DOI QR코드

DOI QR Code

Design of On-line Insurance Sales Support Systems Using Case-Based Reasoning

사례기반추론을 이용한 온라인보험 판매지원시스템의 설계

  • Received : 2010.05.27
  • Accepted : 2010.07.21
  • Published : 2010.08.28

Abstract

The purpose of this study is to design the On-line Insurance Sales Support System using Case-Based Reasoning(CBR). In on-line insurance subscription process, this system provides the personalized insurance payment cases and insurance statistics for customers to entice an insurance subscription. By measuring, specifically, similarities between the user profile and insurance payment cases, it suggests the best insurance payment case which has the highest similarity and reflects the latest in the insurance payment cases. In addition, it serves the insurance statistical information that matches with the attributes of the finally-selected case. These functions can be useful in on-line insurance sales.

Keywords

Case-Based Reasoning;On-line Insurance;Sales Support System

References

  1. 남상조, 이정호, “인터넷상의 사이버보험의 현황 과 발전 방향에 관한 연구”, 경영정보학연구, 제8 권, 제3호, pp.165-180, 1998.
  2. 박지수, 정석재, 이영훈, 김경섭, “퍼지 추론을 통한 규칙 기반의 보험상품 추천 및 설계 시스템 구현”, 한국전자거래학회지, 제12권, 제1호, pp.99-121, 2007.
  3. 변혜원, “2010년 보험소비자 설문조사”, 보험개발원, 2010.
  4. 신문식, 장동식, “보험회사 사이버마케팅의 활용 전망”, 보험개발원, 2003.
  5. 안철경, 장동식, “사이버시장 분석 및 향후 과제 - 보험사례를 중심으로-”, 보험개발원, 2001.
  6. 이재식, 이진천, “다중모델을 이용한 자동차 보험 고객의 이탈예측”, 한국지능정보시스템학회논문지, 제12권, 제2호, pp.167-183, 2006.
  7. 이호영, 김성재, 이훈영, “시장 세분화와 모형 결합을 활용한 효과적인 생명보험 고객이탈예측모형에 관한 연구”, 보험학회지, 제74집, pp.33-58, 2006.
  8. 이훈영, 임민형, “보험사를 위한 Web-based Marketing Support Systems 개발에 관한 연구”, 보험개발연구, 제12권, 제3호, pp.99-134, 2001.
  9. M. Artis, A. Mercedes, and G. Montserrat, "Modeling different types of automobile insurance fraud behaviour in the Spanish market," Insurance: Mathematics and Economics, Vol.24, pp.67-81, 1999. https://doi.org/10.1016/S0167-6687(98)00038-9
  10. P. Bradley, "Case-based Reasoning : Business Applications," Communications of the ACM, Vol.37, No.3, pp.40-43, 1994.
  11. C. Chiu, "A case-based customer classification approach for direct marketing," Expert Systems with Applications, 22, pp.163-168, 2002. https://doi.org/10.1016/S0957-4174(01)00052-5
  12. C. H. Wu, S. C. Kao, Y. Y. Su, and C. C. Wu, "Targeting customers via discovery knowledge for the insurance industry," Expert Systems with Applications, 29, pp.291-299, 2005. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2005.04.002

Acknowledgement

Supported by : 부산대학교