DOI QR코드

DOI QR Code

Experientiality and Reading Experience in e-book

전자책 콘텐츠의 체험성과 독서경험

  • 한혜원 (이화여자대학교 디지털미디어학부) ;
  • 박경은 (이화여자대학교 디지털미디어학부)
  • Received : 2011.09.05
  • Accepted : 2011.11.15
  • Published : 2011.12.28

Abstract

This study was conducted to analyze the contents of the e-book and detail the properties of e-book experience. was written by Anthony E. Zuiker who is famous for American TV series C.S.I. is a thriller and is published for the iPad. This e-book provides three levels of interaction within the book. Zuiker calls this e-book a "Digi-Novel". The readers can choose the level of interaction:novel, digi-novel or ultimate digi-novel. The basic background story is the same. So we can compare the difference of reading experience of three levels. Digi-Novel are differentiated from other e-books through their complex characters. Consequently a well-throughout detailed background story is very important for Digi-Novels. In addition, it enrich the reading experience through the interactive elements and multimedia functions of iPad. Readers can interact with clues, manipulate evidence and listen to audio sounds. This serves to immerse the readers much more deeply in the reading experience and makes readers feel like they are a part of story.

Keywords

e-book;ap-book;Digi-novel;Experience

References

  1. 송대현, 박재완, 이칠우, "테이블탑 디스플레이 기반 사용자 중심의 실감형 상호작용 전자책", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제6호, 한국콘텐 츠학회, pp.117-125, 2005. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.6.117
  2. 정진욱, 김판곤, 이광의, "웹 기술 기반의 전자책 저작도구 설계 및 구현", 한국콘텐츠학회 2005 춘계종합학술대회 논문집, 제3권, 제1호, pp.387-390, 2005.
  3. 사사키 도시나오, 한숙주 역, 전자책의 충격, 서울: 커뮤니케이션북스, 2010.
  4. 송도선, 존 듀이의 경험교육론, 문음사, pp.39-40, 2009.
  5. J. Dewey, "The Need for a Recovery of Philosophy," In Creative Intelligence: Essays in the Pragmatic Attitude, New York: Holt, pp.3-69, 1917.
  6. 노양진, 몸 언어 철학, 서광사, 2009.
  7. 마크 존슨, 노양진 역, 마음 속의 몸, 철학과현실사, 2000.
  8. 노양진, "다원주의적 문화 해석 : 체험주의적 접근", 대한철학회논문지, 제101권, 2007.
  9. 블루핀, "아이패드로 개발하는 이북 앱북1", "아이패드로 개발하는 이북 앱북2", 코리아 전자책 콘퍼런스 2010 자료집, 2010.
  10. 조성면, 대중문학과 정전에 대한 반역, 서울: 소명출판, 2002.
  11. 윤미화, 추리소설의 현대적 변용 연구, 건국대학교 박사학위논문, 2005.
  12. 임성래, 대중문학 연구의 현황, 한국문학논총 제25집, 1999.
  13. 장혜란, "대학생의 웹기반 전자책 이용에 관한 연구", 정보관리학회지, 제23권, 제4호, 2006.
  14. http://www.padtip.com/3802-dark-prophecy-ipad-app-review/