DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study on the Influence of Franchisor's Company Owned Outlet before Franchising to Franchisor's Current Performance

프랜차이즈 가맹본부의 가맹사업 전 직영점 운영활동이 가맹본부의 성과에 미치는 영향에 관한 실증연구

  • Kang, Byung-Oh (Department of Entrepreneurship, Chung-Ang University) ;
  • Kim, Jin-Soo (Department of Business Administration, Chung-Ang University)
  • 강병오 (중앙대학교 일반대학원 창업학과) ;
  • 김진수 (중앙대학교 사회과학대학 상경학부)
  • Received : 2010.08.04
  • Accepted : 2010.09.08
  • Published : 2010.09.30

Abstract

Franchise Industry has a big portion in national economy, and contributes to protecting self-employments and making jobs. One of good way to increase the success of franchise business is operating some franchisor's company owned outlets before franchising. The purpose of this research is to understand the effects of the company owned outlets on franchisor's current performance. According to the result, the operation term, scale, and location of company owned outlet increase the legitimacy of franchisor. The operation term, and scale of company owned outlet increase the efficiency of franchisor, And both legitimacy and efficiency increase of franchisor's current achievement.

Acknowledgement

Supported by : 중앙대학교

References

  1. 강규철, "학습곡선과 생산성에 관한 연구: 정유산업을 중심으로", 명지대학교 대학원, 박사학위논문, 1995.
  2. 강병오.김진수.이정희, "프랜차이즈 사업의 성공요인 분석을 통한 프랜차이즈 산업 육성정책 방안", 유통연구, 제14권, 제5호, pp. 153-184, 2010.
  3. 김근배, "프랜차이즈 본사의 경영능력과 가맹점 만족도에 관한 연구", 한국유통학회 학술대회 발표논문집, pp. 119-129, 1999.
  4. 김동환, "개인학습과 조직학습의 이론", 산업경영연구, 제22권, 제2호, pp. 183-202, 1999.
  5. 김소영, "외식산업 프랜차이즈 가맹점의 성과결정요인에 관한 연구", 전주대학교 대학원, 박사학위논문, 2003.
  6. 김응수, "프랜차이즈 기업의 생존 및 성장요인에 관한 연구", 광운대학교 대학원, 박사학위논문, 2005.
  7. 박윤호, "중소기업 학습조직 활동의 기반요인이 기업성 과에 미치는 영향에 관한 탐색적인 연구", 한국로고스 경영학회 학술발표대회 논문집, pp. 145-166, 2009.
  8. 배용태, "조직학습이 조직변화와 조직성과에 미치는 영향: 지방행정기관을 중심으로", 조선대학교 대학원, 박사학위논문, 2002.
  9. 안희남, "신.구 제도주의 비교연구", 현대사회와행정, 제12권, 제3호, pp. 1-41, 2002.
  10. 양미경, "교육과정 및 교수방법", 교육과학사, 경기도, 2008.
  11. 윤성욱.박성일, "프랜차이즈 가맹점의 창업정신이 경 영성과에 미치는 영향", 유통연구, 제13권, 제3호, pp. 101-126, 2008.
  12. 이선익, "외식 프랜차이즈 본부 지원이 가맹점의 신뢰, 관계결속, 몰입, 성과에 미치는 영향", 동아대학교 대학원, 박사학위논문, 2008.
  13. 이용기.전태유.안성훈, "신뢰와 관계학습이 가맹점의 장기지향성과 관계성과에 미치는 영향", 한국유통학회 학술대회 발표논문집, pp. 151-170, 2009.
  14. 이재훈.이정호.윤정현, "기업가정신과 조직화.조직문화와 성과간의 관련성에 관한 연구", 경영연구, 제22권, 제1호, 91-118, 2007.
  15. 이정빈, "지식경영활동이 경영성과에 미치는 영향", 경원대학교 대학원, 박사학위논문, 2006.
  16. 정승환, "호텔기업의 정보화가 서비스품질과 경영성과에 미치는 영향", 세종대학교 대학원, 박사학위논문, 2001.
  17. 정헌정, "국내진출 해외 프랜차이즈 가맹점의 경영성 과 결정요인에 관한 연구: 외식산업을 중심으로", 경희대학교 대학원, 박사학위논문, 2000.
  18. 중소기업청, 프랜차이즈 실태조사, 11, 2006.
  19. 최일문, "조직 효율성의 결정요인에 관한 연구: 경기도 보건소를 중심으로", 서울시립대학교 대학원, 박사학위 논문, 2006.
  20. 하연섭, "제도분석 이론과 쟁점", 다산출판사, 서울, 2004.
  21. 한규철, "외식 프랜차이즈 가맹점 만족의 영향요인에 관한 연구: 전략적 상황요인과 조직 결과의 관계", 세종대학교, 박사학위논문, 2007.
  22. 함규정, "조직간 연관관계와 조직의 전략적 선택이 조직정당성에 미치는 영향", 성균관대학교 박사학위논문, 2004.
  23. 현선해, "한국의 비영리 조직에서의 제도적 환경, 조직 정당성, 그리고 조직성과에 관한 연구", 한일경상논집, 제19권, pp. 169-192, 2000.
  24. Bentler, Peter M. and Chih-Ping Chou, "Practical Issues in Structural Modeling", Sociological Methods and Research, Vol. 16, No. 1, pp. 78-117, 1987. https://doi.org/10.1177/0049124187016001004
  25. Chandler, G. N. and S. H. Hanks, "Measuring the Performance of Emerging Business: A Validation Study", Journal of Business Venturing, Vol. 7, No. 3, pp. 223-236, 1993.
  26. Combs, James G. and David J. Ketchen, Jr., "Why Do Firms Use Franchising as an Entrepreneurial Strategy?: A Meta-Analysis", Journal of Management, Vol. 29, No. 3, pp. 443-465, 2003.
  27. Deephouse, D. L., "Does Isomorphism Legitimate?", Academy of Management Journal, Vol. 39, pp. 1204-1039, 1996.
  28. Dess, G. G. and R. G. Jr. Robinson, "Measuring Organizational Performance in the Absence of Objective Measure: The Case of the Privately-held Firm and Conglomerate Business Unit", Strategic Management Journal, Vol. 5, pp. 265-273, 1984. https://doi.org/10.1002/smj.4250050306
  29. Dewey, J., "Democracy and Education", 1916, 이홍우 (역), "민주주의와 교육, 교육과학사", 서울, 1987.
  30. DiMaggio, Paul J., Powell, Walter W., "The New Institutionalism in Organizational Analysis", Chicago: The University of Chicago Press, 1991.
