DOI QR코드

DOI QR Code

Effects Tourism Storytelling on Tourist's Attitude : Mt. Hanla on Jeju Island

관광스토리텔링 속성이 관광태도에 미치는 영향 연구 -제주도 한라산영실탐방로를 중심으로-

  • 최영민 (숙명여자대학교 문화관광학부) ;
  • 최현식 (문화관광네트워크) ;
  • 최영선 (숙명여자대학교 문화관광학부)
  • Received : 2011.10.07
  • Accepted : 2011.12.20
  • Published : 2011.12.28

Abstract

The study seeks to explore essential factors that influence tourists' continual revisit intentions to storytelling. The variables some factors such as education value, emotional value, theme value, satisfaction, and revisit from the model to achieve the research objective. The survey was conducted by users who has previously experienced tourism storytelling. Structural equation modeling is used to investigate the relationships between the factors and results show that 'education value', 'emotional value', and 'theme value', a variables are positively related to tourists satisfaction and revisit intentions. In particular, two factors which are education and theme had strongly significant of tourist's attitude. The identified factors that influence revisit intentions on storytelling can be useful for analyzing the market trends and suggesting industrial guideline of Jeju Island and Mt. Halla.

Keywords

Tourism Storytelling;Tourists' Attitude;Satisfaction;Revisit

Acknowledgement

Supported by : 숙명여자대학교

References

  1. G. Moscardo, Mindful visitors: Heritage and tourism. Annals of Tourism Research, Vol.23, pp.376-397, 1996. https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00068-2
  2. 최혜실, "문화콘텐츠, 스토리텔링을 만나다", 삼성경제연구소, 2006
  3. 고승익, 한라산국립공원에의 생태관광 도입에 관한 연구, 여행학연구, 제15호, pp.111-138, pp.1222-6236, 2002.
  4. http://www.hallasan.go.kr
  5. 제주발전연구원, "제주지역의 녹색관광 실태와 활성화 방안", 2010.
  6. 고승익, "한라산국립공원에의 생태관광 도입에 관한 연구", 여행학연구, 제15호, pp.111-138, 2002.
  7. 제주도, "제주도 전설지", 1985.
  8. 박지현, "탐라오전", 제주특별자치도, 2010.
  9. 최인호, "대중문화 콘텐츠를 활용한 관광지 스토리텔링", 한국콘텐츠학회, 제8권, 제12호, pp.396-403, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.12.396
  10. 이인화, "디지털스토리텔링", 황금가지, 2003.
  11. 김태영, "경남지역 관광스토리텔링 활성화 방안", 경남발전연구원, 2008.
  12. G. W. Sharpe, Interpreting the Environment, NewYork: John Willy & Sons, Ins, 1976;1982.
  13. F. Tilden, Interpreting Our heritage. The University of Northarolina Press, Chapel Hill, 1997.
  14. H. E. Wallin, Interpretation: A Manual and Survey On Establishing a Naturalist Program. Management Aids Bulletin No.22, American Institute of Park Executive. National Recreation and Park Association, Arlington, 1965.
  15. 김계섭, 최나리, 생태관광의 동기가 관광객 태도와 자원해설 및 만족에 미치는 영향 관광식음료경영연구, 제12권, 제2호, pp.97-117, 2001.
  16. 이명진, 관광자원 교육성의측정척도 개발 및 관광자 만족과의 관계성 분석, 경기대학교 대학원 박사학위논문, 1998.
  17. 박석희, 고동우, "관광지의 정서적 이미지 척도 개발-순정서적 이미지와 준정서적 이미지," 관광학연구(한국관광학회), Vol.25, No.4, pp.13-32. 2002.
  18. 박명희, 관광자원의 해설이 관광만족에 미치는 영향, 대구대학교 대학원 박사학위논문, 1999.
  19. C. Marsh, The Art of Storytelling, Colorado: Meriwether Publishing Ltd, 1994.
  20. A. Pizam, Y. Neuman, and A. Reichel, "Dimensions of Tourist Satisfaction with a Destination Area," Annals of Tourism Research, Vol.5, No.3, 1978.
  21. W. J. Lounsbury and R. J. Polik, "Leisure Need and Vacation Satisfaction," Leisure Science, Vol.14, pp.105-119, 1992. https://doi.org/10.1080/01490409209513161
  22. B. R. Woodruff, R. E. Cadotte, and L. R. Jenkins, "Modeling Consumer Satisfaction Process Using Experience-Based Norms," Journal of Marketing Research, p.296, 1983.
  23. 최병창, "국외여행사의 인적서비스가 관광자만족에 미치는 영향 연구", 경기대학교, 박사학위논문, 2006
  24. Dann, G. M. S. Anomie, ego-enhancement and tourism, Annals of tourism Research, Vol.4, No.2, pp.1984-1994, 1977.
  25. E. J. Arnould and L. Price, River magic : Extraordinary experience and the extended service encounter. Journal of Consumer Research, Vol.20, pp.24-25, 1993. https://doi.org/10.1086/209331
  26. A. Eggert and W. Ulaga, Customer Percived Value : A Substitute for Satisfaction in Business Markets? Journal of Business & Industrial Marketing, 2002.
  27. 김계수, Amos 7.0 구조방정식모형 분석, 한나래, 2007.
  28. (사)제주문화포럼, "제주신화展"
  29. 민동규 "축제만족도가 재방문의사와 추천의사에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, Vol. No.11. pp.356-363, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.11.356
  30. 이재만, 지진호, "지역축제이미지가 관광객의 만족과 재방문의사에 미치는 영향-영양 반딧불 축제를 중심으로-", 한국콘텐츠학회논문지, Vol. No.12, pp.424-432, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.12.424