 고객충성도의 관계”, 한국체육학회지, 제44권, 제3호, pp.571-583, 2005.
  51. 최인석, “국내 골프관광동기, 관광지 속성평가, 만족, 불평행동, 재방문 의도간의 관계”, 연세대학교 대학원 박사학위논문, 2007.
  52. 최윤동, “골프투어 이용객의 선택속성이 골프장 서비스 품질, 고객 만족 그리고 재구매 행동에 미치는 영향”, 경희대학교 대학원 박사학위논문, 2008.

Cited by

  1. Comparison of structure modeling with perceived service quality, reason of selection, satisfaction and loyalty of consumers by type of driving range vol.15, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.6.3490