DOI QR코드

DOI QR Code

Application and Evaluation of New Teaching-learning Methods for Computer Education of Students in Special School

특수학교 학생들의 컴퓨터교육을 위한 새로운 교수-학습법 적용과 평가

  • 홍성미 (청주대학교 교육학과 컴퓨터교육) ;
  • 김귀정 (건양대학교 의공학과) ;
  • 김봉한 (청주대학교 컴퓨터정보공학)
  • Received : 2010.07.13
  • Accepted : 2010.07.26
  • Published : 2010.09.28

Abstract

In this study, the new teaching-learning method for the students with disabilities is suggested and verified its efficiency. For this purpose, the current teaching-learning method will be examined and compared by attending Hangeul class of the computer training courses in the special schools and regular schools. In addition, for evaluation, the questionnaire survey on the existing teaching-learning method will be conducted for the students with disabilities of the special schools and after applying new teaching-learning method, the questionnaire survey will be conducted again. Through the conducted questionnaire surveys, the impact of the new teaching-learning method on the students with disabilities shall be analyzed.

Keywords

Special Schools;Special Education;Group Learning;Teaching-learning;Computer Studies

References

  1. 유향수, “중학교 컴퓨터교육의 개선에 관한 연구”, 한남대학교 교육대학원 전자계산교육전공 석사학위 논문, 2006.
  2. 김효정, “지체장애인을 중심으로 한 정보화 교육의 실태와 활성화 방안”, 중앙대학교 교육대학원 컴퓨터교육학과 석사학위 논문, 2006.
  3. 이화여자대학교 교육공학과, 21세기 교육방법 및 교육공학, 교육과학사, 2007.
  4. 한국정보교육학회 컴퓨터교재개발분과위원회, 컴퓨터과 교수법 및 교재연구, 생능출판사, 2004.
  5. 박숙희, 염명숙, 교수.학습과 교육공학, 학지사, 2002.
  6. 조규락, 김선연, 교육방법 및 교육공학-교육공학의 3차원적 이해, 학지사, 2006.
  7. 김용욱, 장애학생을 위한 특수교육공학의 활용, 집문당, 2005.
  8. 충청북도교육청 고시 제 2009 - 2호, 충청북도 특수학교 교육과정 편성.운영 지침, 충청북도교육청, 2009.
  9. 충청북도교육청, 학습부담 경감 및 교육 효과 극대화를 위한 학생중심 맞춤형 교육과정 운영, 충청북도교육청, 2009.