DOI QR코드

DOI QR Code

Relationships of Screen Golfers'Lifestyle, Choice Attribute, Customer Satisfaction and Repurchasing Behavior

스크린골프장 이용고객의 라이프스타일, 선택속성, 고객만족 및 재구매행동 간의 관계

  • Received : 2011.09.15
  • Accepted : 2011.10.04
  • Published : 2011.11.28

Abstract

The study aims to figure relationships between screen golfers' lifestyle, choice attribute, customer satisfaction, and repurchasing behavior. Study respondents were users of 10 screen golf stores located in Busan and Gyeonnam from March 1, 2010 to April 30, 2010. A total of 290 effective samples were selected based on convenient sampling method and direct visits to stores. SPSS 12.0 was used to conduct factor, reliability, frequent and regression analyses, and the study reached the following conclusions. First, it has been found that screen golfers' lifestyle has a significant effect on choice attribute. Second, it has turn out that screen golfers' choice attribute has a significant effect on customer satisfaction. Third, it has been found that screen golfers' choice attribute has a significant effect on repurchasing behavior.

Keywords

Screen Golf;Lifestyle;Choice Attribute;Customer Satisfaction

References

  1. 고호석, "관광객의 라이프스타일에 따른 국외여행상품선택행동에 관한 연구", 관광연구, 제19권, 제3호, pp.101-116, 2005.
  2. 권미영, "라이프스타일에 따른 이용객 선택속성 연구", 호텔리조트카지노연구, 제7권, 제1호, pp.253-268, 2008.
  3. 김차용, 김영상, 장정훈, "레저스포츠소비자의 라이프스타일과 참여동기 및 선택속성", 한국사회체육학회지, 제28권, pp.545-560, 2006.
  4. 김훈, 권순일, "인터넷 사용자의 라이프스타일과 구매의사결정에 관한 탐색적 연구", 경영학연구, 제28권, 제2호, pp.353-371, 1999.
  5. 류충완, 이강옥, "스포츠이벤트 참가자의 선택속성이 소비자 만족에 미치는 영향", 한국사회체육학회지, 제36권, pp.323-331, 2009.
  6. 박래영, "댄스스포츠 참여자의 참여동기, 라이프 스타일, 서비스품질, 구매 후 행동과의 인과관계", 미간행 박사학위논문, 원광대학교 대학원, 2008.
  7. 손대현, 김진동, "라이프스타일 특성에 따른 스키 리조트 선택행동", 관광연구, 제16권, 제2호, pp.205-224, 2001.
  8. http://sportsworldi.segye.com/Articles/LeisureLife /Article.asp?aid=20100131002275&subctg1=55&subctg2=00,
  9. 신현호, "관광라이프스타일과 관광지 선택행동에 관한 연구", 마케팅과학연구, 제4권, pp.1-24, 1999.
  10. 오준석, 노동연, "스포츠 소비자의 라이프스타일과 서비스만족 및 구매 후 행동의 관계", 한국사회체육학회지, 제22권, pp.267-275, 2004.
  11. 이은석, "스크린골프 참여자의 운동동기 탐색: 참여요인, 재미요인, 실제감 요인", 한국여가레크리에이션학회지, 제33권, 제2호, pp.73-83, 2009.
  12. 이종호, 최종필, "스키소비자 유형별 리조트 선택속성과 재구매 의도", 한국체육학회지, 제40권, 제3호, pp.421-431, 2001.
  13. 이태용, 실버스포츠 후원 기업에 대한 브랜드태도가 기업이미지 및 구매행동에 미치는 영향, 미간행 박사학위논문, 부산대학교 대학원, 2010.
  14. 이학식, 임지훈, SPSS 12.0 매뉴얼, 경기: 학지사, 2006.
  15. 전찬수, 임기태, "리조트 이용객의 라이프스타일이 선택속성에 미치는 영향", 한국사회체육학회지, 제36권, pp.277-288, 2009.
  16. 조태수, "스포츠이벤트 서비스품질과 고객만족이 고객행동의도에 미치는 영향", 한국스포츠산업.경영학회지, 제14권, 제1호, pp.55-71, 2009.
  17. 주현식, 컨벤션 참가동기, 개최지 속성, 만족 및 재참가 의도간의 영향관계, 미간행 박사학위 논문, 동아대학교 대학원, 2002.
  18. 채정숙, "라이프스타일의 비교문화적 연구: 한국과 캐나다 거주 대학생의 라이프스타일의 특성을 중심으로", 소비자학연구, 제3권, 제1호, pp.46-63, 1999.
  19. 최성범, 박승환, "시뮬레이션 골프 참가자의 재미지각, 여가몰입과 충성도의 관계", 한국사회체육학회지, 제38권, pp.337-346, 2009.
  20. 최주원, 정삼권, 이승곤, "골프장 선택속성이 이용객 만족도 및 충성도에 미치는 영향", 호텔관광연구, 제11권, 제4호, pp.47-59, 2009.
  21. E. W. Anderson and M. W. Sullivan, "The antecedent and consequences of customer satisfaction for firms," Marketing Science, Vol.12, No.2, pp.125-143, 1993. https://doi.org/10.1287/mksc.12.2.125
  22. D. I. Hawkins, K. A. Coney and R. J. Best, Consumer behavior: Implications for marketing strategy, Business Publications; Georgetown, Ont.: Irwin-Dorsey, 1980.
  23. W. A. Kamakura and T. P. Novak, "Value-system segmentation: exploring the meaning of LOV," Journal of Consumer Research, Vol.19, No.6, 119-132, 1992. https://doi.org/10.1086/209291
  24. J. G. Maxham, Service recovery's influence on comsumer satisfaction, positive word-of-mouth, and purchase intentions, McIntire School of Commerce, Monroe Hall, University of Virginia, 1999.
  25. R. E, McCarville, "Key to quality leisure programming," Jouranal of Phyical Education, Recreation and Dance, Vol.64, No.9, pp.38-52, 1993.
  26. R. L, Oliver, "Cognitive affective and attributes base of the satisfaction response," Journal of Consumer Research, Vol.20, No.6, pp.418-430, 1993. https://doi.org/10.1086/209358
  27. F. F. Reichheld, "Loyalty-based management," Harvard Business Review, Mar.-Apr, p.71, 1993.
  28. M. R Solomon, Consumer behavior: Buying, having, and being(4th ed.), Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 1999.
  29. A. H, Zins "Leisure traveler choice models of theme hotels using psychographics," Journal of Travel Research, Vol.36, No.4, pp.3-15, 1998. https://doi.org/10.1177/004728759803600401

Acknowledgement

Supported by : 부산대학교