DOI QR코드

DOI QR Code

Digital Media Design Curriculum: Focusing on Planning and Evaluation in Design Process

디지털미디어 디자인학과의 교과 과정 현황 및 교과 과정 제안: 계획 및 평가 프로세스를 중심으로

  • 윤영두 (강원대학교 디자인학과)
  • Received : 2010.08.26
  • Accepted : 2010.10.26
  • Published : 2010.10.28

Abstract

Digital media has evolved in different areas as a result of the development of media and communications technology. The development of such media has also affected design in general as well as the design process systems focused on computer systems. Specifically, study of digital media design is based on a variety media and the development of computers due to social and environmental changes. Additionally, study is required on the convergence of variety of research including business, computer science, and human ergonomics. Nevertheless, most curricula in domestic universities are biased towards training practical manpower rather than creative/analytical manpower. For this reason, interchange between and study in multidisciplinary courses is desirable. Therefore, this study analyzes the curricula of departments of multimedia design of major universities and suggests enhanced curricula based on an analysis of the current state and understanding of the problem.

Keywords

Curriculums;Digital Media Design;Design Process;Planning;Evaluation

Acknowledgement

Supported by : 강원대학교

References

  1. 이호영, "디지털미디어의 사회적 사용에 관한 연구", 정보통신정책연구원, pp. 11, 2005.
  2. 김영석, "디지털미디어와 사회", 나남출판, 2003.
  3. 노경미, 이태경, "4년제 대학의 멀티미디어디자인 관련학과의 교육현황과 문제점에 따른 개선방안 연구", 기초조형학회, 제3권, 제 1호, pp. 83-94, 2002.
  4. 이태경, "IT의 도입: 멀티미디어디자인 학과의 컴퓨터 과학교육", 기초조형학회, 제8권, 제 4호, pp. 577-583, 2007.
  5. 조규명, 이봉희, "디지털 시대의 디자인교육에 대한 방향 모색", 기초조형학연구, 제5권, 제 3호, pp. 237-248, 2004.
  6. 산업자원부, "디지털 환경의 디자인 프로세스 모형 개발과 영향요소분석: 정보전달 제품을 중심으로", 1998.
  7. 정경원, "디자인 경영", 안그라픽스, pp. 137, 2006.
  8. 권윤경, "4년제 대학의 시각디자인 관련학과의 교육과정 연구", 기초조형학연구, 제6권, 제4호, pp. 149-159, 2005.
  9. Jack R Fraenkel,Norman E. Wallen, Norman Wallen "How to Design and Evaluate Research in Education" pp. 119-123, McGraw-Hill Humanities / Social Sciences / Languages,2002