  31. Doney, Patrica M. and Joseph P. Cannon, "An Examination of the Nature of Trust in Buyer-Seller Relationship", Journal of Marketing, Vol. 61, No. 2, pp. 35-51, 1997. https://doi.org/10.2307/1251829
  32. Ehrmann, Thomas and Georg Spranger, "Franchisee versus Company Ownership-An Empirical Analysis of Franchisor Profit", Economics and Management of Networks, Part A, Part 1, pp.31-50, 2007. https://doi.org/10.1007/978-3-7908-1758-4_3
  33. Falbe, Cecilia M. and Daniel H. B. Welsh, "NAFTA and Franchising: A Comparison of Franchisor perceptions of Characteristics Associated with Franchisee Success and Failure in Canada, Mexico, and the United States", Journal of Business Venturing, Vol. 13, pp. 151-171, 1998. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(97)00068-2
  34. Fenwick, G.D and M. Strombom, "The Determinants of Franchisee Performance: An Empirical Investigation", International Small Business Journal, Vol. 16, No. 4, pp. 28-45, 1997.
  35. Fulop, C. and J. Forward, "Insight into Franchising: A Review of Empirical and Theoretical Perspective", The Service Industries Journal, Vol. 14, No. 4, pp. 603-625, 1997.
  36. Good, W, S., "Productivity in the Retail Grocery Trade", Journal of Retailing, pp. 81-97, Fall, 1984.
  37. Hoffman, Richard C. and John F. Preble, "Franchising: Selecting A Strategy for Rapid Growth", Long Range Planning, Vol. 24, No. 4, pp. 74-85, 1991. https://doi.org/10.1016/0024-6301(91)90008-C
  38. Holmberg, S. and K. B. Morgan, "Franchise Failure: New Approach and Perspectives", Society of Franchising Conference Proceedings, International Society of Franchising, St. Paul, Minnesota, USA, 2000.
  39. Hopkinson, G. C. and S. Hogarth-Scott, "Franchise Relationship Quality: Micro-Expectations", European Journal of Marketing, Vol. 33, No. 9, pp. 827-843, 1999. https://doi.org/10.1108/03090569910285751
  40. Lafontaine, F., Shaw, K., "Franchising Growth and Franchisor Entry and Exit in the U.S. Market: Myth and Reality", Journal of Business Venturing, Vol. 13, No. 2, pp. 95-112, 1998. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(97)00065-7
  41. Meyer, J., B. Rowan, "Institutional Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony", American Journal of Sociology, Vol. 83, pp. 340-363, 1977. https://doi.org/10.1086/226550
  42. Mitenko, G., "A Methodology to Predict the Success of a Franchise, Society of Franchising Conference Proceedings", International Society of Franchising, St. Paul, Minnesota, USA, 1991.
  43. Pearce, J. A. II., D. K. Robbins and R. B. Robinson, "The Impact of Grand Strategy and Planning Formality on Financial Performance", Strategic Management Journal, 8, pp. 125-134, 1987. https://doi.org/10.1002/smj.4250080204
  44. Ruef, W. and Richard Scott, "A Multidimensional Model of Organizational Legitimacy: Hospital Survival in Changing Institutional Environments", Administrative Science Quarterly, Vol. 43, 1998.
  45. Seligson, Mitchell A., "The Impact of Corruption on Regime Legitimacy: A Comparative Study of Four Latin American Countries", Journal of Politics, Vol. 64, No. 2, pp. 408-433, 2002. https://doi.org/10.1111/1468-2508.00132
  46. Shane, Scott A., "From Ice Cream to the Internet: Using Franchising to Drive the Growth and Profits of Your Company", London: PEARSON Prentice Hall, 2005.
  47. Shane, Scott A. and Maw-Der Foo, "New Firm Survival: Institutional Explanations for New Franchisor Mortality", Management Science, Vol. 45, No. 2, pp. 142-159, 1999. https://doi.org/10.1287/mnsc.45.2.142
  48. Shane, Scott A. and C. Spell, "Enhancing New Franchisor Survival: A Model and Empirical Test Proceedings", International Society of Franchising, St. Paul, Minnesota, USA, 1998.
  49. Shepherd, Dean A., Zacharakis, Andrew, "A New Venture's Cognitive Legitimacy: An Assessment by Customers", Journal of Small Business Management, Vol. 41, No. 2, pp. 148-167, 2003. https://doi.org/10.1111/1540-627X.00073
  50. Singh, J. V., Tucker, D. J., and House, R. J., "Organizational Legitimacy and the Liability of Newness", Administrative Science Quarterly, Vol. 31, pp. 171-193, 1986. https://doi.org/10.2307/2392787
  51. Yoon, Youngmin, "Legitimacy, Public Relations, and Media Access: Proposing and Testing a Media Access Model", Communication Research, Vol. 32, No. 6, pp. 762-793, 2005. https://doi.org/10.1177/0093650205281081